Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Eagle

Eagles nye rev

Anbefalte innlegg

Veldig bra prosjekt. Misunner sånne som deg som har mye erfaring FØR man setter opp aquascapen og kanskje kjøper alle koraller i èn smekk, i stedenfor å kjøpe underveis. Alt blir så mye mer gjennomtenkt. Hadde vært morro å satt opp et SPS kar helt fra begynnelsen av igjen, bare for å få den perfekte balansen i aquascape og plassering av koraller. Jeg har kikket mye på zeo-metoden men har slått det fra meg, for jeg vil komme til å enten bli helt stressa for å droppe perfekte mengder tilsetning, eller så kommer jeg til å slacke og glemme tilsetninger og vinningen vil gå opp i spinningen. Jeg må holde meg til metoder som gjør akvariehold slik at det er hovedsaklig meg som bestemmer når jeg vil stelle med det, ikke motstatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Roger du får ta deg en tur innom og kikke, kanskje du kan få litt inspirasjon til å komme igang igjen?? Takk for skryt Imax, jeg fra min side skulle gjerne hatt slike muligheter som du har med separat teknisk rom. Uansett planlegging så blir plass i et kabinett begrenset og best tilpasset slangemennesker. Når det gjelder zeo kjører jeg et meget enkelt og beskjedent regime. Det er mer en nødvendighet fordi jeg har startet med så begrenset biologisk innhold. Kun marginalt med LS og mye død keramikk krever tilsetning av bakterier. Nå er tilsetninger kun etterfylling av bakterier samt litt mat til disse. Ingen vidunderflasker av ymse slag blir eller skal bli brukt. Ellers har jeg nå erstattet min trofaste Deltec kalkmikser med en Julian Sprung style mikser. Denne føles litt tryggere så lenge mikser må stå utenfor sumpen. Også blir det "god" plass til kalsiumreaktor og CO2 flaske til høyre for sumpen.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør et nytt forsøk med en oppdatering, denne gang ved å skrive hele innlegget i word, så får vi se om det lar seg laste opp etterpå...

Snart et år siden sist.

Ikke så rart når teknologien og aktiviteten er som den er på dette forumet.

Siden forrige innlegg har karet i prinsippet blitt bortimot innkjørt. Det har vært gjennom diverse algefaser med de brune variantene. Knapt målbar fosfat/nitrat, men likevel uestetiske alger grrr.

Til tross for dette har mine sps og lps hatt det fint, bra PE og farger, men relativ langsom vekst.

Karet kjører fortsatt med Zeolitt/KZ produkter samt våtskumming. Kjører nå med Vibrant, et amerikansk bakteriemiddel for å supplere Zeobaken. Så langt har dette hatt en tydelig effekt i positiv retning, alle brune alger er borte, og de eneste algene jeg nå ser er av typen kalkalger.

Siste investering, som kom på plass for en uke siden er 2 stk Tunze Stream 3, det nye vidunderet fra en av mine absolutt favorittprodusenter.

Tunze kan kanskje være ræva på powersupplier, men pumpene jeg har hatt fra dem går aldri i stykker.

Stream 3 gir den beste, mykeste og mest stillegående flow jeg noensinne har sett, og jeg har forsøkt endel pumper.

Litt store, men med de fleksible mulighetene for plassering, jeg har dem i hvert sitt bakre hjørne, er de faktisk ganske så nøytrale.

Og selv om jeg har noe av den fineste sanden det går å få tak i, så ligger den dønn stabilt.

Dett var dett i denne omgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint med et bilde også, men til det virker kanskje heller. Hadde vært morsomt å se det nye oppsettet ditt 'live' en gang , Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tom, hvordan synes du Tunze stream 3 pumpene funker ? Hvordan er det med støy etc ? Vurderer ett bytte av mine MP40QD til nevnte eller nyeste Gyre pumpen fra Maxspect.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er de mest stillegående pumper jeg noen sinne har hatt. Jeg har alltid vært stor fan av Tunze, og dette er et solid teknologisk fremskritt.

Litt store, men dette kan kompenseres ved at pumpene kan plasseres nesten hvor som helst. Bl.a. i de bakre hjørnene på karet.

