Jump to content

Må mest sannsynlig forsterke gulv? råd og tips?

Recommended Posts

Hei,

Har satt opp et Eheim scubacube 165l i 1. etasje i et rekkehus som er bygget på begynnelsen av 80 tallet. Gulvet er nogenlunde rett og jeg føler at akvariet står trygt. Men(!) hvis jeg derimot hopper eller prøver å gynge gulvet i nærheten av akvariet ser jeg at det blir noen små bølger? Grunn til bekymring?

Jeg har lyst til å oppgradere til større akvarium senere, rundt 500l, så da må jeg nok forsterke uansett...?

Er dette noe som er enkelt å gjøre selv? Hvis ikke, kan en vanlig snekker fikse jobben eller må jeg ha en byggingenør/enterprenør? Hvor mye kan dette koste?

Bjelkelaget som akvariet hviler på er ca 3,5m x 3m, det står inntil veggen ca på midten av bjelkelaget, er 97% sikker på at akvariet ikke hviler på tvers av bjelkene men på 1 eller 2 stk.

Veldig takknemlig for svar/erfaringer!

Bygger nytt hus slev og har bed dem og om og legge inn ny forsterkning i gulvet. I nye hus legger de somregel bjelkene på 30x30 fra 1 bærevegg til en annen bærrevegg/H-dipp/limtreedrager og samme kommer nok en tømmermenn til og gjøre hos deg

Til mitt nye kar som kjøres i gang etter sommeren, blir det skåret ut et areal tilsvarende grunnflaten av kabinettet. Har et 50 år gammelt furugulv som svikter litt både her og der. Gulvet hviler på bjelker som igjen ligger på betongflate, altså over sokkeletasjen i huset. Etter utskjæringen støper vi en betongsåle i utskjæringen hvor så kabinettet blir plassert.

Totalvekt blir vel pluss 800 kg, så greit å ha litt og gå på?

Du skriver at akvariet står i første etasje. Hva er under bjelkelaget? Kjeller? Det er ingen liten operasjon å legge inn ekstra bjelker i et eksisterende bjelkelag. Om du må ta det fra oppsiden må du åpne opp gulvet i hele bjelkens lengde. Det medfører mye arbeid med nytt sponplategulv, parkett og lister. Kan du derimot stive av fra undersiden er det en smal sak. Eg er ingen ingeniør, men er tømrer med fagbrev. Typisk sett så holder det i massevis om man både er tømrer og akvarist.

Det er en etasje under 1. etasje. Er et rom i etasjen under der akvariet skal stå, gips i taket. Borettslaget krever at jeg tar inn fagmann og lager en plan for arbeidet som skal godkjennes før jeg begynner. Tror du en tømrer kan fikse jobben? Vet du om noen som er flinke i Oslo-området?

Om det er mulig å bygge en støttevegg som støtter opp bjelkelaget så fungerer det utmerket. Støtter du opp de bjelkene som akvariet står på vil bjelkelaget tåle MYE mer. Regner da med at det er betonggulv i kjelleren. En slik støtte kan også fungere som en vegg, hylle eller noe annet lurt. En vanlig tømrer vil nok fint kunne gjøre den jobben. Kjenner ingen på andre siden av fjellet.

Jeg fikk lagt inn 5 stk 3"x9" limtrebjelker i stuegulvet i oppusningsprosessen. Det mente både snekkeren min, samt beregninger gjort av byggevareforretningen at skulle holde en 2000 liter med god margin :-) Better safe than sorry.

• 2 months later...

Jeg tviler sterkt på det er behov for å forsterke et gulv med et 165 liters kar på toppen? Det tilsvarer jo 2-3 personer, og hvis taket faller ned på grunn av en gruppeklem mellom 3 personer tror jeg det er større problemer enn et akvarie i huset :)

Jeg har hatt 600 liter i et hus fra 1970 uten det bød på større problemer, og tror ikke 165 vil ha noen innvirkning på noe.

Her er tre bilder som viser prosessen hos meg.

Først skåret ut et areal tilsvarende grunnflate av kabinettet.

Så fylt i og støpt en grov betongsåle som har herdet og fått stått i ro i hele sommer.

Tilslutt en to-komponent flytende sparkel som ble helt i etter å ha satt på en type skumgummilist.

Tror ikke jeg skulle behøve å bekymre meg om annet enn at gulvet rundt ikke er spesielt pent.

Fordelen er at det skal gå an å skifte gulv uten å fjerne akvariet...