Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Accipiter

Goby som ikke hopper?

Recommended Posts

På jakt etter et nytt innslag til akvariet. Har pdd en saddleback, en grevlingfisk, to stk klovner, en gul kirurg og en gulhalet damsel. Har hatt lyst på en gul goby (yellow watchman goby), men denne hopper jo så fælt ;-) Forslag til en fisk som gjerne lever i bunnsjiktet, som verken hopper eller skaper sandstorm i akvariet? Jeg har ganske finkornet sand, og sist gang jeg hadde goby endte det med sandstorm og at jeg måtte redde den opp fra gulvet, før jeg til slutt kvittet meg med den :roll: Har ikke lokk

Jeg har en Hi Fin Red Banded Goby (Stonogobiops nematodes), denne har gått i symbiose med en pistolreke siden 2010 men reka tok kvelden etter at den mista den store kloa si i fjor vinter.

Ser ikke ut til at det har plaga gobien noe særlig.

Karet mitt har bare 3cm kant over vannet, har hatt noen "flyvefisk" siden jeg starta opp dette karet men denne gobien har aldri vært i de øvre vannsjiktene her hos meg.

Hei!

Har hatt mine flyvefisk i mange arter :D

Liker spessielt Wheelers goby, de holder seg på bunnsjiktet og hopper sjelden. Har to stykker i karret her som sannsynligvis er et par (men vet ikke 100%) De står fint side om side hos meg. Ellersw er det mange gobyarter som er egnede. Likere også Tangaroa gobyene, fine og holder seg på bunnen 8-)

Mvh Jan Rune :-)

Jeg har en Hi Fin Red Banded Goby (Stonogobiops nematodes), denne har gått i symbiose med en pistolreke siden 2010 men reka tok kvelden etter at den mista den store kloa si i fjor vinter.

Har ikke sett svarene her før nå, men takk for bra tilbakemeldinger!! Symbiose med pistolreke høres spennende ut. Hadde vært et morsomt tilskudd til akvariet. :-) Hvordan fikk du de til å gå i symbiose? Vil det være stor sannsynlighet for at de gjør det om jeg kjøper pistolreke og goby separat og putter de i akvariet, eller bør man skaffe "et par" som allerede gjør det i butikken? Noen som har erfaring her?

Takk for flere svar! Må tenke litt gjennom hva jeg går for, men Hi Fin Red Banded Goby høres jo artig ut å ha i akvariet sammen med en pistolreke. Skrives opp på handleliste for et av de neste innkjøpene her i alle fall ;-)

Goby

Har hatt to av denne og min erfaring er stikk motsatt. Den mest suicidale fisken jeg har hatt.

Min går i en 1400 liter, med en bunnareal på ca 2 kvm. Kan det være en årsak til at min ikke hopper.

Generelt er kutlinger (gobyer) bunnfisker og dermed ikke tilbøyelige til å hoppe så mye ut av vannet (dersom ikke vannhøyden er veldig lav, da). Gylter (wrasser), derimot, har mange arter som holder seg høyt i vannmassene og dermed ofte tar et hopp dersom de blir skremt. Så hvis du har hatt en kutling som har hoppet så vil jeg nesten spørre, hvorfor hoppet den? Kanskje ble den jaget av noe og da er egentlig ikke problemet gobyen selv men sammensetningen av fisk i karet?

Generelt er kutlinger (gobyer) bunnfisker og dermed ikke tilbøyelige til å hoppe så mye ut av vannet (dersom ikke vannhøyden er veldig lav, da). Gylter (wrasser), derimot, har mange arter som holder seg høyt i vannmassene og dermed ofte tar et hopp dersom de blir skremt. Så hvis du har hatt en kutling som har hoppet så vil jeg nesten spørre, hvorfor hoppet den? Kanskje ble den jaget av noe og da er egentlig ikke problemet gobyen selv men sammensetningen av fisk i karet?

I teorien skal dette være helt riktig, Agathos.

Men allikevel har jeg erfart at gobyer, sammen med wrasser, er noen av de som hopper hyppigst.

Spesielt har jeg dårlig erfaring med Valenciennea puellaris og minst 5 stk har blitt tørrfisk har jeg opplevd, da i ulike akvarier med forskjellige sammensetning av fisker.

Den seneste greide faktisk å hoppe gjennom nettingen jeg har over akvariet. Her fant jeg den dagen etter at jeg hadde kjøpt fisken:

n6qmms.jpg

n5k1a8.jpg

Hva er det som får en bunnfisk, som f.eks en sandsiler-kutling, til å suse opp fra bunnen og hoppe ut av vannet? Jeg vil tro at dette ikke er normal atferd for disse fiskene og at det skyldes stress, sannsynligvis pga at den jages av en annen fisk. Og dermed tilbake til et forsøk på svar på det opprinnelige spørsmålet: Trådstarter må velge en kutling som vil føle seg trygg i karet hans (mtp gjemmesteder og andre fisker og rovdyr).

Goby

Jeg stiller meg støttende til teorien til Agathos.

Tviler på at en goby alene i et akvarium med gode næringsforhold og gjemmesteder ville ha hoppet.

Jeg bare tipper vilt. Det kan hende det er naturlig for enkelte kutlinger å hoppe, det kan f. eks være kurtise-atferd eller noe de gjør hvis de har lite mat (for å komme fra én tidevannskulp til en annen), men rent generelt vil jeg tro de hopper fordi de er stresset pga truende fisker.

Jeg bare tipper vilt. Det kan hende det er naturlig for enkelte kutlinger å hoppe, det kan f. eks være kurtise-atferd eller noe de gjør hvis de har lite mat (for å komme fra én tidevannskulp til en annen), men rent generelt vil jeg tro de hopper fordi de er stresset pga truende fisker.

Dette er en veldig god teori, og jeg tror nok mine goby dødsfall kan skyldes dette. Men dette skjer ikke med andre fisker, men goby blir stresset og hopper. Jeg konkluderer med at denne arten blir lettere stresset og hopper fortere enn andre. Jeg har sett sandsilere ligge på bunn og slappe av, for plutselig bli skremt av en liten bevegelse hos annen fisk, for så å fyke til overflaten og plaske i vannet.