Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Eagle

Eagles nye rev

Anbefalte innlegg

I dag ble det et nytt fiskeinnkjøp, et par Snow Onyx klovnefisker fra Tropestua. De har foreløpig ikke funnet frem til anemonen, men satser på de roer seg etterhvert.

Beklager noe utydelig mobilbilde.

6DAC0E35-0709-47A5-8E4E-FC647A61FB3A.jpeg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par dager siden forrige innlegg. Her et raskt mobilbilde av dagens status.

Utfordringer med fiskanskaffelser har på en måte fortsatt litt. I våres kjøpte jeg 4 stk Nemateleoris magnifica og 4 små bangaier. Begge disse gruppene har etablert seg bra, magnificaene som jo kan være aggressive seg i mellom er så langt veldig fredelige, og har vokst til flotte eksemplarer. Bangaiene har også vokst, og jeg håper det kan la seg gjøre å få til lek og avkom, oppvekstkar står klart til oppstart i kjelleren.

Etter ferien forsøkte jeg igjen litt fiskeanskaffelser deriblant 4 stk japonicuser igjen. Denne gangen gikk det absolutt ikke bra, 2 stk ble regelrett drept av en av de to resterende, ila de følgende 3 ukene døde de to siste av hva jeg konkluderte å være noe oodiniumlignende utslett. Ingen etablerte fisker ble angrepet.

Jeg har vel konkludert at acantihuruser i gruppe får jeg glemme, har derfor nå en enslig juvenil olivaceus, som jeg nå betrakter som den absolutt ivrigste algebeitende fisken jeg noensinne har hatt, den er på G konstant og beiter overalt, kun avbrutt hvis det kommer noe godt fra oven. Et skikkelig effektivt nyttedyr mao.

Om jeg kommer over en gruppe små zebrasomaer, ikke flavescens, men noe annet, kan det være jeg forsøker igjen👍

Til tross for mine tilbakeslag med fisk, som også har medført perioder med noe uønsket algevekst så har mine koraller trivdes bra og vokst godt. Både LPSer og acroer samt øvrige ses vokser jevnt og farger ut greit.

Pr nå er det ingen algeproblemer, nitraten ligger stabilt rundt 1 ppm og fosfaten under 0,01.

Kommende uke skal jeg hente en algereaktor samt min Alkatronic jeg har ventet lenge på. det blir stas.

IMG_0362.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du deler dette Tom. Selv forsøkte jeg med på to japonicuser men måtte selge den ene da de overhodet ikke aksepterte hverandre. 
Juvenil olivaceus, har du noen erfaring med denne tidligere? Jeg kan tillate meg å tenke fremtidige fiskearter i nytt oppsett men denne har jeg aldri hatt selv.

Ett flott smykke du har i stuen Tom. Godt jobba!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Tomas skrev:

Juvenil olivaceus, har du noen erfaring med denne tidligere? Jeg kan tillate meg å tenke fremtidige fiskearter i nytt oppsett men denne har jeg aldri hatt selv.

Den har aldri vært på min ønskeliste fordi den blir stor, og heller ikke blant de mest fargesterke. Foreløpig er den knallgul og størrelse er kun ca 6 cm, så regner med den kan ha en fremtid i mitt basseng. Som nevnt overrasket over hvor ivrig den er på å beite alger og annet snacks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går på vei hjem fra en av mine mange kjøreturer tur/retur Helsingborg fikk jeg endelig hentet min lenge på vent Alkatronic KH kontroller hos Företagsakvarium i Kungsbacka. Årsaken til ventetiden har vært at jeg ville ha versjon 3 som er en oppjustering og forbedring av tidligere utgaver.

Alkatronic måler KH og ved behov justerer verdien ved å aktivere tilkoblede kalsiumreaktorer eller Ballingdoserere. Den kan også supplere med kalsiumkarbonatløsning ekstra. Produktet er et av flere som den senere tid har kommet frem i målsetningen å stabilisere KH, noe som viser seg å ha stor betydning for optimal koralltrivsel og vekst.

Den blir nok ikke satt igang umiddelbart, litt mye action på jobb frem mot jul, men tenker å starte en egen tråd her på SF om mine erfaringer med Alkatronic når prosessen påbegynnes.

Fikk forøvrig utmerket service fra Jonas Roman som møtte meg i butikken, han er oppfinneren bak dette produktet. Jeg forstår han kommer til ReefMeet neste år, det blir stas👍

Etter å ha angret en del på å ikke avsette plass til refugium i mitt trange kabinett forsøker jeg nå en algereaktor, kjøpte derfor en ITC reaktor samme sted. Riktignok er denne et nummer for liten i følge spec, men den får duge da jeg ikke har plass til større.

Om noen har en liten kladd chaetomorpha til meg, så gi meg et hint😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende med Alkatronic, da er vi ihverfall to som har en stående for igangsetting snart. Tenker også å sette i gang refugium.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå