Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Mrtiger

Hjelp til å finne sand.

Anbefalte innlegg

Leter etter sand med kornstørrelse på 1-3mm, men kan ikke finne noen som selger dette i Norge. Finnes bare masse typer med 0/0,2-3mm og det blir for finkornet.

Korrallen har sluttet med De Jong Sanden 1-3mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leter etter sand med kornstørrelse på 1-3mm, men kan ikke finne noen som selger dette i Norge. Finnes bare masse typer med 0/0,2-3mm og det blir for finkornet.

Korrallen har sluttet med De Jong Sanden 1-3mm

Hei

Hva med caribsea special grade, den er 1-2mm ?

Eller Florida crushed coral, den er 1-4 mm ?

Jeg bruker selv special grade, fungerer utmerket, ligger fint i sirkulasjon.

http://marinelife.mystore3.no/categories/substrat. De har disse her ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal snart velge sand til mitt nye prosjekt. Hva vil dere anbefale av størrelse på sandkorn?

Jeg har hatt en relativt grovkornet sant i gamelt oppsett men ønsker en mer finkornet i nytt kar.
Kunne dere fortalt meg hva dere har av størrelse og type og om dere er fornøyd med den?
Jeg skal ha to Stream 3 pumper i en 720 som skal være av typen mixed reef. Ergo en del sirkulasjon for en del sps i toppen. 
Jeg kan ikke under noen omstendighet gå for en størrelse sandkorn hvor jeg risikerer sandstorm men samtidig syntes jeg det er flott med en finkornet type.
Kan dere gi meg deres erfaringer og tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finkornet sugarsize sand er uten tvil det absolutt fineste man kan ha.
Og alle hadde sikkert hatt det om det ikke hadde vært for at den flytter på seg så f... lett.
Men noen klarer å justere flow, plassere stein, velge koraller og plassering, og få optimal vannstrøm og trivsel/vekst selv i et hardcore sps kar, samtidig med at  finkornet sand bare beveger seg såpass mye at den aldri blir annet enn hvit og ren. 
En stor kunst i mine øyne. 🙂

Ellers kan man safe og kjøre bar bunn eller grus som er tung nok til at den ligger dønn i ro uansett hvor mye man peiver med pumpene 😄
Skulle jeg selv gjort endringer med den sanden jeg har nå ville det vært å gå et hakk ned til sukkerfin størrelse og bare jobbet med utfordringene til jeg fikk det til.
Til det burde man ha et system for fullstendig kontroll på alle pumpene noe jeg ikke har pr idag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Konrad, rent estetisk er finkornet sand det jeg synes er det peneste, og gir også best effekt når bunnlaget også skal ha en praktisk funksjon. Mao. bidra til det biologiske mangfoldet og hjelpe til med biologisk nedbrytning av næringsoverskudd.

Selv har jeg slik fin sand, 2-3 cm tykkelse, 4 Tunze pumper hvorav 2 Stream3. Jeg kan ikke se at dette medfører verken sandstorm eller at sanden flytter seg i noen nevneverdig grad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå