Jump to content

Acropora vekst

Recommended Posts

Jeg har en liten utfordring i forhold til vekst på den ene Acropora Millepora'en hos meg. Den har mer eller mindre stagnert, selv om den viser ingen tegn til misnøye dømt ut ifra polypper og farge. Frag'en til venstre for moderkorallen i bildet, har derimot fått flere vekstskudd/-tupper.

4k704j.jpg

For å illustrere problemet bedre, legger jeg ved bilde av en annen korall, se vedlegg.

Opplever det stadig vekk at det bare er 'visse grener' som ikke vil vokse hos noen SPS. Når jeg kjøpte denne fraggen, så var det 4 grener på størrelse med de to jeg har ringet ut. 2 grener har vokst en del, men 2 har stått stille. Dette tror jeg kan sammenlignes med det som har skjedd med Millepora'en.

I forhold til sirkulasjon så vil jeg legge til at nå som den stikker 15 cm hver retning, så vil det helt klart være en forskjell i hvor mye flow den får i hver del.

Men da den fremdeles var en 5 cm frag derimot, bør sirkulasjonen rundt den være ganske likt, slik at forutsetningen for å vokse er også like for alle 4 gren.

Spørsmålet er hva det skyldes, og hva kan man gjøre for at veksten på de 'stagnerte tuppene' skyter fart?

Hva med nabokoraller?

Kan det være krig med nærstående andre koraller som hemmer vekst?

Jeg har sett flere tegn på at dette kan skje i mitt system, altså at en korall kan vokse friskt i en retning og hemmes og til og med dø i en annen retning.

En rimelig stor kornblå staghorn hos meg påvirker tydelig veksten av andre sps.