Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Pjot

Pjot´s 20 000Lite

Anbefalte innlegg

Må si eg hang meg litt opp i "utvikle min egen kontroller for DC streampumper. Eg trenger en slik til en 600watts elektrisk 12v påhenger som jeg bruker. Jeg ønsker å styre den med et 0-10v signal fra en neptune apex akavarie computer. Er dette noe du kan være behjelpelig med?

Jeg er programvareutvikler og veldig grønn på elektronikkdelen enda. Har ikke jobbet med elektronikk hverken på jobb eller i hobbysammenheng. Det eneste tipset jeg kan gi er at det virker som om det er utrolig mye komponenter å få tak i, utrolig billig, fra Kina f.eks på aliexpress.com. Det du trenger er vel en boks som tar inn 230V Ac og leverer ut minimum 50 ampere likestrøm på 1-12V spenning avhengig av signal (0-10V). Det finnes trolig der ute i en eller annen form. Så da er det jo å søke til man blir lei. Det går sikkert an å lage dem av billige standardkomponenter også. Har ikke kommet så lang at jeg vet hvordan man gjør det desverre. Har ikke forsket på det heller da jeg trolig vil få den delen med streampumpene. Det jeg trenger er en datamaskin som lager og leverer ut 0-10V signalene. Det er utrolig nok ingen komersielle akvariekontrollere som kan programmeres til å lage skikkelig simulering av en tidevannsstrøm. Selv om det er det mest vanlige fenomenet som finnes i naturen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apex computeren kan du vel programmere akkurat som du vil. Slik eg har forstått det kan du stille inn sekund for sekund fra 0-100%. Tidevannsstrøm skal ikkje være helt umulig då tenker eg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg leste vel litt i manualen til den. Husker ikke om det var prisen eller uklarhet rundt programmeringen som var problemet. Tusenlappene flyr fort når man begynner med de enhetene der. Tror en arduino mikrokontroller koster sånn ca $5 med frakt(!) fra Kina. Tilleggskomponentene ligger i samme prisklasse. For $25 får man en hel PC (Raspberry Pi).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begrensningen på apexen for min del er watt til lysene. 6000w med lys er litt mye for stikkene på den. Og tusenlappene flyr når man skal ha en del stikk og styring på diverse. Mesteparten av tingene skal bare styres av og på. Dette gjelder temperaturstyring, lysstyring, luftpumper, pumper til skummeren, vannpåfylling og masse mer. Får du koblet til ph, salinitet og tempprober til pcen via arduino kortet? I tillegg til 0/1 switcher?

Har lest litt om pmd styring av dc motorer. (Tror det het pmd, Pulse Modulation Driver)? Slik eg har forstått det slår den av og på strømmen veldig fort, slik at f.eks. strømmen er på bare 50% av tiden slik at den vil gå med 50% hastighet. Denne metoden hadde veldig lite energitap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig spennende prosjekt :) har du flere bilder av utstyret rundt og løsningene dine der? er jo litt spennende og se hvordan du har løst alt dette på noe som er så stort :) ser jo du bruker stiger til og feste oppe lysene :) og skal bruke en påhengs som pumpe :) osv osv :) stilig og se alle de tøffe løsningene dine :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen bilder av tingene rundt akvariumet enda. Er ikke så mye å ta bilder av enda, siden det meste mangler. Bruker en elektrisk påhenger til sirkulasjon nå, og den flytter vann i alle fall. Tror jeg regnet ut at den pumpet et sted mellom 150-200m3 i timen på full spiker. Innsuget til pumpekassen er et rør på 30cm i diameter, ca 80cm langt. Dette røret er laget så store åpninger i som mulig uten å svekke det for mye. Deretter er hele røret kledd med netting med c 7-8mm masker. Deler av innsuget er bare eggcrate også. Her regner eg med at litt prøving og feiling må til.

Ellers er ikke utstyret som brukes noe særlig spesielt. Det som kanskje blir mer spesielt er hvordan alt i huset blir koblet sammen og hvordan vannbyttene blir.

Kort fortalt: (Skal prøve.)

Hovedkaret står i hovedetasjen. Avrenningen kobles til forfiltersumpen, returen fra fordelingssumpen.

Akvariet i veggen på badet står også i hovedetasjen og kobles på samme måte.

Akvariet i taket på toalettet: Avrenning rett hovedkaret, returen fra pumpekammer i hovedkaret.

Akvariet biljardrom står i kjelleren. Kobles på samme måte som hovedkar.

Forfiltersumpen står lavere enn fordelingssumpen. Vann blir pumpet via skummer og uv-filter til fordelingssumpen. Hovedsumpen står på litt lavere høyde enn forfiltersumpen, men med betydelig lavere vannstand. Vann pumpes fra hovedsump til forfiltersump og renner tilbake via overrenning i forfiltersumpen. Hovedsumpen på 2000L er nødvendig for å klare å ta imot alt vannet som kommer ovenfra i forbindelse med strømbrudd. Grunnen til at jeg velger å ha så mange sumper i forskjellige høyder er mye grunnet løftehøyder på pumper. Av alle l/t med vann som pumpes rundt trenger ikke så mye å gå helt ned til gulvnivå. Plutselig var en meter løftehøyde spart uten å miste muligheten for å koble til lave akvariumer. Også for å få en grei oversikt over all galskapen. Pluss at det er etter mitt syn nødvendig å ha tydelige skiller på rent og drittent vann. Spesielt mtp. sykdommer og vannbytter.

Siden dere nå har full oversikt på rørleggerarbeidet skal jeg forklare kort automatisk vannbytte:

Nivåføler i hovedsump sier det trengs vann. Her etterfylles fordampet vann med saltvann. Før alle hyler og skriker les resten. Saltnivået vil selvsagt øke når man bare fyller sjøvann. Når saltnivået er kommet over den angitte verdi fylles det mer sjøvann uavhengig av nivåføleren som sier stopp. Da vil vi nå neste nivåføler i hovedsump. Den starter en pumpe som pumper vann fra hovedsump rett i avløpet. Denne må selvsagt ikke starte etter et strømbrudd. Om denne feiler vil sumpen renne over i overrenningen og rett i sluk. Når saltnivået da har nådd ønsket nivå stopper den å fylle saltvann og prossessen starter igjen. Dette er kun mulig så lenge saltvannet som jeg henter har lavere saltnivå enn det som er i akvariumet. Når saltvannsbaljen på 4000L er tom vil den etterfylle med osmosevann på vanlig måte.

På denne måten har jeg eliminert behovet for å oppsalte sjøvann i forbindelse med vannbytter, samtidig som om det eneste jeg trenger å gjøre er faktisk å hente vannet å fylle på saltvannstanken. Det går på det verste med ca 20kg salt å oppsalte 4000liter vann. Så da sparer jeg kostnaden på 20kg salt i mnd.

Dette ble jo skikkelig kort fortalt.:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det ja :) det var en god forklaring :)

Jeg forstår jo at folk kan bli skeptiske når du kun skal ettefylle med sjøvann om jeg forstod deg korrekt?

Men du sper ut sjøvannet du henter da med osmose vann slik at du får en lavere salinitet ?

Det kan jo sikkert fungere fint det hvis man bare får det tunet inn på en god måte :)

Det med og bruke en påhengsmotor har jeg aldri før hørt om så det var jo et stilig påfunn :) får håpe det fungerer bra i lengden.

Hva gjør du med all fuktigheten som kommer inn i boligen med tanke på at du har så mange akvarier rundt forbi? det vil jo bli en veldig høy

luft fuktighet i boligen din? har du merket noe til dette?

Gleder meg til og følge med vider på prosjektet ditt etterfyll gjerne med bilder av utstyr og oppbygging også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjøvannet jeg henter ligger på 1,020-1,024 avhengig av været. Ønsker å ligge på 1,025 så lavere er det jo. Skal ikke være nødvendig med noe fintuning siden jeg skal bruke salinitets probe på systemet. Dette vil gå av seg selv uavhengig om vannet er 1,020 eller 1,024.

Påhengsmotoren har gått 24/7 i fem uker, så langt alt vel. Årevis i saltvann blir jo den store testen. Men dette må jeg bare teste. Største streampumpen til tunze koster rundt 30 000,- den leverer ca halvparten av det påhengeren gjør. Uansett, to slike tunzerer 60000,- penger. Det blir mange påhengere det.

Fuktig, her? Nei hvordan kan du tro det? Prøver å bruke dekkglass der jeg kan bruke det. Avtrekk rett fra lukkede topper over akvariumene. Det store akvariumet står i et snart hermetisk lukket rom for seg selv. Her blir det utluftning i første omgang. Mulig eg lager en luftavfukter som tørker og kjøler luften i akvarierommet samtidig som den varmer opp tilluften til ventilasjonen i huset. Dette blir en ren mekanisk innretning som ikke bruker strøm. Denne typen avfukter vil selvsagt være mest effektiv om vinteren, men det går fint siden utluftningen kan økes betraktelig om sommeren uten at det trengs ekstra oppvarming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Får du koblet til ph, salinitet og tempprober til pcen via arduino kortet? I tillegg til 0/1 switcher?

Folk lager komplette kontrollere med arduino ja. Man kan kjøpe dem ferdig satt sammen eller i deler og laste ned programvare. Jeg går neppe den veien selv da jeg er i minimalistmodus for tiden. Er ikke så glad i automatisering basert på målere pga at jeg synes de er veldig skjøre. Men det er jo selvsagt personlig smak og behag. Hvis man designer riktig og vedlikeholder riktig så kan det gjøres helt trygt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle kan nivåfølere henge seg opp og prober vise feil uten for store konsekvenser. Varmekolben vil bruke noen dager på å få opp tempen for høyt. Faren er med en gang man stoler blindt på computeren, noe som er lett for etter en stund. Tenker å ha en uavhengig temp sensor og måle salinitet ukentlig. Stoler ikke alltid helt på meg selv heller da, glemte å koble inn pumpen til a.t.o. dette resulterte i tørr sump, pumper som ikke hadde vann å pumpe tilbake til akvariumene. Med en computer ville det vel gått en alarm en plass. Jeg bare så ar vannstanden i akvariumet på badet var litt lavere enn det pleier. Det manglet bort imot 300L vann i systemet. Har snart hentet det inn igjen, har satt en maksgrense på 100L osmosevann pr.døgn. Dette er fordelt på ca 5000L

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Akvariet har konvertert fra ferskvann til kaldt saltvann. Regner med å nå tropisk temperatur på torsdag. Siden eg har vært litt sein med vannhenting var dessverre algeoppblomstringen kommet igang før eg fikk hentet vann. Så vannet er litt grønt kan du si. 2 uker tidligere var det MYE klarere vann. Men optimist som alltid, dette går seg nok til. Har satt på et uv-filter og en liten skummer. Skummeren drar ikkje ut en dritt, så vannet er nok ikkje så gale tenker eg. Det er ingen antydning til noe brunt i stigerøret en gang.

Dagens vannverdier:

Ca. 400

Mg 1170

kH 6,8

pH 8

Nitrat 0,2

Po4 0,03

Salinitet 1,024

Temperatur 15grader.

Skal øke de tre hellige om noen dager, vil bare se litt først hva som skjer, om det holder seg slik, eller om steinen vil lekke ut mer som drar pH opp.

Når eg hentet vann ble fristelsen litt for stor, så eg dro med med hjem en stim på 38 tangkutlinger. Hvordan dette går aner eg ikkje. De klarer seg vel helt fint opp til 20grader iallefall. Viser de tegn til at det ikkje går bra må eg nok håve de inn og slippe de fri igjen. De første tropiske fiskene flytter opp i helgen om alt går som planlagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag kom endelig sanden jeg har bestilt. Den skulle ha vært her for lenge siden. Blir straks litt mer arbeid å legge i sanden etter at vannet har kommet i. Skal prøve å helle i sanden i et rør. Prøvde å bare helle det i, men det kommer litt for mye på steinene rundt. Sanden er iallefall ganske ren, det var ikke mye grums i den nei. Ser frem til skikkelig sydenstemning her nå. Tempen har kommet opp i deilige 18,4grader. Kjøleeffekten av å ha 20 000L vann i stuen på 10,5grader er faktisk ganske stor. Det har faktisk vært litt kjølig i stuen siste ukene.

Så idag blir det snorkling i karet. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tok altfor lang tid å helle i sanden gjennom et 110mm rør. Det endte med at eg pælmet sanden rett karet. Vannet ble rimelig grumsete etter å ha puttet i 920kg sand. Begynner å klarne opp nå. Var faktisk en ganske bra økt å bære inn et tonn med sand. Har 80kg igjen, de går nok med de også. Må iallfall beholde 20kg til et annet akvarium. Sanden ser utrolig bra ut, størrelsen er 0-1mm.

Idag flyttet første tropiske fisken inn. Fredrik foxface er no kongen i karet, han vet det bare ikke selv. Han står og sutrer inni en hule. Forventer egentlig ikke å se noe til han før imorgen.

Bilder kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannet fremdeles uklart, men bilder må vi ha. Tangkutlingene spiser for det meste mysis, har sett en og annen pellets blitt smakt på og spyttet ut igjen.

Dagens vannmålinger.

temp: 20,3

kh: 7,7

ca: 550 (opps, hvordan skjedde dette?)

ph: 8,4

ph var oppe i 8,78 igår kveld. Tilsatte da baking soda og slo av lyset. Var kommet ned i 8,55 idag. Tilsatte mer baking soda og har no 8,4. Har faktisk aldri tenkt på at baking soda kan brukes for å senke pH om den er for høy. Lærer stadig noe nytt. Tror også at den høye pH i vannet kan skyldes algene i vannet. Når de forbruker all CO2 i vannet vil jo ph gå i været. Har jo ikke noe råtner oppi der enda. Og de små tangkutlingene produserer vel ikke store mengder CO2 heller. Den høye calciumen kan skyldes sanden. Har liksom ingen annen kilde som kunne økt den så mye. Kanskje det uklare vannet er grunnet kalkutfelling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner litt om miljø fra middelhavet de bildene :-). Tipper at pHen skyldes at du har kalket vannet med sanden. Mener å huske fra mine eksperimenter at det skal en god del mer algevekst til før pHen stiger så mye. Mikroalger ser litt verre ut enn de er pga at de har så stor overflate i forhold til volum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Middelhavet passer jo fint, det går jo rette veien mot tropisk klima. Vannet klarner opp sakte men sikkert.

Ph 8,24

Temp. 21,2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som dere ser får eg en del sollys inn i akvariumet. Blir litt mye refleksjoner, så vanskelig med bilder. Men det er jo ikke så ofte et er sol ute.

Foxfacen Fredrik klarer ikkje å stå stille. Så alle bilder er dessverre litt uklare. Lukketiden på ipad uten blitz er vel et par sekunder. LOL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det med "havet" i stua? :) fått riktig temp og ok vannparametere? veldig artig å følge, pleier å krysse fingrene om at det er kommet noen nye bilder hver gang jeg skal inn på forumet :) håper du er flink til å holde oss oppdatert både på positive og negative ting! når en starter opp et såpass svært karr blir det vel "learning by doing" og da er jo sannsynligheten for å drite seg ut litt større :) men virker jo som du har rimelig god kontroll på det du driver med :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk ikkje kommet inn på forumet på mange dager. Har bare fått feilmelding. Bilder ja, det skal eg komme med seinere ikveld tenker eg. Synes det er greit å dokumentere fremgangen og tilbakegangen. Når det gjelder å drite seg ut har eg vel allerede gjort det ja. Å helle sanden i akvariumet var nok kanskje ikkje det lureste eg har gjort. Calciumet steg jo voldsomt, men det rare er at det steg i noen dager. Hvorfor aner eg ikkje, men det skyldes kanskje ubalanse i ca, mg og kh? tror toppen er nådd nå.

Vannverdier:

Temp 26,6

Ph 8

kh 5

Ca 800ppm

Grunnet den høye calciumen klarer eg ikkje å opprettholde kh. Skal se nå kor langt ned eg tør å la den falle. Øker eg kh til 8 er den nedi 6 dagen etter. Calcium er den samme. Fremprovoserte en utfelling i håp om å senke calcium, men den ligger på det samme. Tror nok neste skritt blir et 80% vannbytte. Vil da havne på 450ppm i calcium. Noen som har en 16 000liters dunk til låns?

Ph har gått ned grunnet hard bruk av natrium bicarbonat for å øke kH. Fant ut at om man stekte bicarbonaten på 150grader i ovnen i 2timer blir den omdannet til carbonat. Denne øker kh på samme måte men øker også pH. Bicarbonaten svetter ut vann og co2 over 70grader. Kjemi er kompliserte greier.

Prøver å finne en leverandør som kan levere magnesiumchlorid som er rent nok. Økes magnesium kan eg også opprettholde en høyere kh.

Puttet i noen "små testkoraller" Ser ikke ut som om de har det vondt iallefall. Ene hammerkorallen trekker seg sammen når lyset er på det sterkeste, kanskje litt mye lys akkurat der den står? Skal prøve å flytte den og se om det samme skjer der.

Klovneparet mitt som ble kjøpt i 2002 har flyttet inn også. De fant selvsagt ut at de skulle bo i en sprekk som kun kan sees fra gangen, dvs ca 4meter fra glassruten. Eg som hadde bestemt meg for kor de skulle bosette seg, plasserte de fint der eg vill ha de. Og der ble de i timesvis. Trodde eg hadde lykkes, men om natten fant de seg en annen plass 50cm rundt hjørnet. Utakknemlige småjævler. No blir eg nødt til å fange de igjen og introdusere de igjen seinere.

Eg e iallefall fremdeles ved godt mot og må bare si en ting, for en opplevelse det er å snorkle i mitt eget akvarium og sette ut koraller her og der. Det må være høydepunktet i min tid som saltvannsakvarist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder fra "snorkleturen"

SAM_2024_zpsf1sbghnb.jpg

Setter på plass en liten testkorall. Denne har stått lenge med lite lys. Den har vokst fra 10cm til 30cm i diameter på noen år. Egentlig vokst sakte og har aldri vært noe annet enn brun.

SAM_2029_zpsaruj2esd.jpg

Foxfacen Fredrik følger med på hva den rare skapningen gjør på.

SAM_2042_zpse3hr0eeb.jpg

Her må sanden rettes litt, liker ikke å se sanden langt opp på glasset.

SAM_2044_zpssv5ivy43.jpg

Kanskje ikkje så vanlig å legge ut bilder av halvnakne mannfolk i akvarium på dette forumet. Finnes sikkert en egen nettside for sånt. Lol.

Kom litt for seint hjem idag, så det ble ingen nye bilder som eg lovet. Men noen bilder hadde eg jo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå