Jump to content

Ukjente sjøstjerne. Reefsafe?

Recommended Posts

Mose faktisk. :P Nei, jeg har slitt med høy PO4, så nå er det bare den siste opprenskinga av alger igjen.

Men back to the case! Veldig vanlig sjøstjerne? Sier ikke så mye om den kan være reefsafe, hm tror jeg må prøve å finne den og fange den så jeg kan ta bedre bilder. :)

Jo, det er noen varianter av Asterina. Noen snille algeetere og noen kan spise koraller. De formerer seg raskt og kan slippe en arm, som blir en ny stjerne. Holder med en for å få fler.

Skal man bli kvitt dem kan man plukke som er veien for dem med tålmodighet (det har vel alle med saltvann ;-) )Eller sette inn Harlequin reke som du kan mate med norske sjøstjerner etterpå, eller du kan sette inn Linckia sjøstjerne, som også er en dyktig spiser av Asteria.

Legger ved Linkia som spiser Asteria her :

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1745175

Jo, det er noen varianter av Asterina. Noen snille algeetere og noen kan spise koraller. De formerer seg raskt og kan slippe en arm, som blir en ny stjerne. Holder med en for å få fler.

Skal man bli kvitt dem kan man plukke som er veien for dem med tålmodighet (det har vel alle med saltvann ;-) )Eller sette inn Harlequin reke som du kan mate med norske sjøstjerner etterpå, eller du kan sette inn Linckia sjøstjerne, som også er en dyktig spiser av Asteria.

Legger ved Linkia som spiser Asteria her :

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1745175

Stilig, det var en veldig spennende tråd du linket til. Har fortsatt ikke fått tak i den lille luringen.

• 2 weeks later...

Da har jeg akkurat fått tak i rakkeren! :P Det har tatt lang tid og mye leting, men nå da jeg skulle ned å sjekke temp og mørket's pH lå den der så tilbydende på en stein, jeg bare måtte ta den ut! Den er vell kanskje på størelse med en 50 øring, eller mindre..

Frykter det er flere, men dem klarer jeg ikke finne.

• 3 weeks later...

Jeg har aldri hatt Asterina sjøstjerner som har gjort noe ugang. Men som flere sier formerer de seg fort. Når jeg tok ut all LS fra systemet så jeg hvor mange Asterina jeg hadde. Har plukket ut veldig mange nå for å holde bestanden nede. Men mest sannsynlig er den harmløs.

Tja, nei, mulig dem bare spiser alger, eller ikke gjør noe spesielt , men jeg synes dem er skummel å ha i karet, plutselig så gjør de noe gale. Det ønsker jeg ikke.

Harlequin Shrimp, ganske vanskelig, både å si og, å skrive. :/ Tviler på at jeg får skaffet en før til sommeren uansett.. Teite avgiftene og regningene som er nå på begynnelsen av året.. Kunne kjøpt mye kult både for veiavgift, nrk Lisens og strømregningene. :P