Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
GauteG

The Drain III

Recommended Posts

The Drain III blir mitt tredje kar, og nå føler jeg tiden er inne for å satse litt større enn tidligere. Jeg satser på et displaykar i stua på rundt 2000 liter, med avrenning ned i et 720 liters refugium i kjelleren med avrenning ned i en sump under der igjen. Jeg driver for tiden å setter opp refugiumet som midlertidig kar for fiskene og det jeg måtte ønske å spare av mykkoraller, og prøvde nettopp ut en Royal Exclusiv Red Dragon Pump 12 m3 fra sump og opp i refugiumet. WOW - Det ble HELT klart alt for mye... Få satse på at den roer seg når den får en ekstra etasje den må løfte opp til. Har kam i full dybde på karet (60cm), og vannet bare fosset over toppen av den. Satser på at jeg får bruke en Deltec E-flow 12, da denne jo kan justeres godt ned... Dette blir gøy :D

Ikke kommet helt i ordentlig gang ennå, men det var jo morsomt å sette Red Dragonen på bunnen i 720'en og så se at fontenen sto 15-20 cm opp over overflaten...

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i morgen.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

3 bilder før telefonen gikk tom for strøm...

Deltec E-Flow 12 på 50% er mer enn nok opp fra sumpen. (Edit: Det var visst ikke 50%, men 50W. Den går til 130W)

3 x 50mm avrenning skal klare å holde unna det meste - En full, lukket hevert (Ganske godt strupet igjen) tar unna det aller meste - En standpipe tar seg av resten - den sildrer det bare litt fra - og en ustrupet i reserve som kan gå som full hevert hvis det skulle begynne å virkelig fylles opp i karet.

Sump med pålimte slisser, slik at jeg kan flytte de løse veggene som jeg føler for. Noe lekkasje mellom kammerene er det, men det gjør jo ingenting med 3000 liter/time gjennom den. Nivåene under drift er der de skal være.

Og den Deltec'en kan jeg ikke høre at sviver en gang...

3x50mm.jpg.7902998903fce1c5718f4e0a87dd48f9.jpg

Deltec-E-flow-12.jpg.bf220a1fd44056a3f7d0b5b88295c1b4.jpg

Sump_med_flyttbare_skillevegger.jpg.d5668ddb49ccfa404bbff37db51d7915.jpg

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

3 bilder før telefonen gikk tom for strøm...

Deltec E-Flow 12 på 50% er mer enn nok opp fra sumpen.

3 x 50mm avrenning skal klare å holde unna det meste - En full, lukket hevert (Ganske godt strupet igjen) tar unna det aller meste - En standpipe tar seg av resten - den sildrer det bare litt fra - og en ustrupet i reserve som kan gå som full hevert hvis det skulle begynne å virkelig fylles opp i karet.

Sump med pålimte slisser, slik at jeg kan flytte de løse veggene som jeg føler for. Noe lekkasje mellom kammerene er det, men det gjør jo ingenting med 3000 liter/time gjennom den. Nivåene under drift er der de skal være.

Og den Deltec'en kan jeg ikke høre at sviver en gang...

Har også skaffet meg en deltec eflow, de pumpene er helt fantastiske, hører heller ikke at de sviver.

Da satser jeg på at jeg i morgen kveld skal prøve å få det jeg ønsker å beholde av koraller og stein ned i kjelleren hvor det står en nyoppsatt 720 og venter...

Hvis noen har lyst på den STORE sarcophytonen som står til venstre i karet, så må de komme og hente... Skal nok tynne litt i det meste...

Svarte!

Dryppelekkasje fra bunnen av rammeakvariet jeg har satt opp som midlertidig kar i kjelleren - som siden skulle blitt refugium. Får etterfylle med tynt saltvann og se hvordan det ender. Må visst få fortgang på byggeprosjektet så jeg kan få opp det nye...

Da har det stått og smådryppet nede i kjelleren i et års tid. Ombyggingen oppe begynner å komme i boks, og på selveste palmelørdag ble akvariet bært inn stuevinduet.

2 minutter og 17 sekunder tok det å få det inn i stua... Jeg er imponert.

Fytti grisen, det var size på det nye karet ditt! Og har du hentet inn hele nabolaget for å løfte eller? Dere var virkelig mannssterke.

Ja, vi var vel rundt 15 stk bærere - bedre med 5 for mange enn 1 for lite...

I gang igjen og i gang igjen... Jeg har jo hatt en smålekk 720 i kjelleren hele tiden, men den har nok gått litt for lut og temperert vann i et års tid - Satser på å få gjort om det rommet til et ålreit teknisk rom. Har 5 x 40mm opp/ned fra karet til det rommet, så alt burde jo ligge til rette for å få det greit.

Noen som har noen god forslag til sirkulasjon? Jeg satser foreløpig på closed loop, da jeg ikke vil ha pumper på langsidene eller på den ene kortveggen. Det er vel ikke så lett å få streampumper som gir god sirkulasjon i 3 meter. Har tenkt på en Maxspect Gyre, men den vil jo i så fall bli plassert rett under avrenningen, men da vil kanskje ikke overflatebelegget bli tatt så bra som det kunne? Kanskje denne plasseringen kan benyttes? http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?p=23427517#post23427517

Har fått tak på 2 stk http://www.marinelife.no/products/deltec-e-flow-12 som jeg tenkte jeg skulle bruke - En som leverer til utløp rundt forbi på bunnen og en som har utløp rundt forbi rett under overflaten. Karet vil dekkes til på samme måte som Rudi's legendariske og jasi69's kommende legendariske :-)

Det skal bli artig og interessant å se hva du har tenkt å skape i dette gedigne alvariet.

Vil du avsløre hva du har tenkt å ha i karet?

Når det gjelder sirkulasjon, er ikke hensikten med closed loop å være tilstrekkelig for å skape nok?

Trenger du ekstra sirkulasjonspumper?

Jeg har ikke lang erfaring med Gyrepumper, men det jeg erfarte er at flowen stopper for raskt. I mitt system med mye innredning og store sps stoppet flowen på en snau meters lengde.

Jeg vurderer nok å se om jeg klarer å holde liv i litt hardere koraller enn tidligere, men jeg havner sikkert ned på noe mykt allikvel - Har ingen konkrete planer om spesiell biotop e.l. Salig blanding av alt jeg synes ser fint ut når jeg står i butikken...

Jo, det er jo meningen at det skal være nok - Jeg havner i utgangspunktet på 2 x 12 000 l/t i closed loop, hvis de får gå på fullt hele tiden, men det skal de nok ikke. Om dette er "nok" vil jo tiden vise. Hvis ikke får jeg prøve å sette inn noe i den kortenden som også har avrenningen, da dette vil gjøre at det blir delvis skjult grunnet "overbygget", eller rett og slett oppgradere CL pumpene.

Karet er ikke boret for CL, så rørene vil evt gå ned langs kortveggen og under grusen/steinene inntil utløpene kommer poppende opp av sanden. Finnes det noe reelt alternativ til CL på et såpass langt kar, hvor man ikke kan sette noe på langsidene og ene kortsiden?