Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kimshans

Snorkling & filming med GoPro

Recommended Posts

Skal snart på drømmetur til Maldivene :D

I den forbindelse så planlegger jeg å investere i ett GoPro kamera, i tillegg til speilrefleksen. For jeg kunne godt tenke meg å filme litt under vann. Jeg kan filme med speilrefleksen også, men GoPro er en del enklere å bruke og å forholde seg til.

Men er det noen her som har noen erfaringer å dele med seg ang. emnet? Det blir kun snorkling, så dybden blir ikke all verdens. Trenger man allikevel fargefilter foran linsen, for å få korrekte farger?

Ser man også får diverse utstyr som flytemiddel og tørkemiddel(for å unngå dugg). Noen med erfaring som tilsier behovet for slike(og evt.) annet ekstrautstyr?

Hvor fort fylles ett minnekort på disse kameraene egentlig? Hvor mye video får man f.eks. med ett minnekort på 32GB, og beste kvalitet?

Er det noe annet man bør tenke på, for å få best mulig resultat? Kamerainnstillinger osv.

batteritiden ved høy kvalitet blir kraftig forkortet. så er ikke dumt å kjøpe noen ekstra 2 parts batterier på ebay i tillegg til en litt bedre lader. må også huske å kjøpe undervannshuset for gopro som gir deg rette vinkel på linsen, om det er filter i den er jeg usikker :-) har aldri prøvd å dykke med gopro da så blir spennende å høre

batteritiden ved høy kvalitet blir kraftig forkortet. så er ikke dumt å kjøpe noen ekstra 2 parts batterier på ebay i tillegg til en litt bedre lader. må også huske å kjøpe undervannshuset for gopro som gir deg rette vinkel på linsen, om det er filter i den er jeg usikker :-) har aldri prøvd å dykke med gopro da så blir spennende å høre

Har lest at dette skal være det beste undervannskameraet flere steder, selvom jeg ikke kan begrunne det selv:lol:

Men jeg vet ikke om det er mulig å feste det til noe og det er vel litt dumt, eller kanskje det ikke gjør så mye når du bare skal snorkle?

Mvh. Oskar Birkeland

Var på Kuredu ifjord og da brukte jeg kun Gopro'en når jeg dykket. Til snorkling synest jeg at det fungerte best med kompaktkameraet siden en ikke har skjerm som en kan se hva en tar bilde av med Gopro'en. Til snorkling tror jeg forøvrig ikke du trenger filter og dugg var ikke noe problem.Gopro får du sansynligvis leie på stedet.(ihvertfall på Kuredu leide de ut dette) legger ved en link til dykkersenteret på Kuredu. http://www.prodivers.com/category/kuredu/

Synes gopro til dykking og koraller er passe "meeeh".. fokusen er nemlig svært dårlig og du kan glemme makrofilming. Bruk 10 minutter under vann på å filme 50 cm unna en kul fisk eller korall og kom hjem på rommet og se at arbeidet ditt er bortkastet. Se om du finner et kamera med autofokus. Rødt filter har jeg sett at brukes hyppig på undervannskamera siden rødt forsvinner når du kommer under 5-10 meter

vis skal ha et go-pro må sekke dete her

http://www.back-bone.ca/shop/

buker den til drone fygin moro og byte lit obetiver kan og få uner van hus me lys kan bukes 100M. bare tips :rolleyes:

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Takker for tips. Får se hva det blir til. Grunnen til at jeg tenkte gopro, er at dette kan brukes til annet også. Blant annet fra motorsykkelen ☺ Det er veldig allsidig og har alskens med ekstrautstyr. Har sett noen videoer fra snorkling, og det er en del som har fått fine resultater.

Her er ett eksempel fra dit vi skal ☺ Legger inn fra tapatalk så håper det funker :

dream snorkeling the maldives vilamendhoo house r…:

Skal du snorkle eller dykke?

Til snorkling er nok Gopro fint, for det er action, mye lys og raske sekvenser på lang avstand. Til dykking har du mere tid, mindre lys og vil gjerne fange et makroøyeblikk, da suger gopro og dette er et klassisk ødelagt gopro minne:

GOPR1472_zps076dc0c5.jpg

Det blir kun snorkling, så blir nok ikke så mye makro. Da har jeg uansett med speilrefleks, med undervannspose. Dette fungerte ok når jeg var i Sharm. Men må jo innrømme at jeg også kanskje har nå startet å tenke litt på ett kompaktkamera. Kanskje Sony RX100II med undervannshus, eller kameraet Oskar linket til. For har også hatt lyst på ett kompaktkamera en stund også. Valgets kvaler ☺ Skal ikke være enkelt dette ☺

Vet ikke om det er dette du er ute etter, men her har du litt snorkling i Norge.

Tror nok du vil få et ganske mye bedre resultat i klart blått vann :) filmet med et gopro 3 black edition.

https://drive.google.com/file/d/0B39WfReEFmbrRi1MZFRZRW1NTTA/view?usp=sharing

ps. husk å sett på HD ;p

den største MINUSEN etter min mening er batteritiden.. den er virkelig ikke noe å skryte av.. og er man i vann så er det ikke bare å bytte batteri!

Takker, flott video :-)

Det er noe tilsv. jeg hadde håpet på å klare å få til. Men jeg er nok ikke like sprek med snorklinga :oops: Blir nok mere overflateplasking for min del :lol:

Nå har jo Hero 4 kommet ut også....

Du vil nok oppnå bedre filming på grunnere vann. Jeg har vært ganske fornøyd med mitt gopro, men kjenner som sagt ikke til alternativene.

"+"

Lite,lett.

mange mounts.

lett å bruke.

gjennomtestet.

tåler juling.

"-"

Dårlig batteritid.

Mitt hang seg opp en del i starten, (software trøbbel).

Dyrt.

Dyre ekstra deler.

Krever en kjapp pc. (det gjør vel alle HD kameraer?)

for å oppnå litt freshe farger er man nødt til å bruke programvaren til gopro, der har man mulighet for å legge på et filter som heter autotune. under kan du se en test med og uten.

https://drive.google.com/file/d/0B39WfReEFmbrSkRtUFJFczBsazQ/view?usp=sharing

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi det er mange som kjøper gopro å blir dritskuffa fordi man ikke får sånne freshe farger.

Har brukt mitt hero 3 black edition til snorkling i sommer. Fungerer bra, fine og klare bilder. Hadde ikke noe problem med batteritiden, var ute minst 2 timer om dagen. Men anbefaler deg å investere i en "selfiestang" så kommer du nærmere fisker mm uten at de blir skremt og at du da også kan komme relativt dypt, innunder fremspring og i huler med kameraet uten at du trenger å stikke armen inn over alt. Har selv en teleskop kamerastang som fungerer veldig bra.

Lykke til :-)

Takker så mye for tilbakemeldinger. Alltid bra med erfaringer fra folk som har benyttet dette :-)

Fotovideo har kampanje på Sony RX 100 II. Riktig nok fjorårsmodellen dette, men fortsatt ansett som ett meget godt kamera. Så gikk på en smell der gitt :D Så det blir ett slik, med undervannshus. Da burde jeg få ett godt kamera til både bruk under vann, samt til annen standard fotografering hvor det blir for mye drass med speilrefleksen.

Så drøyer nok Gopro for denne gangen tror jeg. :-)

Takker så mye for tilbakemeldinger. Alltid bra med erfaringer fra folk som har benyttet dette :-)

Fotovideo har kampanje på Sony RX 100 II. Riktig nok fjorårsmodellen dette, men fortsatt ansett som ett meget godt kamera. Så gikk på en smell der gitt :D Så det blir ett slik, med undervannshus. Da burde jeg få ett godt kamera til både bruk under vann, samt til annen standard fotografering hvor det blir for mye drass med speilrefleksen.

Så drøyer nok Gopro for denne gangen tror jeg. :-)

Tror det er et godt kjøp, vurderte faktisk å anbefale den óg til deg.deg.

GoPro

Så spennende at du skal til Maldivene. Jeg har også vært der og det er en drøm og kunne svømme i stim med bla. Mooris Idol.

Skal tilbake i februar.

Jeg bruker GoPro BE 3 er veldig fornøyd med det. Er kommet en BE4

Har følgende ekstrautstyr

http://trollpro.com/

Har også en slik uten gimbal, fin om du skal stikke kamerat ned til noe du ikke er helt sikker på

http://www.banggood.com/Feiyu-Tech-Handheld-Gimbal-Extension-Bar-For-Gopro-3-p-942552.html

Et GoPro flyte-element er også kjekt.

Som nevnt husk minst 3 stk batteri med på turen----

God tur