Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Pjot

Pjot´s 20 000Lite

Anbefalte innlegg

De to wrassene som eg har "arvet" husker eg ikkje navnet på. Mener forrige eier sa de la egg som klovnene, meget mulig eg husker feil. Har ikke sett noen form for lek mellom de to. Han sa at det gikk hardt for seg med bitemerker og hele pakken.

Pussefiskene spawner med jevne mellomrom. Hunnen svulmer opp i buken og blir litt rødlig i buken også. De svømmer mye rundt i ring og rundt om i karet når kvelden nærmer seg. Når bare de blå t5 rørene lyser går de opp i en spiral mot overflaten. Dette tørrtrener de på flere ganger før det skjer noe. Har stirret på de lenge for å se selve spawningen flere ganger, men har alltid gått glipp av det. Ser man vekk 2 sekunder er det over. Hunnen blir normal i buken umiddelbart etter spawningen.

Når det gjelder anthiasene er det mye den samme fremgangsmåten. Men her prøver hannen seg på flere hunner i tur og orden. Har kun sett en gang at en hun har vært villig å følge han opp mot overflaten. De etterlot seg en liten hvit sky som raskt forsvant i sirkulasjonen. Om dette var egg eller sperm eller begge deler vet eg ikkje sikkert. Det var den største hunnen som var med på tur, de små er kanskje under den sexuelle lavalder?

Pallettkirurgene holder på hele kvelden med synkronsvømming rundt i karet. Plutselig skyter de fart mot overflaten og så er det over. Disse er de eneste som plasker i overflaten. En liten sky er alt eg kan se og den forsvinner i strømningene umiddelbart. Pussefiskene spawner oftest, pallettene litt sjeldnere og har bare sett anthiasene en gang. Men anthias hannen prøver seg hver kveld. Har to hanner og vet ærlig talt ikkje om det et begge to eller bare en som forsøker seg på hunnene. Men iallefall bare en om gangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle lese litt om oppstart av kår før jeg la meg. Det er nå 2 timer siden! Tusen takk for flotte bilder, videoer og tekst pjot! Nå skal jeg fylle på en bøtte med osmosevann i karret mitt som renner over på badet, så er det kvelden! Natta!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen oppdateringer her? Hvordan klarer du vedlikehold i et så dypt akvarium, algeskraping? Hva er tykkelsen på glasset?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Karet er fremdeles i drift, men har nok hatt noen utfordringer på veien. Alltid slitt med kH i dette karet. Har i perioder tvunget den opp i 7 men den lå seg stort sett rundt 6. Steinen ble laget med sement og skjellsand. Eg skulle vel holdt den godt fuktig slik at herdeprosessen ikkje stoppet opp under byggingen. Dette har resultert i alt for høye verdier ac calcium som igjen gjør det vanskelig å opprettholde kH. (Hadde 800+ppm calcium på det meste.) Magnesium var litt lav så det gjorde det bare enda verre. Sakte men sikkert har ting stabilisert seg og nå må eg endelig tilsette calcium som alle andre. 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.7.2017 klokken 7.25, e-mu skrev:

Noen oppdateringer her? Hvordan klarer du vedlikehold i et så dypt akvarium, algeskraping? Hva er tykkelsen på glasset?

Beklager litt lang responstid.

Algeskraping foregår med en lang teleskopstang. Glasset er 40mm. Skal noe gjøres i karet må eg nok snorkle litt ja. Men det blir sjelden gjort.

Endret av Pjot
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jo bli en tur til Bergen, for å se dette fantastiske karet. Gøy at noen bare tar,n helt ut. Her kan du holde store Keisere i par. Ytterligere bilder og oppdateringer er svært ønskelig.

Lykke til videre.

mvh   Ulf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får helt bakoversveis (om det fortsatt er mulig) når jeg ser bildet ditt over her. Tenk å kunne virkelighetsgjøre en slik visjon.

Håper det kan la seg gjøre å få tatt en tur til Askøy og se dette ved en fremtidig tur til min favorittby i Norge Bergen😛

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå