Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Pjot

Pjot´s 20 000Lite

Anbefalte innlegg

For å lage aquascapingen har eg brukt skjellsand og sement. Laget steiner i baljer først, men gikk over til tilhenger fordi det tok for lang tid. Noe av aquascapingen på veggene er det brukt skum som er pusset med sement. Når man lager stein på denne måten blir den veldig porøs. Vannet renner rett igjennom.

Har ikkje skjedd noe nevneverdig siste ukene. Kjørte igjennom 6000liter sjøvann. Calciumen gikk fra 800 til 700. Prøvde meg også på en calciumutfelling. Blåste kh opp i 16dkh. Vannet ble melkehvitt og eg fikk et tykt hvitt belegg på glasset. Håpet var å felle ut en del av calciumet, men forskjellen var ikke stor. Det blir nok å bytte vannet. Lager til 4000liter om gangen. Tapper karet nesten helt ned og fyller opp igjen i etapper. Begynner vel på det i uken som kommer.

Har vært veldig opptatt siste ukene så ikkje mye tid til overs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: ser at du bruker blybelte. Ville vært forsiktig med det pga korallene (veldig giftig).

Tror ikkje den lille stunden med blybelte betyr så mye på så mye vann. Håper eg har rett. Vi får se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det e ikkje akkurat flott for tiden. Glasset er hvitt av utfellingsstuntet mitt og brunalgene begynner å få tak. Men fokuset går mer mot akvariet de kommende ukene så det går seg vel til. Har knapt vært hjemme. Bilder kommer når det er fullt opp igjen. Regner med å tappe ut 16000 liter på tirsdag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I helgen har eg flushet igjennom 24 000liter med sjøvann. Uken før spylte eg igjennom 6 000liter. Tappet aldri ned akvariumet. Ville ikkje ta livet av de flotte brune oppstartsalgene mine. Før helgen var brunalgene på returen, men de begynner å ta seg opp igjen nå. Fremdeles bare tre fisk i akvariumet.

vannverdier nå etter vannbytter og tilsetninger:

temp 25

calcium 450

kh 8,3

nitrat 0

po4 0,03

magnesium 1200

ph 8

Hadde en haug med varmekolber i karet, tilsammen 3750w. Tempen har ikkje akkurat vært stabil i helgen. Fredag gikk den fra 26,5 til 21 grader. Søndagen var den oppe i 26,5 men gikk raskt ned til 20grader. Kunne ikkje se noe på hverken fisk eller koraller. Får se hva som skjer de nærmeste dagene.

håper kh vil holde seg oppe nå. Krysser fingrene fordi magnesium er vanvittig dyrt å tilsette. Håper det holder med 1200ppm foreløpig.

Sitter og ser solen skinne i akvariumet. Man ser hvor svak disse kunstige lysene er ja. Umulig å ta bilder når solen ute skinner, blir så mye gjennskinn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kh 8,3

Ca 450

Ser ut til at vannkjemien endelig er i balanse. Oppstartsalgene har igjen begynt å trekke seg tilbake. Har begynt å sette inn flere koraller og fisk. Om eg tør vil eg flytte opp monsterkorallen min som er ca 70cm i diameter i helgen. Uansett begynner det å bli en del verdier oppi der nå. Iallfall affeksjonsverdier. Har puttet oppi en xanthurum som ble importert av marken zoo for 22år siden. Klovneparet har eg hatt i 13år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder fra idag:

Fungia.

SAM_2149_zpsh2p6fi9p.jpg

Klovneparet mitt blir jaget av den ene svarte occelarisen. Den bestemte seg innen åtte sekunder at den skulle bo akkurat samme plassen som disse hadde bosatt seg. Så nå tar de seg noen turer rundt omkring i håp om å finne en annen plass.

SAM_2164_zpsc7t1ic9a.jpg

Xanthurumen er vel ca 24år gammel. 22år siden den svømte i rødehavet.

SAM_2139_zpsl3wreln9.jpg

De blå skiveanemonene blir kanskje mat for keiseren. Om de begynner å minke tar eg de ut. Fine er de iallefall. Korallene har ikkje fått sin endelige plassering enda. Det får eg ta en dag eg skal på snorkletur.

SAM_2127_zpsfe3hsyen.jpg

Har mange forskjellige typer hammerkoraller. Håper ikkje eg får en keiser med appetitt for disse. Keiseren eg har oppi her spiser bare skiveanemoner og glassroser. Den er en pomacanthus maculosus på 17-18cm og min sønn har døpt den for Robin.

SAM_2142_zpsg66naolo.jpg

Alle er avknekk fra samme korall. Den grønne har stått i hovedtanken lengst. Ser den begynner å få en god vekstkant. Skulle vel byttet vann for et års tid tiden. Mangler sikkert alt av sporelementer i hovedsystemet og korallene ser ut deretter. Denne fikk seg også en god dusj av saltsyre, det døde mye av den da. Men noen flekker overlevde heldigvis.

SAM_2143_zpsgwzyd2lx.jpg

Denne har stått på 90cm dyp i koralltanken. Den har vokst fra 1hode til 4hoder på to år. Ikkje så fort egentlig, men den har iallefall vokst med lite lys.

SAM_2144_zpsfkyq2uhe.jpg

Echidnoporaen er nesten like blek som den var når eg puttet den oppi her. Ser litt forbedringer siden den lå under en stein i koralltanken.

Bergens acroporaen (Acropora Valida) stammer fra en korallsending i marken for kanskje 15-20år siden.

SAM_2145_zps7xrhjlyd.jpg

Grønn pocillopora. Skal iallefall være litt mer grønn en dette.

SAM_2147_zpsuq6v8yqs.jpg

Candycane. Den lyser opp i de fleste akvarier.

SAM_2148_zpsy4ahjkrj.jpg

Har spredd validaen litt rundt omkring. Får se hvordan den liker seg.

SAM_2150_zps0g9jn9ao.jpg

Synes denne fungiaen er drittøff, kona synes den ser litt "algete" ut men ka vet hun.

SAM_2154_zpsuzmhy4fn.jpg

Denne har født en liten fungiababy, derfor har den et sår på siden.

SAM_2155_zpslphylewl.jpg

SAM_2156_zpsd9gjavb5.jpg

Hammerkorallen i midten har vært oppi her lengst, en av de første som kom i karet.

SAM_2157_zpslyqtem4t.jpg

Satser på at det blir et par av disse to svarte og at begge parene finner seg en plass langt nok fra hverandre.

SAM_2159_zpssrhw5vk2.jpg

SAM_2161_zps9k6ubqyw.jpg

En knøttliten sak av en hepatus. Stakkaren svømmer for harde livet.

SAM_2166_zpswa9pg5lh.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt rått å få se dette i virkeligheten :) En stor inspirasjon.

Håper fiskene fra Christer trives, det så iallefall sånn ut! Jeg kommer nok snikende med Christer neste gang og!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg koblet til kjølingen fra garasjegulvet. Vannet som ble pumpet inn var 26,1 grader, vannet som kom ut var 21,4grader. Vil tippe det kom ca 5-600liter i timen ut igjen. Blir spennende å se kjøleeffekten av dette, krysser fingrene og håper på det beste. Skal koble til en sløyfe fra kjelleren også, men det blir litt seinere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Puttet i en liten hydnopora platekorall. Kjøpt av Kenneth Olsen i 2002. Den har dessverre blitt litt stygg siden den har vokst over seg selv og sperret for lyset på deler av den. Nå vil den få lys fra flere lyskilder så håper den blir fin igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølingen fra garasjegulvet virker som eg håpet på.? har nå 25 grader i akvariumet. Setter den på slik at den kjører når lyset er på og er av om natten. Computeren som skulle styrt dette er ikke kommet enda så da må vi improvisere litt. Temperaturen har tidligere bare klatret videre opp over 27grader. Pga vannbyttene har den gått ned igjen, så vet ikkje helt hvor den hadde stoppet. Tempen gikk fra 26,1 til 24,8 grader over natten. Normalt synker den med 0,2grader. Når lyset kom på økte den til 25grader. Har også økt belysningtiden så kjøringen trengs nå. Angrer iallefall ikkje på at eg la inn vannrørene i garasjegulvet når eg støpte. Effekten vil naturligvis variere avhengig av temperaturen i garasjen og kjelleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Calciumen stiger igjen. Den holder seg på 450 i noen dager før den igjen begynner å stige. Stiger sakte men sikkert og når man passerer 500 i calcium blir kh vanskelig å opprettholde. Må nok bytte mer vann igjen.

De to svarte klovnene som eg puttet i har vel bare laget intriger. Den største av de svarte har jaget vekk den stakkars hannen min. Så ut til at det kanskje skulle gå seg til men no har den svarte klovnen befruktet eggene til den orange. Synes synd på den lille klovnen som bor rett bortenfor og ser at ekskona har seg med en annen. Er ikkje rasist eller noe, men synes det hadde vært greit om de kunne holde seg til sin egen farge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått meg en apex neptune computer. Den er faktisk enklere å bruke enn å legge inn bilder på forumet. Så langt storfornøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ligge noen titanrør og slenge en plass. Fant iallefall titanstrengene. Utfordringen blir jo å fikse dette under vann og skjule alle spor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremdeles mye brunt på sanden og steinene. Vannet er også litt uklart, litt tåkete kanskje. Tror årsaken er svak utfelling grunnet lav magnesium. Hadde nok ikkje lagt merke til det om akvariet ikkje var så stort. Har latt kh droppe for å se om det er tegn til forbedring. Nå er kh nedi 6 og fremdeles er det tåkete. Kan vel ikkje la den droppe stort mer ned nå.

En annen ting, noen som vet hvor jeg kan få tak i blå acrylplater? Det viser seg at de ikkje var så lett å få tak i likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå