Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Pjot

Pjot´s 20 000Lite

Anbefalte innlegg

Siden bugs på forumet fant ut at tråden min skulle fjernes får jeg lage en ny. Jeg har holdt på med saltvann siden 2002 og har alltid ment akvariumene mine var for små. Nå har jeg endelig tatt steget opp og laget drømmeakvariumet mitt. Akvariumet er bygget i tre og behandlet med epoxy og duk på insiden. Innsyn fra stue og gang. Siden jeg var så heldig at jeg tegnet og bygget huset selv åpnet det seg en verden av muligheter. Det er faktisk slik at når huset skulle tegnes ble det først tegnet et stort akvarium, så en sofa, deretter en tv, en peis og noen vinduer med utsikt. Så måtte man jo ha spisestue og kjøkken i tillegg. Det som ble igjen ble delt inn i soverom og bad.

Akvarium

20 000 liter med overavrenning til sump. Mål 420*300*160 cm. Sump ca 2000 liter.

Sirkulasjon

1 stk 600W elektrisk påhengsmotor. (Det kommer en til + closed loop)

Retur fra sump kommer seinere.

Filtrering

Bioballer og filtersokk.

Levende sten: Ca. 2500kg DIY stein.

deltec 850

Vannverdier

Saltinnhold: 0.023

Temperatur: 26,2

pH: 8

kh 8,3

ca 450

mg 1200

po4 0,03

nitrat 0

Belysning

9stk 400W hqi + 2x54W t5 actinic (Kobler opp 6 lamper til seinere)

Metal halogen: 3stk 8timer (1600-2400)

3stk 4timer (1800-2200)

3stk 4timer (1900-2300)

Actinic: 24/7

Annet utstyr

Skrape på en lang stang.

snorkel, maske og blybelte.

luftpumpe til vulkanen

Fisk

Pomacanthus Maculosus

zebrasoma xanthurum

zebrasoma desjardini

zebrasoma scopas

2stk occellaris orange

2stk occellaris svarte

paracanthurus hepatus

foxface

Koraller

Diverse euphyllia

fungia

montipora

acropora

pocillopora

hydnopora

turbinaria

echidnopora

seriatopora

caulastrea

++

Nyttedyr

Ingen

Venter til ph har stabilisert seg, dette tar den tiden det tar. Forhåpentligvis saltvann i skifte april/mai.

Mest fornøyd med: Aquascaping og størrelse

Minst fornøyd med: For lang ventetid

Videre fremdrift: Få i saltvann, fisk og koraller. Koble opp rør og annet utstyr.

image.jpg4_zpstpi6ynq0.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akvarium i dotak. Kobles direkte til 20 000Literen.

a7a842ab-63a3-4c37-a41f-e92d2c6e434e_zpsfrcjsckg.jpg

Akvarium på badet. Mangler fremdeles flisene.

Bad_zpschzwg7vn.jpg

Bjelkelaget i 3X8toms furu.

DSC_0539_zpspigres3z.jpg

15mm x-finer

DSC_0542_zps3go3pi39.jpg

Vegger i 2X6toms furu.

DSC_0545%20-%20Kopi_zpsz6of2rer.jpg

Vegger plates med 15mm x-finer.

DSC_0548_zpsqbdozp9c.jpg

Trekantlister i alle hjørner.

DSC_0869_zpsemoiyu6e.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk god hjelp til å legge mesteparten av epoxyduken. Det gikk med ca. 50m2 med vevd duk og 50liter epoxymaling.

DSC_0883_zpswpzpq8k0.jpg

Brukte tomkasser som skjellet for å lage aquascapingen på.

DSC_0914_zpsjpfnsytx.jpg

DSC_0915_zpsljvd6xej.jpg

Begynte å lage stein i baljer.

DSC_0916_zpsvfrbegxd.jpg

image.jpg2_zpsqhtpxxja.jpg

Fikk god hjelp til å bære inn det 350kg tunge glasset. Pluss det lille i gangen. Vi var 11mann totalt, likevel var det ganske tungt.

DSC_0942_zpsmn07zsbz.jpg

DSC_0946_zpsxpb1jcyz.jpg

Videre i aquascapingen ble det brukt sementblander og steinen ble laget i tilhengeren.

DSC_0971_zpsmqr5yi6m.jpg

Pumpekasse til påhengeren laget i isopor.

DSC_1001_zpsuqdqakg9.jpg

Aquascapingen begynner å ta form. I revnen skal der brukes blå acrylplate.

DSC_0999_zps1ljxgncr.jpg

Her lages forskalingen til den største steinen. Overhenget blir ca 1 meter.

DSC_1003_zps55auf5sm.jpg

Lag på lag bygges steinen opp med sand og sement. Eggcrate er brukt til armering.

DSC_1005_zpst3qpt4k3.jpg

Ferdig produkt. Var ikkje helt fornøyd, men blir vel bra når korallene kommer på plass.

