Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Eagle

Eagles nye rev

Anbefalte innlegg

Jeg starter så smått en ny tråd for mitt nye akvarium som i disse dager er bestilt, og som jeg tar sikte på skal settes i drift i løpet av august-september.

Dette blir i god tradisjon en oppgradering både i størrelse og utstyr fra forrige, som det finnes en tråd på her:

http://saltvannsforum.no/forum/forum...s-ferd-mot-dag

Litt data om min nye drøm i ferd med å bli realisert:

Akvarium

660 liter med midtstilt overavrenning til sump. Mål 160*75*60 cm L*D*H, effektiv vannhøyde 55 cm. Sump ca 175 liter.

Akvariet bygges av West Aquaristik i Tyskland, en av Webzoo/Jan Holts nye lovende leverandører.

Akvariet leveres med kabinett tilpasset, dimensjonert og designet i stor grad etter mine ønsker.

Sirkulasjon

RE Red Dragon 3 Speedy 80W returpumpe

Intern sirkulasjon pr nå ikke bestemt

Filtrering

Royal Exclusive Dreambox sump 80*60*40 cm med:

Blåfilter plater i avrenningskammer

Nedrenning over 3 stk filtersokker 600 um med vatt eller annet passende

RE BK DeLuxe 200 intern skummer

RE DreamBox Pelletfilter for Biopellets av et eller annet slag

RE Dreambox Mediafilter for aktivt kull

Vannverdier

Satser på at jeg klarer å få det på stell...

Belysning

GHL Mitras LX6100HV LED lamper, 3 stk

Annet utstyr

Dreambox Watertank for RO reservoar, 48 liter med nivåsensor også fra RE

Deltec KM500 kalkvannsmikser

Deltec PF501 kalsiumreaktor

Schego 300w titanvarmekolbe med ekstern termostat

Fisk

Fokus på arter som kan holdes flere enn 1, alle må være sps-vennlige:

Bestand pr 6. juni 2017:

Lo vulpinus, 1 stk medium

Genicanthus bellus, 2 hunner jeg håper ender som et par

Pomacanthus navarchus, 1 stk liten

Acanthurus japonicus, 3 stk medium

Xanthicthys auromarginatus, 1 par

Pseudanthias randalli, 5 stk

Scartella cristata, 3 stk

Synchiropus sycorax, 1 par

Valenciennea sexguttata, 1 stk, partneren hoppet dessverre ut.

Salarias ramosus, 1 stk

Pterapogon kauderni, 2 stk

Nemateleotris decora, 1 stk venter på 3-4 kamerater

Koraller

Acropora hovedfokus

Det er vel kort så langt, mer følger når saker og ting kommer i hus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint å høre at du er i gang igjen, Tom. Korallene 'dine' står trygt til oppbevaring her så lenge. Skal ble spennende å høre hvordan du er fornøyd med det nye akvariet. Holder selv på å pusse opp i huset, slik at det blir plass til en liten utøkning i volum, når jeg en gang skal bytte.

Dreambox'en skal også bli spennende å se 'in life'. Lykke til med videre planlegging, som jo er en meget morsom del av denne hobbyen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet håper jeg det blir vann i ila august-september.

Jeg vil antagelig under oppstartfasen kjøre med zeovitreaktor og zeobak siden jeg har alt utstyret i hus fra før. For deretter ågå over til litt mindre ressurskrevende drift/vedlikehold med pellets og Prodibioregime.

Sistnevnte mener jeg var en suksessfaktor pÅ forrige oppsett og meget enkelt å håndtere.

Endret av Eagle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter nå på levering av kar og kabinett. Dreamboxen står klar til installasjon.

Tregulvet i stuen er utskåret med en "dekorativ" betongsåle. Litt sparkel nå så er det klart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akvariet har endelig kommet i hus etter diverse forsinkelser.

Jeg har forsøkt å oppdatere de siste ukene, men siden vi fortsatt har litt utfordringer med forumet, har jeg lagt videre bildeopplastinger osv på vent til ting blir bedre.

For det blir det jo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøker herved å laste opp litt bilder fra prosessen.

Først et bilde som viser utskjæringen av mitt gamle tildels lite vakre furugulv.

Dernest den betongsålen som er støpt i utskjæringen og hviler på betongfundamentet fra sokkeletasjen under.

Og til slutt sålen med ferid sparkel 100 % i vater.

