Jump to content

Recommended Posts

Er ikke meningen å drive noe fakkeltog mot saltvannsbutikker. Jeg ønsker å rette fokus på hvor vi som akvarister faktisk legger igjen pengene våre.

Ser gjevntover at det fokuseres på hvor en kan få tak i et gitt produkt med lavest pris. Når produkt med lavest pris er funnet, så vurderes produktet opp mot "bransjestandard". Tenker da kinalamper VS ecotch/vertex/orphek. Kinaskummer VS..ja dere vet hvor jeg vil.

På meg virker det slik at mange da velger det billigste. Det er ikke fullgodt, men det duger og akvaristen er fornøyd. Handelen på ebay, eller http://www.superbilligkina.com var vellykket. Og deg gjentas gang på gang.

Så skal akvaristen ha noe levende, og går til den lokale forhandler. Vender så tomhendt hjem, for enten så er den lokale bedriften lagt ned eller utvalget alt for dårlig i forhold til forventningene.

Vel hjemme,setter setter H*n seg ned og entrer sosiale medier/forum og ytrer sin skuffelse.

Hadde det nå vært slik at vi handlet lokalt/nasjonalt (for min del), så vil jeg tro at færre hadde vendt tomhendt hjem.

Jan Holt Akvarium...etter min mening en av gullstandardene på kvalitet og service og ikke minst utvalg, er og en bedrift som driver marginalt. Og konkursbo ble opprettet den 30.10.14. http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20140000527311&sokeverdi=885261302

Butikken drives fortsatt i dag, men det sier litt om hvor tøft det er i bransjen.

Så min oppfordring er å handle i de butikkene vi har, og ikke bare kontakte de kun når krisen er som størst og en trenger hjelp.

Jeg har til dags dato ikke opplevd noe negativt med å handle i norske butikker. Jeg kontakter de enten ved oppmøte i butikk eller pr tlf/e-post og alltid, ALLTID er de hjelpsomme, skaffer varen og yter service.

Det var dagens...

• Like 1

Konkursbegjæringene til saltvann og JH viser jo bare viktigheten av å handle lokalt og støtte opp lokalt om man ønsker å ha ett tilbud i nærområdet. Det viser også at det ikke er så lukrativt som mange skal ha det til (i forhold til prisnivå i Norge). Begge de lokale forhandlerne her hos meg har fortjenesten sin på andre dyre-varer enn saltvann, og den neste driver i kjelleren med full jobb ved siden av. Er personlig dritt lei av stadig å høre hvor man får billigste ditt og billigste datt. Handler på nett for å spare en 100-lapp. Ja jeg har også handlet på nett, og jeg handler også på den lokale som er billigst, og jeg handler mer fragger privat enn hos forhandler. Så jeg definitivt ikke den som legger igjen mest penger hos forhandlerne, men heller der enn på nett så sant det er mulig ?

Jeg tror de satser feil. Ofte er det slik at saltvannsbutikker har masse utstyr på lager til ganske stive priser, og sjeldent noe bra levende inne, og når de først får en bra sending med levende går det fort før det er utplukket.

Det er jo også sånn at de fleste akvarister ikke kjøper en skummer eller andre dyre tekniske ting hver gang de besøker en butikk, så å satse på å få størsteparten av fortjenesten fra dette er å sette seg selv opp for å feile.

Jeg tror en butikk hadde hatt stor suksess dersom de baserte seg på å alltid ha populære koraller og fisker inne av god kvalitet og i høyt volum, slik at vi som kunder slipper å alltid måtte ringe og bestille på forhånd, vente, kjøre bomturer osv.

Det er, som nevnt, veldig mange flinke og hyggelige folk i denne bransjen, men jeg tror de må omstille seg, som alle andre butikker, til en generasjon kunder som heller handler teknologi billig over internett.

ja nå vet jeg ikke om jeg skal tørre å skrive noe her inne men når jeg leser dette så blir jeg ikke overrasket over at dette skjer...

Jeg er en av de som har støttet opp og kjøpt for titusenvis av kroner i våre norske saltvannsbutikker...både utstyr og levende ....utstyr pga enklere hvis det blir noe galt med produktet i forhold til garanti osv...levende pga at jeg har fått gode priser og bra produkter de fleste plassene...og alt jeg har kjøpt fordyres med 1000 kr for at jeg ikke har noen butikk å gå inn døra på.....

Jeg har sagt det før at skal man få den levende delen til å gå så må prisene ned, så man unngår disse private "ligaene " som reiser ut og arrangerer private importer hvor de får plukke fra øverste hylle og det som da er igjen er rester som da dyrebutikkene får inn....det overprises og har dårlig kvalitet....

Dette klarer ikke saltvannsbutikkene å konkurrere mot...det er dødfødt...så når de som eier dyrebutikken reiser ut for å plukke ut varer er det nesten ingen ting igjen da de privatimportene har tatt det meste......dette foregår i stor utstrekning men flesteparten vil ikke innrømme det...så det at salte butikker går konk syns jeg ikke er så rart...

Butikkene kan ikke alene overleve på noen få kunder som handler hos de...det ser man jo ettervirkninger av nå.....skal de overleve bør de komme seg ut til folk i distriktene som virkelig er villig til å betale for varer butikken tar inn....her eksisterer det ikke konkurranse av folk som driver private importer osv...

En annen ting er å selge flere fragger enn dyre store koraller.......jeg syns det er bedre å kjøpe smått enn stort, for endel av det med å drive med saltvann er jo å få det til å vokse og gro selv.....

Nei det er ikke lett....og lettere blir det ikke heller:-)

Jeg tror de satser feil. Ofte er det slik at saltvannsbutikker har masse utstyr på lager til ganske stive priser, og sjeldent noe bra levende inne, og når de først får en bra sending med levende går det fort før det er utplukket.

Det er jo også sånn at de fleste akvarister ikke kjøper en skummer eller andre dyre tekniske ting hver gang de besøker en butikk, så å satse på å få størsteparten av fortjenesten fra dette er å sette seg selv opp for å feile.

Jeg tror en butikk hadde hatt stor suksess dersom de baserte seg på å alltid ha populære koraller og fisker inne av god kvalitet og i høyt volum, slik at vi som kunder slipper å alltid måtte ringe og bestille på forhånd, vente, kjøre bomturer osv.

Det er, som nevnt, veldig mange flinke og hyggelige folk i denne bransjen, men jeg tror de må omstille seg, som alle andre butikker, til en generasjon kunder som heller handler teknologi billig over internett.

Det spørs om det er så enkelt.

For eksempel Corals, for 1-2 år siden, åpnet ny butikk med hovedfokus på sjeldne fisker og eksklusive koraller. Butikken ble slått konkurs etter ikke altfor lang tid.

Et annet eksempel er Korallen som har et hovedfokus på utstyr har derimot bestått i et tiår og drives fremdeles den dag idag.

Jeg tror dette er mer et markedsproblem der tilbud og etterspørsel ikke samsvarer med hverandre, hvilket betyr at det er rett og slett er for få akvarister som gjør det gunstig nok til å drive butikk. Mer kompleks enn det tror jeg ikke det er.

En annen ting som er verdt å nevne er akvaristene sine manglende kunnskaper om fiske- og korallimport i Norge. (Dette gjelder selvfølgelig særdeles nybegynnere). Men kort oppsummert; dyrt og dermed liten fortjeneste.

En gammelt innlegg av S-E. Litt overslagpris her vil jeg tro, men ganske så nær sannheten som en kan komme:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showpost.php?p=1422&postcount=2

Så til alle som måtte vite at fisker koster fra noen kroner til dyre kirurger for 50 lappen i "utlandet", men ikke vet grunnen til at prisen i Norge dobles flere ganger eller skulle bare lure på hvorfor fisker og koraller er så dyrt i Norge. Les linken over.

(Denne siste delen er ikke rettet til deg, Thomas).

• Like 1
Det spørs om det er så enkelt.

For eksempel Corals, for 1-2 år siden, åpnet ny butikk med hovedfokus på sjeldne fisker og eksklusive koraller. Butikken ble slått konkurs etter ikke altfor lang tid.

Et annet eksempel er Korallen som har et hovedfokus på utstyr har derimot bestått i et tiår og drives fremdeles den dag idag.

Korallen består fordi det er en bigeskjeft i en "garasje". Han trenger ikke å ha alle de nyeste produktene, presse prisene ned, betale for dyre lokaler, betale ut lønn, osv, fordi han MÅ ikke selge. Når tidene er harde kan Kenneth på Korallen bare vente til tidene blir bedre - for han har uansett lønn fra den vanlige jobben sin. Har man akvaristikk som hovedgeskjeft, derimot, og ting skjærer seg, som f. eks at kronekursen faller, at man har for mange konkurrenter, at markedet svikter, etv, så MÅ man avvikle (ev dersom man kløner det til: innstille til konkurs).

Haimat!

Når jeg referer til butikk i innlegget mitt mener jeg fysisk butikk, ikke netbutikk.

Corals.no var et interessant tilfelle, men som jeg nevner i innlegget så tror jeg at populære fisk og koraller hadde solgt bra, ikke sjeldne og eksklusive koraller og fisker, da blir nok volumet alt for lite.

Tror som du sier at det kan være et problem at det er så få saltvannsakvarister i norge, men har inntrykk av at vi var færre før og at det var et bedre utvalg i det levende i butikkene da. Hadde vært spennende med noe statistikk på hvordan antallet salte akvarister har endret seg over årene.

Uansett, synes det er synd at det er så få steder på østlandet som har noe særlig utvalg i levende. Skulle hatt en blog eller tråd hvor forhandlere og kunder kan poste og gi en status av hva som er tilgjengelig i de forskjellige butikkene.

Triste greier igrunn, jeg likte Saltvann.no. Snart er det jo ikke butikker som tar jobben med å importere og selge koraller og fisk igjen. Mye tyder på at det er nesten umulig å leve av saltvann som hovedgesjeft. Samtidig er det jo et marked for levende, Korallen tok jo inn en fiskesending tidligere i sommer/høst og det gikk fort etter hva jeg forsto. Mitt inntrykk er at korallsendingene til Jan Holt/Webzoo også har gått unna. Jeg mistenker at de tradisjonelle zoobutikkene lever av å selge hundefor og hamsterbur mer enn de relativt sett sjeldne salgene av forholdsvis dyre fisk og koraller.

Ja trist at Jan Holdt og andre ikke får det til, men jeg kan ikke si at jeg er fryktelig overasket, jeg ser fryktelig mye tapte muligheter og merkelige prioriteringer i JH og samtlige andre saltvannsbutikker, både hva gjelder markedsføring, sortement, priser og kundebehandling.

Jeg husker eksempelvis når JH lå i Oslo, dro man inn der en lørdag, var butikken smekkfull, men når ventetiden kunne bli opp mot 2 timer, er jeg sikker på at halvparten bare gikk til enhver tid. Og greit nok, man MÅ bruke tid på noen som skal ha sitt første saltvannsakvarie, men folk kan heller ikke stå 2 timer i kø for å kjøpe noen enkle remedier som skal plukkes rett ut av hyllen, og slik har det vært i senere tid på JH også, selv om butikken aldri er full, er det ulidelig lang ventetid, uendelig mye surring med kasse, prislister, lager, tomprat osv det sier seg selv at om man skal bruke 30 minutter kundebehandling på å selge 500 kroner med stasj,, da er man i praksis konk.

Akkurat det som nevnes med billig utstyr er jo også besynderlig, jeg stoler IKKE på billige kina produkter, og jeg betaler gjerne ekstra for å se varen og ikke minst for å få den når jeg har bestemt meg. Men jeg betaler ikke 50% mer, for noe som somregel ikke er på lager uansett, og om jeg MÅ velge det ene merket f.eks JH har bestemt seg for å selge,, som ofte uansett er et billig merke, skal du drive fysisk butikk så gir det f.eks ikke mening for meg at man velger å selge Aqua"plastic fantastic, kinderegg" Medic fremfor f.eks Deltec.

Videre smeller det også godt i kundetrofastheten når de betjener områdene som absolutt er sjarmøretappen, selge kritiske reservedeler, da bør du ikke bruke 2 måneder på å skaffe biten for så og forlange nesten like mye betalt for den som å kjøpe nytt apparat, det er en gigantisk FAIL.

Videre har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg etter å ha sjekket åpningtider på web(typisk sommer og lignende) har møtt et gitter, det suger når man kjører 30 minutter.

Andre ikke JH, roter med det helt essensielle, nesten ubetydelig utvalg av utstyr og remedier, og med 100% prispåslag, en annen butikk i nærheten forsøkte å forlange 700 kroner for den ene obskure T5 røret de hadde liggende på en støvete hylle, når det videre er mer eller mindre tomt i alle de algeinfesterte karene, med untak av en og annen død fisk, også til overpris,, ja da ser jeg liksom ikke helt poenget.

For noe år siden gikk jeg også en liten runde med butikkene, da jeg hadde voldsomt overskudd av koraller i karet, om ikke de ville ha de for salgt, og evt. kansje vi kunne ha litt størrelse på dette, men det var ikke måte på hvor vanskelig det var og jeg måtte omtrent gi dem penger for at det evt skulle bli noe, veldig merkelig spør du meg, argumentet fra en butikk fikk meg hvikrelig til å klaske panne "nå har vi brukt ørtifjorten kroner på disse reolene med saltvannsakvarier, har ikke så veldig lyst til å bruke masse penger på å kjøpe masse rare koraller nå" jøjje meg,, hva skal dere med disse karene da, den butikken forsvant etter 4 måneder tror jeg.

Men nei, det er nok ikke noe enkelt marked å betjene, men utrolig mye kan nok gjøres over de utallige tafatte tullete forsøkene som er blitt gjort rundt om på østlandet ihvertfall.

Etter dårlig kundebehandling hos jan holt/ webzoo så kommer ikke jeg til og handle der noe mere. Kjøpte noe brukt akvarieutstyr der som han sa skulle være 100% iorden og det var det ikke, de var heller ikke interisert i og finne en løsning på det. Handlet også en del på nettbutikken deres, når jeg fikk delene så manglet en del, de beklaget seg når jeg ringte og skulle sende det som manglet.. ventet i flere mnd pluss sendte flere mail og ringte dem, tok evigheter før de svarte. Til slutt så handlet jeg resten som jeg manglet hos korallen som jeg egentlig burde har gjordt med en gang. Har alldri vært borti en butikk som har så bra service som korallen har.