DSC_1011_zpsgdpjekxl.jpg

Aquascapingen endelig ferdig.DSC_1013_zpsi45it0ah.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så skal det fylles vann, masse vann. Starter forsiktig mandagen med 1200L. Kom akkurat opp til glasset.

DSC_1022_zpswfafgpha.jpg

Tirsdagen fylles det videre. Ca 10cm i timen.

DSC_1023_zps4srk8sb2.jpg

Onsdagen begynner det å bli spennende. Fyllte til 130cm.

DSC_1024_zps8mjwl2rb.jpg

Torsdagen ble det litt for spennende da jeg fikk for meg at utregningen min var feil. Aldri vært så nervøs før jeg. Fikk roet meg ned og fyllte videre.

DSC_1025_zpsusd8un73.jpg

Nesten fullt.

DSC_1026_zpsu99ndl7p.jpg

Endelig fullt.

DSC_1029_zpsdz4uqgry.jpg

DSC_1030_zpshuz3stpg.jpg

DSC_1031_zps9qxqe4yd.jpg

Endelig klart vann. Begynner å se virkelig bra ut.

image.jpg1_zpseasntpbx.jpg

På bakrommet er det litt sydenstemning.

DSC_1052_zpsxdr4hnvt.jpg

DSC_1053_zpsimaxgmt8.jpg

To stiger passet utmerket til å henge lampene i. Krokene på lampene passet perfekt i profilen til stigen.DSC_1054_zpssjmf8nvf.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide med noen bilder. Her skjer det ikke så mye, venter fremdeles på at ph skal gå ned. Nå har iallfall det roet seg med utfelling på glasset. Sanden skal komme 7mai, så det blir vel uten salt frem til dess. Ser på steinen at den har fått litt farge av vannet her i huset. Håper det ikke blir for gale med algevekst med mtp all dritten som samler seg i steinen. Vannet i springen her er ikke osmose standard akkurat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikkje helt til dette med bilder her, ligger det en bruksanvisning en plass?

Takker for hjelpen norskfisk, skulle sett karet ditt live en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Får ikkje helt til dette med bilder her, ligger det en bruksanvisning en plass?

Takker for hjelpen norskfisk, skulle sett karet ditt live en gang.

Det ble nok tatt ned i 2009 ifm flytting. Har bare hatt små eksperimentkar for forskjellige planktondyrkeprosjekter siden den gang. Før det blir nytt stort kar må jeg ha ny bolig, lykkes med dyreplanktondyrking, og utvikle min egen kontroller for DC streampumper mm. Så det kan bli en stund til. Jeg koser meg med plankton enn så lenge :-).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lang tid regner du med det tar før pH stabiliserer seg?

Jeg har et badekar stående med DIY stein nå, det har stått i 2 mnd og pH stiger fremdels!

Tilsetter du noe syre for å holde pH nede? Eller bytter mye vann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble nok tatt ned i 2009 ifm flytting. Har bare hatt små eksperimentkar for forskjellige planktondyrkeprosjekter siden den gang. Før det blir nytt stort kar må jeg ha ny bolig, lykkes med dyreplanktondyrking, og utvikle min egen kontroller for DC streampumper mm. Så det kan bli en stund til. Jeg koser meg med plankton enn så lenge :-).

hva slags plankton er det du dyrker ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst takk for alle hyggelige ord. Fint at noen liker akvariumet jeg holder på å lage til.

Hvor lang tid regner du med det tar før pH stabiliserer seg?

Jeg har et badekar stående med DIY stein nå, det har stått i 2 mnd og pH stiger fremdels!

Tilsetter du noe syre for å holde pH nede? Eller bytter mye vann?

Regner med at det må stå en uke til, dvs. totalt 6uker. Vannbytte skjer kontinuerlig via en hageslange som spyler. Overrennet er koblet rett ut i hagen, så får vi opp ph i hagen også. (Rododendroen blir ikke berørt) Det er også viktig med sirkulasjon der steinen ligger. Oppdaget at uten sirkulasjon sank ph i vannet betydelig, men gikk straks opp igjen etter man kjørte på med sirkulasjon. Er vannet stillestående er ph 10 inni steinen mens vannet rundt holder lavere ph. Så lenge ph i steinen er lavere enn det som er aksetabelt i akvariumet ditt er det vel greit vel. Lest at mange venter til at ph blir 7 som vannet fra springen, men ser ikke helt at det er nødvendig. Målte nettopp ph og den er under 8 her, men jeg har konstant gjennomstrømning. Første to ukene lå ph på rundt 10. Prøvde med saltsyre, men ingenting skjedde. Prøvde igjen forrige uke med litt saltsyre, (2,5liter på 20 000L) og ph datt rett ned i under 5. Var oppe i ni dagen etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si eg hang meg litt opp i "utvikle min egen kontroller for DC streampumper. Eg trenger en slik til en 600watts elektrisk 12v påhenger som jeg bruker. Jeg ønsker å styre den med et 0-10v signal fra en neptune apex akavarie computer. Er dette noe du kan være behjelpelig med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå