Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Norseman

Oppstart - type salt og mengde

Recommended Posts

Jeg har drevet med ferskvann i snart 20 år og er i ferd med å konvertere til saltvann. For en nybegynner er det ikke alltid lett å finne entydige råd - det er som kjent like mye oppfatninger som det er erfaringer. Jeg finner mye "avhandlinger" og større utredninger om salt etc., men derimot elementær basisinformasjon om hvilken type salt som bør brukes, eller blandingsforhold i en oppstartsituasjon, synes å være vanskelig tilgjengelig av en eller annen grunn, eller er svært motstridende. Prøver meg derfor med et innlegg her for å høre hva andre mener.

Jeg har lest noen steder at stort sett enhver form for salt kan brukes uansett hvor du kjøper den, mens andre kilder derimot hevder at f.eks. havsalt eller annen type salt kjøpt i dagligvarehandelen ikke må brukes, f.eks. her: http://www.nzb.no/maindesign.asp?aid=17782&gid=8312

Symptomatisk nok gis det ingen begrunnelse for hvorfor andre typer salt ikke kan brukes.

Hva mener dere? Er det vesentlig hvilken type salt som brukes - i tilfelle hvorfor? Hvor mye salt per liter er det hensiktsmessig å bruke i en oppstartsfase? Jeg har lest at 35 gram per liter er passe, noe som skulle tilsi rundt 5 kg. for 140 liter. Stemmer dette?

Jeg er for øvrig klar over at korrekt saltinnhold må måles av, men i en startfase kan det være greit å treffe noenlunde på blandingen i utgangspunktet.

Hvis du leser denne tråden vil den kanskje gi deg svar på noe av det du spør om ang bruk av "havsalt".

http://saltvannsforum.no/forum/forum...brikat-av-salt

Har du flere spørsmål etter det, så finnes det mange her inne med gode kunnskaper.

Når det gjelder mengde salt så varierer det litt i mellom de forskjellige merkene. Selv bruker jeg Seachem sitt salt og har brukt ca 7 dl pr 30 liter osmosevann.

En ting som jeg har måttet akseptere i denne hobbyen er at det finnes mange og til tider motstridende svar på ting. Man må finne ut hva som fungerer for en selv. Men for å komme dit at man kan stole på det man selv tror, kan det være lurt å finne noen som man stoler på å lytte til hva de sier. Ofte er ting deler av en helhet.

Takk for svar og link. Trådlinken bekrefter vel inntrykket av ulike oppfatninger og gjør oss ikke veldig mye klokere. Tror jeg vil gjøre et forsøk med vanlig havsalt, så får vi se. Jeg har tilgode å se noen god begrunnelse for at vanlig havsalt ikke kan brukes. De fleste internasjonale forumene jeg har besøkt, hevder også at nær sagt hva som helst av salt kjøpt i dagligvarehandelen fungerer.

Hvorfor vil du ikke bruke salt som er beregnet for bruk i akvarium ? Ved bruk av dette har du ihvertfall litt mer mulighet å treffe ønskede verdier på feks. Ca , MG , KH og endel andre stoffer / sporstoffer som koraller o.l trenger .

Hvis det her er snakk om og spare penger så hvorfor ikke bare hente sjøvann i fra norske kysten?

Jeg har hatt et par akvarier som kun brukte sjøvann i fra norske kysten og disse akvariene har klart seg veldig bra..

Jeg ser i grunn ikke noen annen grunn for og bruke havsalt i fra butikken enn pris og det at man vil spare penger...

Personlig så bruker jeg nå red sea sitt advanced reef salt.. og der går det 955g på 25L og da får du en salinitet på 1.025

Dette saltet har alle verdiene en reef akvarie trenger.. som KH,CA,MG og en del sporstoffer..

men for all del prøv gjerne..