Jeg hadde Gyre, den første versjonen, men fant ikke det som noen god løsning da flowen flytter for lite vann i kar med mye innredning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk selje:)

Jeg har nå lagt til oppdatert fiskeliste i første post, og skal oppdatere litt på øvrig status etterhvert her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting skjer jo alltid underveis, så her er en utstyrsoppdatering

Akvarium 

660 liter med midtstilt overavrenning til sump. Mål 160*75*60 cm L*D*H, effektiv vannhøyde 55 cm. Sump ca 175 liter.

Akvariet og kabinettet er bygget av West Aquaristik i Tyskland.

Avrenning er bygget etter dette prinsippet, og er lydløs!

http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/

Sirkulasjon 

RE Red Dragon 3 Speedy 80W returpumpe

2 stk Tunze Stream 3 pumper styrt med Smartcontroller 7000

Filtrering 

Royal Exclusive Dreambox sump 80*60*40 cm med:

Nedrenning over 3 stk filtersokker 200 um

RE BubbleKing DeLuxe 200 intern skummer

RE Dreambox Mediafilter med aktivt kull

Korallenzucht manuell Zeovitreaktor

Two Little Fishies Phosban reaktor 550 med Rowaphos

Belysning 

GHL Mitras LX6100HV LED lamper, 3 stk

Annet utstyr 

Dreambox Watertank for RO reservoar, 48 liter med nivåsensor også fra RE

Two Little Fishies Kalkwasser Reactor 300

Tunze Calcium Automat 3171 kalkreaktor

Schego 300w titanvarmekolbe med ekstern termostat

Underveis har jeg gjort følgende:

Kjørte All-in-one biopellets en periode i en RE mediafilter uten at dette ga noen vesentlig effekt.

Blåfilter i avrenningskammeret ble unødvendig siden filtersokkene tar alt partikulært.

Har byttet ut mine gamle trofaste kalkmikser og reaktor, ikke fordi de ikke fungerte helt fint, men fordi jeg har et langsiktig mål om å ha alt i sump. Ny reaktor står foreløpig utenfor, men når jeg ikke lenger ser noen hensikt av å kjøre zeovit, kan kalkreaktoren overta dennes plass.

Mest fornøyd med nå; er at systemet kan betraktes som stabilt. Fisker trives, de fleste i par eller grupper* og de fleste koraller vokser villig. Korallutfarging er det fortsatt litt å gå på, men går rett vei.

Minst fornøyd med; at det er litt cyano jeg jobber med å redusere. Ooooog det jeg ikke får gjort noe med; at sump står i kabinettet og ikke i et tilstøtende rom, som ikke finnes eller kan skaffes.:(

Jeg mener mine erfaringer nå viser at det finnes ingen grunn til at saltvannsakvarier skal se ut som frimerkesamlinger med kun 1 stk av hver fiskeart.

Ved å velge fisk med omhu, så er det faktisk mange arter som trives utmerket sammen med artsfrender, akkurat som i havet..... Og skal hobbyen vår utvikle seg, må vi bli flinkere til å komme dit ferskvannsakavistikken er, del fleste arter kan avles.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 9.1.2016 at 16.45, Eagle skrev:

Et par kjappe og ikke helt bra bilder av selve karet tatt med mobil i dag

Hvis det kommer tydelig nok frem på bildet, kan dere se 4 keramikksøyler. De to lengst til venstre er nye, mens den i midten mot avrenningsboksen, og den til høyre er tatt vare på fra det gamle karet.

De har vært lagret i hver sin tank i 7-8 måneder med sirkulasjon og skumming samt beskjedent lys.

Korallene som er satt inn så langt er også fra det gamle karet.

Foreløpig har de beholdt eller forbedret fargene fra lagringstanken, og jeg kan skimte en antydning til vekst.

Mao. er jeg gasnke snart klar til litt shopping av koraller.:P

Av fisk er det en salarias remous samt en enslig Pseudanthias evansi fra det gamle karet og en liten Naso elegans.

Sistnevnte er et unntak fra strategien min om å unngå å kjøpe enslige fisk.

Den er kjøpt fordi Nasoene skal være "ganske"gode på å spise boblealger. Noe jeg har hatt mye av opp gjennom årene, og vil holde under kontroll så langt det går.

I kjelleren har jeg en enslig Halichoeres iridis som skal få en make i hovedkaret før den flyttes opp.

IMG_0780.JPG

IMG_0782.JPG

for noen fantastiske formasjoner på disse keramikk søylene.. hvor får man tak i slike om jeg kan spørre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere produsenter av såkalt reef keramikk,  jeg har brukt Aquaroche og gjennom årene samlet opp dette fra Jan Holt/Webzoo.

Du finner utvalget her: http://aquaroche.fr/en/

Vær OBS på at materialet er helt dødt, og ikke kan sammenlignes med levende sten før det har gått lang tid. Et par av flere fordeler er at du kan skape og planlegge din innredning i god tid før du fysisk jobber i akvariet, og at dette fungerer nesten som byggesett ved at elementene passer i hverandre.

Jeg har en del tips om hvordan modne slik keramikk hvis du skulle være interessert i å prøve en gang. Jeg mener det fungerer best i kombinasjon med noe fersk og vital LS, supplert med bevisst bruk av bakterietilsetninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte vel kanskje en av de faktorene jeg virkelig er fornøyd med i oppsettet, at det er lydløst?

Lydløse lamper helt uten viftestøy, lydløse sirkulasjonspumper og lydløs avrenning til sump når skapdørene er igjen.

Jeg hører litt når dørene i kabinettet er åpne fra nedrenningen i sump og litt fra kalkreaktor og marginalt fra skummer, men dørene er alltid igjen bortsett fra ved arbeid derinne.

Lyd er OK fra stereoen, ikke fra akvariet?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er jo helt rått! som veldig fersk i saltvannsgamet er dette veldig god lesing for meg som er ute etter kunnskap.. jo mer jeg leser av deres oppsett jo mer ideer får jeg.. tusen takk for at du deler all infoen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 23.6.2017 at 9.43, Eagle skrev:

Det finnes flere produsenter av såkalt reef keramikk,  jeg har brukt Aquaroche og gjennom årene samlet opp dette fra Jan Holt/Webzoo.

Du finner utvalget her: http://aquaroche.fr/en/

Vær OBS på at materialet er helt dødt, og ikke kan sammenlignes med levende sten før det har gått lang tid. Et par av flere fordeler er at du kan skape og planlegge din innredning i god tid før du fysisk jobber i akvariet, og at dette fungerer nesten som byggesett ved at elementene passer i hverandre.

Jeg har en del tips om hvordan modne slik keramikk hvis du skulle være interessert i å prøve en gang. Jeg mener det fungerer best i kombinasjon med noe fersk og vital LS, supplert med bevisst bruk av bakterietilsetninger.

Du sier du supplerer med bakterierilsetninger. Det er da på fast basis regner jeg med? Eller bare i oppstartsfasen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man starter opp med dødt substrat, som keramikk er, så er det spesielt viktig med bakterietilførsel i oppstarten. Spesielt viktig som første step før keramikken puttes i akvariet.

Derfor kjører jeg følgende oppstart:

Tar en beholder med modnet saltvann ved 25-26 grader, har på sirkulasjon, blander i en cocktail med bakterietilsetninger og tilhørende næring. I mitt tilfelle Zeostart og Zeobak pluss Biodigest og Bioptim, alt i litt oppkonsentrert mengde. I siste oppsett brukte jeg også litt bakterier fra Aquaforest, som jeg hadde fått noen vareprøver på. Teorien min er at det kan være fordelaktig å blande fra flere kilder, for å få en bredere sammensetning og robusthet.

Jeg tar så keramikken tørr fra kartongen og legger i denne cocktailen i 12-24 timer. På dette viset blir keramikken gjennomtrukket av bakterier, (nærmest som en svamp), som så begynner å arbeide internt delvis anaerobt og eksternt aerobt med å bryte ned næring.

Så plasseres keramikken i akvariet som på forhånd er fylt med velblandet, til dels modnet og temperert saltvann. ellers er karet tomt. Etter 2-4 uker gjerne litt før det også supplerer jeg med levende sand og passende mengde, dvs 4-8 % karantenekjørt LS.

I innkjøringsfasen på et kar med lite LS, er min erfaring at karet bruker minimum 6-8 måneder, gjerne litt mer før alt er på stell. Mao. dette er en metode som gir lite uønskede hitchhikers som glassroser og algeoppblomstringer, men som altså kan være en tålmodighetsprøve. Nå har karet mitt gått i drøye 1,5 år, og jeg doserer fremdeles bakterier og nødvendige næringsstoffer til disse. men ser at jeg etter hvert reduserer og antagelig kutter ut noen.

I det gamle karet mitt doserte jeg kun Biodigest/Bioptim de to siste årene, men tilførte en liten ny LS eller to (kjørt i karantene) en sjelden gang. Jeg tror veldig på at akvarier som skal driftes over lang tid bør ha en vital bakterieflora, som trenger sitt vedlikehold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiden er inne for å børste støv av speilrefleksen, og ta noen bilder. I mellomtiden kan følgende nevnes som oppdateringer fra sist.

Jeg har fjernet zeovitreaktoren, men fortsetter å dosere zeostart daglig og bakterier et par ganger i uken. Kjører dermed zeobak, Biodigest og et amerikansk produkt kalt Vibrant, alle bakterietilsetninger.

Da ble det også plass til Tunze reaktoren i sumpen, så nå er det kun mikser og fosfatfilter som henger på utsiden. Jeg vil bruke et ledig RE mediafilter til rowaphos nå som jeg ser fosfaten er tilnærmet ikke målbar lenger. Dette for å unngå ytterligere en boks på utsiden av sump, og for å spare en pumpe. Har skiftet rowaphos relativt frekvent, så derfor har det vært praktisk å ha reaktoren lett tilgjengelig. Mediafilteret monteres bak i sumpen skjult av skummer, så litt klønete å bytte, men akseptabelt når det ikke gjøres altfor ofte.

Etter ferien i sommer hadde jeg fått litt mer cyano enn jeg synes er greit, så da supplerte jeg med et par mindre Tunzepumper som jobber sammen med de to Stream3 pumpene, og intensiverte bruken av rowaphos

Pr dato virker det meste å være på stell, all cyano er borte, det begynner å bli bra utfarging på sps, veksten er tilfredsstillende, og mine brød/vann koraller hystrix, pistillata og en staghorn Acropora er det sikkert noen som mener jeg bør beskjære...

På fiskesiden har jeg supplert med et harmonisk par av Xanthicthys auromarginatus, 2 stk japonicus kirurger (hadde tre, men en begikk en modifisert harakiri over kanten), en trio Anthias randalli (ønsker flere hunner), pluss en del annet som har vært i karet fra tidligere.

Håper jeg er i stand til å publisere noen bilder ila dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10/4/2017 klokken 14.06, Eagle skrev:

Håper jeg er i stand til å publisere noen bilder ila dager.

Nå har det vel gått noen dager, eller???  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp Kimshans, det har gått noen dager, men jeg skrev ikke hvor mange😂.

Fortsatt noen dager til bilder, men færre enn hittil.

Så tenkte jeg også snart å fortelle hvordan jeg nå har maks skummereffekt kontinuerlig, men kun tar ut og vasker skummerkoppen hver 3. måned👌

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.1.2018 klokken 12.05, Eagle skrev:

Så tenkte jeg også snart å fortelle hvordan jeg nå har maks skummereffekt kontinuerlig, men kun tar ut og vasker skummerkoppen hver 3. måned👌

Venter I spenning :)

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dessverre noe negativ melding om et tilbakeslag i karet. Jeg har hatt et skikkelig sykdomsangrep på fisk og mistet flere av mine favoritter. Utbrudd av prikker tok først knekken på mine to japonicus, deretter min navarchus, også paret døpt James Bond og Moneypenny, alias X. auromarginatus. Har også mistet litt annet smått, men status er at resterende fiskebestand nå ser frisk og symptomfri ut.

Det er faktisk første gang jeg gjennom 42 år som akvarist har hatt hva jeg vil definere som et epidemisk sykdomsangrep i et kar.

Smitten kan ha kommet med et par Gramma loreto jeg kjøpte i januar, men årsaken er like stupid som at jeg ikke har brukt verken karantene, UV eller ozon eller andre forebyggende tiltak💀

Man lærer så lenge man har lever, så nå blir det en stund til neste fiskekjøp, UV er montert på akvariet og karantene kar står i beredskap.

Tror kamera får hvile litt til dessverre😔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå