Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Simonsen

Innkjøring?

Recommended Posts

Har akuratt besilt meg et nytt akvarium da jeg skal flytte. Mitt gammle kar blir da stående igang mens jeg innkjører mitt nye.

Spørsmålet mitt er da, kan karet stå å gå uten lys, levende og skummer i ca 1-2 måneder? Er dette bra for innkjøringen? :)

Har tidligere byttet kar, men da har alt gått på en dag, tenkte å gjøre det her litt mere nøye! :)

Moderator kan godt flytte tråden til Oppstarts katagorien! :)

Har akuratt besilt meg et nytt akvarium da jeg skal flytte. Mitt gammle kar blir da stående igang mens jeg innkjører mitt nye.

Spørsmålet mitt er da, kan karet stå å gå uten lys, levende og skummer i ca 1-2 måneder? Er dette bra for innkjøringen? :)

Har tidligere byttet kar, men da har alt gått på en dag, tenkte å gjøre det her litt mere nøye! :)

Moderator kan godt flytte tråden til Oppstarts katagorien! :)

Hei

Min mening er ja. Men det vil jo ikke hjelpe noe for innkjøringen, så lenge du ikke setter igang nitrogen syklusen, jeg ville satt i en levende stein, rekebit eller f.eks. Tilsette en bakterie kultur, slik at denne prosessen starter, da vil det hjelpe på innkjøringen.

Eksempel på bakterie kultur du kan bruke er nyos bac, anbefales og bruke sammen med nyos zero.

Dette kan du starte ett nytt akvarie på.

Håper svaret var til hjelp for deg.

Takk for svar! :)

Men lys er ingen nødvendighet eller?

Har AI lamper stående over mitt gammel, men disse må helst være der til alt er klar for overføring. :)

Kunne vel tenke meg det bare er positivt ute lys i første periode. :)

Takk for svar! :)

Men lys er ingen nødvendighet eller?

Har AI lamper stående over mitt gammel, men disse må helst være der til alt er klar for overføring. :)

Kunne vel tenke meg det bare er positivt ute lys i første periode. :)

Nei lys er ikke ett must, men du får nok en liten alge boom når du setter lyset igang. Men de forsvinner jo bort igjen.

Nei lys er ikke ett must, men du får nok en liten alge boom når du setter lyset igang. Men de forsvinner jo bort igjen.

Få oppi noen nyttedyr så det stabiliserer seg . :)

Det er jo i utgangspunktet den levende steinen som skal "kjøres inn", så såfremt du har den oppi, sammen med saltvann og sirkulasjon, så vil innkjøringen begynne. Har du normal levende stein med liv på, så trenger du heller ikke tilsette noe bakteriekultur. Lys er heller ikke viktig, men du kan jo kjøpe deg ei billig arbeidslampe på Biltema eller Clas Ohlson, så får algene ihvertfall litt lys :-)

Innkjøring

Du ha jo alt et akvarium.

Sett nye steiner sammen med noen steiner fra det gamle akvariet. Ta gjerne med 3-4 kg sand fra det gamle akvariet.

I tillegg anbefaler jeg disse lysrørene. Det er på 6500 K og vil være bra nok i innkjøringen. http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lysror/Lysror-G13-44775/

Mål så hvor du er i nitrogen syklusen.