Jump to content

Recommended Posts

Hei! Trenger noen tips på et merkelig problem som jeg har slitt lenge med i 250 literen min. For en god stund siden kjørte

litt for hardt med rowaphos over tid, noe som førte til total mangel på po4 og dermed for lite næring til SPSene. Jeg har

litt høye no3 verdier til tross for at jeg kjører Matrix i reaktor. Nå har jeg lenge kjørt uten noe rowa, men sliter null

verdier på po4 (målt med Hanna checker flere ganger) Jeg merker utsultings problematikk på SPS, men vil ikke bare kjøre på

med masse foring av fisk for å øke po4 siden no3 allerede er høy. Derfor trenger jeg tips til fiskemat eller evt. noe annet med mye po4 som

jeg kan dosere med for å øke po4 i en periode!

PS: Jeg vet at målingene er korrekt og at dette er en merkelig problemstilling. Jeg ser at SPS bruker opp alt som er av po4

for de kommer seg litt med mye foring av fisk. Da øker po4 til 0.05 i en liten periode men det no3 verdiene blir for høy

da!

Verdier:

po4: 0,00

no3: 5 ppm

Alle andre verdier er fine (helt sikker! :)

Guest Vegard Myrvang

No3 på 5 er ikke noe å bekymre seg for vil jeg påstå. Er litt i samme situasjon, men ser ikke noe problemer med korallene, var ett problem på enkelte ved no3=32-64ppm

Po4 på 0 både med Hanna test og triton.

Forer fiskene godt.

Før du gjør noen tiltak, hvordan ser dine koraller ut?

Har de riktig utfarging, er de bleke, brune eller er det noe du ser du ikke er fornøyd med?

Spør fordi hvis korallene vokser og ser OK ut, ville jeg tatt det ganske med ro, og i alle fall ikke gått så drastisk til verks som å tilsette fosfat.

Et annet spørsmål; har du noe algevekst noe sted, eksempelvis makroalger eller algebelegg på glass eller substrat?

[ATTACH=CONFIG]n464301[/ATTACH]

Legger inn et bilde fra i dag. Acroporaen til vestre er tydelig blek på nyere vekstområder, men har en svak blåfarge i tuppene. Når jeg fórer mer i perioder kommer det litt mer alger og korallene får finere farger/mer synlige polypper. Ser også at A. Staghorn har helt bleke tupper 2-3cm ytterst i vekstområdet. Stort sett Dino alger som kommer på sand og noe lignende brun alger på glass/bakvegg. Hadde vært fint å fått litt balanse mellom forholdet på po4 og no3. Teorien min nå er at siden akvariet har mye koraller og lite fisk, så virker det som om korallene tar til seg det som tilsettes av po4 ganske kjapt. Ønsker derfor tips til fór eller annet som kan øke po4 i en periode så balansen gjenopprettes.

IMG_0985.JPG.d08a828646f4c16f2634a8b1c367a30e.JPG

Hei, du kan tilføre fosfat til akvariumet i form av Kaliumdihydrogenfosfat (kh2po4). Jeg har 2 kar med kaldt saltvann og tilsetter en dose av dette daglig i tillegg til nitrat i form av kaliumnitrat (Kno3), som næringstoffer til makroalger.

Utifra bildet kan jeg ikke se noe særlig galt med korallene. Til det mener jeg at null i PO4 og NO3 er en myte i akvariumverden. Å stole på at våre hobbytester skal kunne detektere verdier i nærheten av null har jeg ingen tro på. I et akvarium med LS, sand osv. der sannsynligheten for akkumulering av disse næringsstoffene er såpass høy, tror jeg begrepet "for rent vann" er bare vås.

Jeg hevder på ingen måte at dette er umulig å oppnå, men da ser jeg for meg et akvarium uten sand og uten LS (eventuelle andre porøse materialer) der eksporten av næringsstoffer er større eller lik som importen, f.eks gjennom kraftig skumming og sirkulasjon. Altså et sterilt akvarium med kun fisker og koraller.

Ut fra bildet er jeg fremdeles av den oppfatning at jeg ville ha ventet med fosfatdosering. Det at en eller to av mange koraller viser svakere utfarging kan skyldes andre faktorer også, belysning, kjemisk krigføring fra andre koraller for å nevne kanskje de mest sannsynlige.

Hvis du likevel vil øke fosfatinnhold er et rent fosfatkjemikalium nevnt av TJ74 enklest å håndtere, forutsatt at du har utstyr for nøyaktig fortynning og dosering.

Mye fine koraller og flott bilde forresten ?

Edited by Eagle
pga ikke helt god autokorrektur...

Hva er de andre verdiene dine? Ser du skriver at de er fine, men er greit å gi info om de også. Jeg ville i tillegg målt spesielt KH på to forskjellige tidspunkt på dagen for å se om du evt har dropp. Hvis det bare er en Acropora som er blek ville jeg aldri funnet på å dosere po4.