Jump to content

Dinoflageller

Recommended Posts

Har et 1100 liters kar som nå er innvadert av dinoflageller. Jeg har prøvd å kjøre noen 100 L vannbytter, og har i den forbindelse benyttet hevert metode til å fjerne noe av algene. Jeg får fjernet endel av de, men det tar kort tid før alt er overgrodd igjen. Det er hovedsaklig steiner og sand som blir overgrodd. Har satt to sjøharer på saken, men de klarer ikke å hanskes med problemet. Sneglene i karet ser ut til å være upåvirket.

Jeg har nå bestilt dinoxal, ny pære til 55w UV og biopellets all in one (blir kjørt i reaktor). Noen som har noen tips på veien før jeg begynner med dinoxal?

Bare steiner i et akvarium blir alltid dekket med alger. Problemet forsvinner kun når du har bygget opp et voksende rev av koraller som dekker alt og får tak i alt lyset og maten som kommer oppi. Algene trives under samme forhold som korallene så du kan ikke endre på noe for å få dem vekk. Luking når de først har satt seg hjelper dem bare å vokse fortere. Det er bedre å bare innse at bare flater alltid blir dekket med alger og heller fokusere på å få koraller til å vokse med godt lys, strøm og mating.

Enig i at alger alltid vil dekke LS, men her snakker vi dinoflagelater. Disse vokser så fort at de vil overgro og 'kvele' de fleste koraller.

Mitt råd er god sirkulasjon i hele karet, ingen dødsoner. Og kraftig skummer, altså ut med så mye næringsstoffer som mulig.

Fikk dette selv når jeg startet mitt kar, det oppstår når det er ubalanse mellom nitrat og fosfat. Har du lav nitrat? Jeg hadde lav nitrat og litt høy fosfat. Når jeg fikse ned fosfaten så forsvant algene. Var vekke iløpet av få dager:-)

• 4 months later...

hallais, er nokså ny innenfor saltvann men har kansje ett lite tips om det enda er ett problem me dino i karret ditt.

da jeg kjøpte steinene til karret mitt så var de brukt før i en butikk, det viste seg at steinen var ekstremt skitten både på utsiden og innsiden!

fant utav at når jeg skulle drille hull i steinen for å aquascape så var den svart inni, og det var stank i det selv om de hadde vert på tørk i flere måneder.

så jeg tror at det svarte materialet siver ut sakte men sikkert mens det blir lagt i bløt, og mengden med avfallstoffer totalt i steinene mine ville jeg sagt var på tilnermet 1kg! som sagt helt svart inni steinnen.

tror da at det er viktig med god flow på steinen fra dag 1 slik at det ikke oppstår slike mengder med avfall, ettersom dino elsker det.

har også sett youtube filmer som sier att dinoene skal forsvinne av seg selv, men etter 3mnd nå så er det noe forferdelig galt i så fall. har tjukt lag med dino, og begynner å dukke opp litt cyano.

mvh mats