Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Pjot

Pjot´s 20 000Lite

Recommended Posts

Håper forumet er oppe å går nå da.

Takker for hyggelige tilbakemeldinger og de som vil er velkommen for å se på innkjøringen av mitt lille rev.?

Kjapp liten oppdatering. Fosfaten var nok en feilmåling grunnet urent testglass. Målte fosfaten til en annen akvarist av ren nysjerrighet og den var vel over 2. Den ligger på rundt 0,05 her i karet. Har satt i en mandarin som eg har sett ved to anledninger siden den kom oppi for 5-6uker siden. Sammen med denne kom en liten wrasse som eg har sett en gang.

Før dette puttet eg i 6 pussereker som ble borte iløpet av noen dager, aner ikkje hva som har hendt, om de har blitt spist eller har dauet.?

De gule turbinariene mine ser ikkje bra ut for tiden, men er det liv er det håp. Har hatt samme utseende på de før og de har blitt bra igjen. Sist gang dette skjedde gikk jeg fra 100w kinaled til 400w hqi lampe over et lite kar. Den fikk nok lyssjokk, og sikkert et eller annet sjokk har de vel fått i det store karet også. Har hatt litt uregelmessig lys siden sikringene til lysene går regelmessig. 4stk 400w hqi drar 24amp ved oppstart.

Ellers ser korallene og fiskene ut til å ha det bra. Litt kalkalger begynner å sette seg på steinene men sanden blir ikkje ordentlig hvit. Må nok ha noe som rører rundt i sanden etterhvert. Tenkte at en bluespot stingray vil gjøre nytten.?

Det er på vei en liten gjeng på 20gule kirurger, så gleder meg stort til å sette de i karet. Håper bare ikkje at det blir mye stress prikker som følge av dette.

Har kjøpt påhenger nummer to som skal monteres snart, tenker det blir sandstorm då?

Litt morsomt at den videoen dukket opp, eg fikk bare feilmeldinger og ga opp hele greien. E vel snart på tide å legge ut litt youtube videoer av opplegget mitt.

Se her ja :) da var det oppdateringer på gang :) spennende tråd dette Pjot :)

Du mangler fortsatt bilder av det tekniske :) gjerne legg til litt om den elektriske påhengsen også :) har sett selve huset til den men har vell ikke sett hvordan det ble til slutt :)

filmer er alltid moro :) og for oss som ikke har muligheten og komme og se så er jo det så nært som vi får det ;)

stå på :D

Fantastisk tank du har og helt rått at du våger og gjøre det vi andre drømmer om! Hvordan gjør du det med oppvarming av vannet? Må jo være en stor del av driftskostnadene i systemet. Regner med at din strømleverandør gnir seg hendene etter at du satte opp "karet".

Du tulla ikkje akkurat da du sa du hadde eit par muligens store kar i huset ditt mister! Detta e da råaste eg har sett, tenk å bare kjøre på slik som detta! No gleder eg meg meir til å komme å se karet ditt elle nei TANKEN din enn til Julaften :D Detta har eg og drømt om å gjøra sjølv! Du er heilt rå, stå på!

Fantastisk tank med alle de gule kirurgene :D. Jeg har fortsatt en jeg kjøpte hos dere "Tropisk Saltvann" i 2012 tror jeg det var :D.

Har en sjøl fra den sendingen fra 2012, den går med en xanthurum fra samme sending i akvariumet på badet. Disse kommer fra samme leverandør, kjøpte de hos Dream Aquarium på laksevåg. Det var meningen å legge inn flere bilder, men tiden løp fra meg. Det har gått så mye tid til å glo i akvariumet at juleforberedelsene har blitt skubbet til absolutt siste liten. Nå er klokken halv tre om natten og eg e akkurat ferdig med å pusse og male peisen, pakket inn presanger til mine to sønner, hengt opp julesokkene og glodd i akvariumet. Kom akkurat på at pinnekjøttet må vannes ig begynner sjøl å bli sulten.

God jul alle sammen.

Ser ut til at det skal gå lettere å legge ut bilder fra den gode gamle stasjonære pcèn. En sånn med ledninger og egen skjerm.

1E542463-E9A0-46E8-BE5A-DE6203339E97_zps9ubpfdvr.jpg

F3B39668-FA69-4DD4-9544-18BA664BDD15_zpsuhcpt46g.jpg

C023D8FD-F9A3-49D2-B1F2-E4CC79948827_zpsfcjkt6gc.jpg

Som der ser til venstre sliter turbinariane mine voldsomt. Det har de gjort i flere uker nå, kanskje et par mnd tiden går jo fort. Håper de vil komme tilbake i form.

DB824E8B-9327-485B-A8BA-031955A9F502_zpsltpq2y9s.jpg

Det begynner iallefall å vokse litt kalkalger her og der. Men det er langt fra nok.

8D70A1BC-D269-4CDE-BB23-9C7C08308CF4_zpsaosv0c8e.jpg

​Her ser dere et eldre bilde av turbinariene. Ca 2-3mnd gammelt.

367EB673-34EF-4CF0-9AED-3246D2251700_zpsfi3xofg9.jpg

13D0CDEE-B740-4C62-9349-10BDCBD04078_zpsxnmuctar.jpg

5BC449D6-56DC-460D-9D40-A952F53CCE7C_zpsjlyai0r2.jpg

3E098A58-AAFE-4E82-9BFF-9E9240C37314_zps5rdhljfx.jpg

Kjekt med film, men må få sett dette i live snart ?

begynner å bli en god stim oppi der nå.

er det plan om flere fisk oppi ?

har en 900 liter som skal fylles opp med fisk og koraller igjen, men mister jo litt motet når jeg ser dette.

Det skal nok litt mer fisk i, men kanskje ikkje så veldig mye mer. Vet videoen som eg la ut er kjempedårlig, men sånn går det når eg filmer etter at lyset er gått av?

Min svoger la ut en liten filmsnutt på youtube. Ruten har ikkje blitt rengjort på 9 dager, så litt på glasset har det blitt. Her er det foringstid og man ser tydelig på fiskene at noe er på gang. De gule kirurgene har bodd her nesten en uke når det ble filmet. Puttet i 20 gule kirurger, 13anthias, 1 pallettkirurg og 1 scopas i samtidig. Hadde både palettkirurg og scopas fra før, men det har gått veldig fint.

Har også fått meg en parmåler, den viser helt tydelig at mer lys trengs. Pærene mine er tross alt minst et par år gamle. Nye pærer er bestilt, så må det skiftes over litt tid. Etterhvert må eg nok dessverre senke lampene også. Dette øker nok sjansen for at Bob Kåre (vlamingii) spruter vann på pæren og akvariumet blir fullt av glassbiter. Store deler av revet har ca 90par slik det er nå. Fungiaen og montiporaen på toppen har ca 120par. På sandbunnen har eg 50. I karet på badet ser korallene ut til å trives bra, de ser frisk ut og de vokser. Målingene der var overaskende lave. Det lå mellom 50-70par. Så min konklusjon på dette er at 50-70par faktisk er nok for turbinaria, hammerkorall, echidnopora, skiveanemoner og glassroser?

Mer par vil nok generere mer vekst, men vekst er ikkje ønskelig i dette akvariumet for øyeblikket.

Link til videoen.

Her går ting sakte men sikkert i rett retning. Jeg er overrasket over hvor lang tid det tar å få utstyr og rør på plass. Kan virke som om jeg begynner å bli en latsabb.

Skal ta en runde med bilder seinere i kveld om tiden strekker til. Synes selv at det ikke har skjedd noe særlig, men litt har vel det grodd til. Når det gjelder lys får vel korallene litt lite. Dette sammen med noe ustabil kh hemmer veksten på korallene tenker jeg. Men de vokser uten tvil, bortsett fra den gule turbinariaen som fikk et illebefinnende i november.

Jeg har observert spawning på flere arter i karet. Så langt har jeg sett pallettkirurgene, pussefiskene og anthiasene spawne. I tillegg har pocilloporaen spawnet og nye små kolonier har dukket opp på 5-6plasser. Klovnene legger også egg. Har også et par wrasser som også er et par. De la egg hos forrige eier, men har ikkje sett at de har gjort det her.

Alt i alt er jeg nesten fornøyd med utviklingen så langt, men det er alltid rom for forbedringer???

Har ett par halichores iridis som det ser ut som leker.

De svømmer ved siden av hverandre i vannskorpa i sterk strøm å gnir seg mot hverandre.

Ikke klart å se noen egg.

Hvilke art har du og hvordan oppfører de seg ?