Dette bør kunne bære vekten av mitt nye system.

PS! På første bilde ser dere vannrør....... Jeg var faktisk ikke helt klar over at det gikk slike akkurat her, men nå vet jeg, og er overlykkelig over at disse ikke ble kappet...

IMG_0536.JPG

IMG_0675.JPG

IMG_0695.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei Tom

Dette blir sikkert fantastisk bra. Grunnarbeidet er viktig. Ser du har en stikkontakt bak akvariet, av egen erfaring, vil jeg anbefale to kurser. Alltid bedre om ikke alt streiker om det skulle skje en elektrisk feil i noe utstyr. Det skjer før eller siden, vi holder tross alt på med vann, salt og masse elektrisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er stikkontakt på hver side av karet med hver sin kurs.

Kontakten du ser bak på første bilde er flyttet slik du ser på bilde 2 og 3.

Jeg vil antagelig investere i en ups for å koble til returpumpe og en sirkulasjonspumpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøker nå om bildeopplastning fungerer, hvis ja er planen å ajourføre tråden up-to-date.

Her et par bilder av sumpen etter utpakking i sommer.

IMG_0679.JPG

IMG_0683.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, innlegget kom faktisk inn selv om det kom error melding. Da forsøker jeg et til. Her er sumpen avbildet i dag. Foreløpig er det mye filtrering; to mediafiltere som er koblet til returpumpe et med kull og et med All-in-One biopellets, samt zeovitreaktor. Har fra dag 1 tilsatt tre typer bakteriekulturer med tilhørende karbondoseringer. Zeobak, selvfølgelig for zeometoden, min absolutte favoritt Biodigest fra Prodibio. Også har jeg supplert med litt polske bakterier fra Aquaforest. Karet har vel gått ca 8-9 uker, aldri registrert fosfat mer enn 0,04, og nitraten var på det meste 5 ppm. Konsekvensen har vært en tilnærmet algefri innkjøring.

IMG_0752.JPG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker veien dette går :D men kjapt spørsmål, kan realtivt lite om zeovit men blir det ikke "feil" å kjøre biopellets i tillegg til zeo? Forresten så bruker jeg mye fra aquaforest selv og er superfornøyd. Deres Pro Bio S funker knall for nitrat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel kanskje for mange virke å være overkill, og det er det helt sikkert også. Hvorfor det skulle være feil vet jeg ikke norn begrunnelse for.

På sikt når jeg er komfortabel med at systemet er helt innkjørt tar jeg bort zeovitreaktoren og reduserer antall bakterietilsetninger.

Viktig å nevne at det var ingen aktiv LS ved oppstart, nå har jeg 10-12 kg LS pluss en masse keramikk fra Aquaroche.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par kjappe og ikke helt bra bilder av selve karet tatt med mobil i dag

Hvis det kommer tydelig nok frem på bildet, kan dere se 4 keramikksøyler. De to lengst til venstre er nye, mens den i midten mot avrenningsboksen, og den til høyre er tatt vare på fra det gamle karet.

De har vært lagret i hver sin tank i 7-8 måneder med sirkulasjon og skumming samt beskjedent lys.

Korallene som er satt inn så langt er også fra det gamle karet.

Foreløpig har de beholdt eller forbedret fargene fra lagringstanken, og jeg kan skimte en antydning til vekst.

Mao. er jeg gasnke snart klar til litt shopping av koraller.:P

Av fisk er det en salarias remous samt en enslig Pseudanthias evansi fra det gamle karet og en liten Naso elegans.

Sistnevnte er et unntak fra strategien min om å unngå å kjøpe enslige fisk.

Den er kjøpt fordi Nasoene skal være "ganske"gode på å spise boblealger. Noe jeg har hatt mye av opp gjennom årene, og vil holde under kontroll så langt det går.

I kjelleren har jeg en enslig Halichoeres iridis som skal få en make i hovedkaret før den flyttes opp.

IMG_0780.JPG

IMG_0782.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser jo utrolig bra ut med spenstig aquascaping. Foxface er den fisken eg har som spiser mest boblealger, den blir heller ikkje like stor som nasoen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Siganus magnifica og en Mithraculus sculptus i går, så da har jeg vel nok ammunisjon til å få fjernet de siste boblealgene.

Mao. to store fisk nå, som er i strid med visjonen min, men de får gjøre hva de skal her før de kan gjøre nytte for seg hos andre med lignende utfordringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå