Jump to content

504 liter akryl Acropora Reef

Recommended Posts

er denne fiske spesielt glad i makroalger eller lik gule kirurger og palett?

mvh Frode

Den er vel i prinsippet ganske lik gul kirurg mtp alger. Men jeg vet at flere har hatt hell i å få Z. Desjardinii til å ta boblealger. Og det har jeg dessverre fått endel av. Er snakk om denne typen: Caulerpa racemosa v. macrophysa

[ATTACH=CONFIG]n463957[/ATTACH]

jeg kan anbefale convict tang som algespiser. fysøren for en effektiv beiter. ser litt kjedelig ut på bilder men har mye sjarm og ser veldig fin ut i akvariet. er mye mer effektiv en andre kirurger jeg eier. denne trenger mat mange ganger til dagen for å overleve så gode beite forhold i karet er viktig http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+737&pcatid=737

Vet du om den tar boblealger? Er egentlig mest keen på å teste Desjardinii:)

Caulerpa racemosa v. macrophysa.JPG

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ren og forhåpentligvis fin LS. Aquascape in progress. Får god hjelp av Kevin.

Takk for det. Jeg skal gi de ordentlig ID når de vokser litt. Disse ID navnene er fra selgeren og brukes flittig i statene Her er bilder fra midten av august. De ble litt i mørkeste laget dessver

Disse er tatt 12. september. Pink Lemonade   Aussie Stag   Acropora Tortuosa   Acropora Microclados   Acropora Millepora  

Posted Images

Den er vel i prinsippet ganske lik gul kirurg mtp alger. Men jeg vet at flere har hatt hell i å få Z. Desjardinii til å ta boblealger. Og det har jeg dessverre fått endel av. Er snakk om denne typen: Caulerpa racemosa v. macrophysa

[ATTACH=CONFIG]n463957[/ATTACH]

Vet du om den tar boblealger? Er egentlig mest keen på å teste Desjardinii:)

jeg har ikke erfaringer med bobble alger, hos meg har convicten rensa for vanlige brun og grønnalger i type trådalger

• 3 months later...

Har vært stille her i det siste. Jeg har latt Zeovit få kjøre seg inn over sommeren og skal snart begynne å tilsette flere KZ produkter. Fargene er faktisk ikke så verst, men noen koraller er litt bleket pga zeo.

Beklager at de fleste bildene ble litt vel mørke. Hadde ikke tid til å fikse de i går kveld.

Acropora Spathulata.

IMG_2662.jpg

IMG_2676.jpg

IMG_2664.jpg

De to fragene er en som var knall blå. De har ikke klart å etablere base og har mistet litt vev.

IMG_2678.jpg

Acropora Microcladosen har endelig begynt å farge så smått ut. Vokst litt har den også gjort :)

IMG_2685.jpg

IMG_2640.jpg

IMG_2639.jpg

IMG_2638.jpg

Acropora Rosaria.

IMG_2669.jpg

IMG_2684.jpg

Acropora Awi.

IMG_2648.jpg

IMG_2649.jpg

Acropora Floridaen har slitt litt, men kommet seg nå i det siste. Begynner endelig å få tilbake litt farge i tuppene.

IMG_2656.jpg

Spennende frag fra Fredrik.

IMG_2666.jpg

Acropora Aculeusen min trives ikke. Jeg mistet en annen Aculeus pga akkurat det samme. Den ser veldig fin og frisk ut, også plutselig begynner den å få kjipt vev og miste farge. Aner ikke hvorfor. Jeg har heldigvis backup frag av denne hos Kevin:)

IMG_2671.jpg

Acropora Sarmentosaen mistet også litt vev i basen en stund, men den ser endelig ut til å trives igjen.

IMG_2679.jpg

Acropora Subglabra. På basen til denne kommer det hele tiden cyano. Veldig irriterende da det hindrer den i å utvikle base.

IMG_2651.jpg

Dypvannsøya (A. Turaki, A. Awi, A. Subglabra og irriterende Aiptasia anemoner)

IMG_2692.jpg

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei, i høst har jeg ikke hatt noe særlig tid så det har egentlig vært litt forfall. De to siste månedene har jeg tatt endel vannbytter og rensket alger samt at jeg endelig har blitt kvitt alle glassrosene (tror jeg). Var så heldig å få låne to butterfly fisker av jossi. De har rensket alt ila noen uker (så og si alt var dekket av glassroser). Har fått i gang balling igjen og zeo så nå begynner ting å se bedre ut. Men mange av Acroporaene har mistet mye farge pluss at jeg har mistet et par kolonier. En av de er A. Rosariaen og det var jævlig kjipt.

Nei jeg kjører ikke kun med Gyre. Måtte supplere med to pumper ved siden av. Var ikke helt fornøyd med flowen pluss at den ene av propellene sluttet å funke for to måneder siden. Har fått reservedeler, men vet ikke om jeg får den til å funke igjen. Vurderer å ha en 5-6 Tunze nano pumper istedenfor.

Huff ikke kjekt når man får så mange utfordringer. Håper du får tingene opp på et stabilt nivå igjen. :) Er et flott kar.

Kunne du sagt litt om hva du ikke likte med flowen på Gyre. Jeg holder på å planlegge litt rundt et nytt kar og vil gjerne ha erfaringer fra andre.

• 1 year later...

Har ikke oppdatert denne på en stund. Gjør et forsøk på å komme ajour igjen her nå. Disse bildene er fra tidligere i år:

Jeg tapte kampen mot glassrosene så det endte slik:

10.jpg

8.jpg

Kjøpte meg litt saltsyre på Coop Obs Bygg.

11.jpg

Dumpet all stein jeg skulle ha med videre oppi beholdere.

13.jpg

Oppi med syren. Husk syre i vann går ann, vann i syre blir uhyre ;)

12.jpg

Så bar det videre til et lite isbad etter at syren har gjort jobben.

7.jpg

Rengjorde sump og utstyr mens steinen lå til kur.

6.jpg

Her begynner innkjøring av den døde steinen. Jeg skal ha et så sterilt system som mulig og bruker zeobak/zeostart i innkjøringen.

IMG_5058.jpg

Her kommer første batch med fragger inn i algehavet.

IMG_5106.jpg

Acropora Valida (Grape vine)

IMG_5117.jpg

ASD Rainbow Millepora

IMG_5110.jpg

Hawkins Echinata (turaki)

IMG_5098.jpg

Tyree Pink Lemonade

IMG_5130.jpg

Acropora Tortuosa (Mother of Pearl) begynte å miste vev dessverre.

IMG_5136.jpg

Acropora Awi (Red Dragon)

IMG_5119.jpg

Acropora Tortuosa (Cali tort)

IMG_5116.jpg

Acropora Latistella (Bali shortcake)

IMG_5120.jpg

Green lantern staghorn, Limeade (Microclados) og mulgens en Latistella.

IMG_5121-2.jpg

Vivid's Fire Garden (tror det er en Millepora)

IMG_5133.jpg

Acropora Millepora (Sapphire)

IMG_5124.jpg

Acropora Caroliniana

IMG_5113.jpg

Emerald on Fire

IMG_5112.jpg

Vivid's Tierra Del Fuego. Denne begynte også å miste vev O.o

IMG_5125.jpg

Red Robin staghorn

IMG_5114.jpg

Den er ikke bare vasket. Har hatt den i saltsyrebad. Dette etser bort det ytterste steinlaget der mesteparten av "dritten" er. Jeg gjorde dette pga at jeg har hatt så mye problemer med glassroser og ble ikke kvitt de med eddik osv. Dette ble løsningen. Starte på nytt med død stein som da blir levende over tid. Derfor det er viktig å tilsette bakterier under cycling.

21 timer siden, selje skrev:

Den er ikke bare vasket. Har hatt den i saltsyrebad. Dette etser bort det ytterste steinlaget der mesteparten av "dritten" er. Jeg gjorde dette pga at jeg har hatt så mye problemer med glassroser og ble ikke kvitt de med eddik osv. Dette ble løsningen. Starte på nytt med død stein som da blir levende over tid. Derfor det er viktig å tilsette bakterier under cycling.

Hei Andreas

Flotte fragger du har, ser ut til å ha fin farge og trivsel.

Jeg lurer på et par saker.

Hvordan gikk du frem når du fylte opp karet, var stenen da ordentlig tørr? Hadde du blandet ut zeobak i vannet før du tilsatte og hvor lang innkjøringstid regner du med å bruke?

Jeg spør fordi dette ligner jo litt på hvordan jeg startet opp sist, men da med keramikk og ikke behandlet død LS.

Min teori er at når du har tørr sten så tilsetter saltvann så vil stenen trekke til seg vann tvers igjennom rimelig raskt, forutsatt at den er porøs nok. Når stenen så er gjennomtrukket, så reduseres sirkulasjonen en del inne i senter av stenene.

Derfor valgte jeg å blande ut zeobak, zeostart samt supplerende bakteriekulturer; biodigest og litt aquaforest bakterier i en beholder med modnet saltvann, sette på sirkulasjon og tilslutt legge den tørre keramikken oppi. Dermed blir stenen gjennomtrukket av bakterier fra ytterst til innerst. Lot så keramikken ligge i denne relativt "konsentrerte" løsningen noen timer før jeg plasserte den i akvariet.

Jeg synes likevel min innkjøringsperiode ble rimelig lang, over et år, men har tro på at metoden kan være effektiv, og mer effektiv enn å tilsette bakteriekulturen til slutt.

Bare noen innspill fra min side.

Takk for det Tom. Steinene var vel forholdsvis tørre ja. Jeg satt steinen i ferdig blandet saltvann uten bakterier. Jeg lot det stå i god flow noen uker mens jeg fulgte zeovit sitt innkjøringsprogram. Det tar helt klart tid å cycle død stein. Er ikke før nå i september at de første kalkalgene har begynt å komme. Bør regne med minst 8-9 mnd til cycling med helt død stein tenker jeg. Er mulig metoden din er bedre. Får teste den om det blir en neste gang ¬¬