Jump to content

Maxspect gyre erfaringer

Guest Vegard Myrvang

Recommended Posts

Guest Vegard Myrvang

Er vel noen som har fått denne til jul tenker jeg.

Hva er deres erfaringer så langt?

Frem til nå har jeg hatt 2x jebo wp40 (2x13000l). (710L 160x74x60 lbh)

Byttet ut den ene wp40 med gyre, kjører den horisontalt på 70% konstant flow.

Flow er betydelig bedre, pellets som før datt til bunn holder seg nå i vannet.

Når jeg flipper magnetskrapa for rengjøring reiser den nesten avgårde.

Måtte gå ned litt på hastighet pga en Acropora som mistet litt vev.

Savner en funksjon der hastighet varierer.

Derfor jeg har beholdt en wp40 sålangt.

Skal prøve vertikal montering en dag jeg har tid og lyst.

Edited by Vegard Myrvang

Om ikke fått til jul, så kjøpt selv.;-)

Jeg monterte Gyren nå sist mandag og har nå fjernet 4 av 5 Tunze pumper.

Har beholdt en 6105 som er plassert på motsatt side av Gyre enheten. Gyren står horisontalt hos meg.

Jeg registrerte noe støy fra Gyren med engang, og kjører den derfor foreløpig på kun 50 %. Har forstått fra RC og andre steder at støyen reduseres når den har gått noe tid. At den flytter vannmassene, er det ingen tvil om, det ser meget lovende ut så langt.

Meeen jeg er basert på erfaring noe skeptisk til alt som er utviklet i Kina av teknikk, så beholder nok en del backup pumper, just in case.

Det kommer litt ann på plassering. Hos meg funket det ikke med Vortech MP40 da jeg måtte ha begge på bakveggen. Ble alt for sterk flow og for konsentrert. Men på det forrige systemet da jeg hadde de på hver sin kortside var jeg veldig fornøyd med de. Gyre pumpen funker bedre på dette systemet (112cm x 75cm).

Men det gjenstår å se hvor lenge dette produktet "varer". Ser ikke helt for meg at dette skal fungere smertefritt i x antall år. Er ikke overbevist over kvaliteten enda. Men dette er en rimelig pumpe i forhold til flow og styringsmuligheter.

Edited by selje
Guest Vegard Myrvang

Syns controlleren er litt Basic, har mulighet for konstant forward Flow, puls av/på og forward/reverse Flow. Kunne ønsket med variabel hastighet med bare en Flow retning. Skal vist komme en mere avansert controller etterhvert. Ellers er jeg fornøyd med pumpa. Er kraftig og lager masse Flow.

Støyen på min er ikke spesielt plagsom nå ved 60 % gyredrift og snaue 2 ukers driftstid.

Jeg tar sikte på å fjerne min siste Tunzepumpe i løpet av 2-3 dager. Da vil Gyren ta seg av all sirkulasjon i mitt kar, kun supplert av returen fra sump.

Vil beholde Tunzepumpen og diverse andre pumper jeg har liggende som backup, da jeg ikke stoler helt på driftssikkerheten Kinapumper...

Nå har mitt Tunzeoppsett bestått i mer enn 7,5 år. Hvor kun tre powersupplyer har blitt skiftet og en en motor til Nano wave boxen.

Så hvis Gyren fortsatt lever om 3 år, skal jeg være fornøyd:eek:

Og jøss så ryddig det blir når 5 stk Tunze PS og tilhørende 12-13 meter kabler og en 7095 Controller erstattes med kun Gyre tilbehøret. Fruen syntes dette var storartet.:P

Edited by Eagle
  • 2 weeks later...

Min erfaring er at pumpen har blitt en snegle magnet. Nesten ukentlig er det en som sniker seg inn og lager problemer. Pumpen har ikke stoppet av den grunn, men den har blitt skadet. Ser for meg at det kan bli kostbart å bytte rullene i lengden.

For uten om dette, så er jeg utrolig godt fornøyd med mengde vann den flytter.

[ATTACH]27439[/ATTACH]

ImageUploadedByTapatalk1421360521.942654.jpg.f84303a131f6913a5c00641a220aabf7.jpg

Min går traust videre uten nevneverdige utfordringer. Kjører nå med 70 % gyremode.

Har "tusenvis" av turbosnegler, men ikke sett noe problem med disse sålangt.

Jeg er imidlertid usikker på om en slik pumpe gir nok flow i mitt kar. Savner en del bevegelse i motsatt ende.