Jump to content

Frakt av koraller ikke kommet frem til kjøper

Recommended Posts

Sendte i går en pakke med masse koraller fra frogner i Sørum til Bergen med postens ekspress over natten.

Han som skulle få pakka,ble oppringt og fortalt at sendingen var stoppet og ikke var lov til og sende,uten noen annen begrunnelse.

Jeg som avsender har ikke fått noen beskjed.

Nå står vi på hver vår ende uten og vite annet enn at pakka fortsatt er i Oslo,og ingen svarer på telefon.

Korallene er godt pakket inn i poser med vann,liggende i en solid saltbøtte med vann.

tomrommet er fylt opp polstring,og hele bøtta isolert med skumplast,deretter pakket inn i en vanlig pappeske merket med "forsiktig" og "denne siden opp".

Noen som har erfart lignende tidligere?

Er vel ingen regel som sier at man ikke kan sende koraller innenlands?

butikker sender jo dette!

Er veldig frustrert på både kjøper og mitt vegne da dette er avleggere for mange tusen kroner.

Har de da åpnet pakken ved en tilfeldig stikkprøve eller noe da?

finner dette merkelig da sending av koraller har vært praktisert her i åresvis....

Til og med samtlige butikker og nettbutikker sender jo dette per post!

Uansett må de jo gi beskjed om hva som foregår...

Er redd korallene stryker med pga dette,og kunne vært unngått om de hadde gitt beskjed.

Ja det er synd at de isåfall ikke gir deg beskjed så du har en mulighet å redde korallene. Du har nok være uheldig og fått en typisk regelrytter. Mulig de har funnet ut at det har vært vann i pakken og har åpnet for å sjekke? Ring postens kundeservice. Du bør uansett få en grunn for at de holder den igjen.

Koraller ER levende dyr og transport av levende dyr skal i hht regelverk fra Mattilsynet skje på bestemte måter, noe Posten er nødt til å følge. Deres vanlige posttjeneste er ikke lagt opp for transport av levende dyr og dermed må de stoppe forsendelser de vet inneholder levende dyr for ikke selv å ende opp i alvorlig trøbbel.

Det er heller ikke slik at alle butikker sender levende dyr med vanlig postgang; jeg gjør det ikke.

Så kan vi godt argumentere for at reglene rundt transport av levende dyr burde differensiere mer mellom forskjellige dyr..

Har akuratt vert gjennom en 2 måneder lang diskusjon angående en pakke jeg sende av gårde med koraller til en verdi av 1700,- som aldri kom frem til kjøper.

Det er absolutt ikke lov å sende koraller og fisk fikk jeg beskjed om, men fikk til slutt dekket hele tapet da de ikke leverte til tiden og ødela pakka. :-(

Det är inte tillåtet att sända koraller med vanlig post. Du behöver avtal om du skall sända med posten och då måste du troligtvis kunna presentera en hög omsättning om du skall få det.

Det som troligtvis har skett är att något har spruckit under hantering och startat att läcka.

När det läcker ut saker så stoppas det automatiskt p.g.a. hälsorisk för personal. Sen om de vet att det är vatten eller ej det spelar dem ingen roll.

Om du får tag i någon skulle jag rekommendera att du inte ordar så mycket om vad som är sänt utan antingen be dem kasta det eller be dem slå in det i plastsäckar och sända det vidare. Förlusten är säkert redan gjord och det är dumt att bli svartlistad hos posten.

Kjøper har mottatt pakken,riktig nok et døgn for sent,og ser ut til at det meste ikke overlever,da det har vært for kaldt pga lang tid i frakt.

Greit at det ikke er lov til og sende levende dyr(definer levende dyr)i vanlig post,men dette var ekspress over natten og koster deretter.

De burde isåfall ha en policy hvor man blir spurt ved levering av pakken hva den inneholder,evt at det skal noteres et sted på pakkseddelen,noe man gjør ved sending i oppkrav.

For meg er dette helt ukjent,da jeg selv har sendt koraller før,og fått tilsendt ved flere anledninger.

Får håpe posten refunderer evt tapet,da det i dette tilfellet var koraller for mange tusen.

Hvis du leser reglene til Posten står det ganske tydelig at det ikke er tillatt å sende levende dyr, selv med ekspress over natten. Koraller spesifiseres som dyr, så de kan vel nekte om de vil være vanskelige. Men får uansett håpe du får erstatning for tapet!

Kjøper har mottatt pakken,riktig nok et døgn for sent,og ser ut til at det meste ikke overlever,da det har vært for kaldt pga lang tid i frakt.

Greit at det ikke er lov til og sende levende dyr(definer levende dyr)i vanlig post,men dette var ekspress over natten og koster deretter.

De burde isåfall ha en policy hvor man blir spurt ved levering av pakken hva den inneholder,evt at det skal noteres et sted på pakkseddelen,noe man gjør ved sending i oppkrav.

For meg er dette helt ukjent,da jeg selv har sendt koraller før,og fått tilsendt ved flere anledninger.

Får håpe posten refunderer evt tapet,da det i dette tilfellet var koraller for mange tusen.

Det er veldig enkelt å definere hva et "dyr" er. Koraller er uten tvil dyr.

Det er mulig de burde ha en policy der alle som sender noe med posten blir spurt om hva pakkene de skal sende inneholder, slik man gjør ved security på flyplasser der folk blir spurt om hva de har i håndbagasjen og ting blir gjennomlyst, men Posten mener nok selv de gjør nok for å informere og mange er sikkertg glade for å måtte svare på sånne spørsmål hver gang de skal sende en julegave eller hva det nå måtte være. Jeg tror folk flest ikke vil finne på å sende et dyr med vanlig post. Problemet for oss sære saltvannsakvarister er jo at de fleste av oss knapt vet at koraller er levende organismer som er beskyttet ved lov, og i enda mindre grad at de er dyr og dermed likestilles med hunder, katter og sjiraffer når det gjelder postforsendelser, samt at vi lulles til å tro at det er helt lovlig fordi så mange bryter reglene ved stadig vekk å sende koraller i posten, inkludert til og med butikker.

For å være litt konstruktiv: En del dyr er unntatt fra Postens regler (en del insekter). Kanskje kunne man drive litt lobbyvirksomhet for også å få koraller unntatt?