Jump to content

Oppstart 1750 L

Recommended Posts

Jeg tror at det er veldig viktig at du besøker og ser forskjelige akvariet systemmer og hvordan er dem bygd. Fleste av har har forandret systemmer flere ganger. Det er sjelden at vi klarer å tenke på alt og forandringer noen ganger kan bli kostbart. Det er mye å spare på utstyr siden. Det kan kjøpes brukt, så lenge er av god kvalitet så holder dem mål.

Det er viktig å nevne at drift av akvariet kan bli kostbart så hvordan det skal drives er ganske viktig ( baling/ kalkreaktor/ kalkmikser). Lys er veldig viktig dyrt men dessverre uten bra lys blir det dårlig med sps. Angånde sirkulasjon så se på system ocean motion kan kjøpes 4 eller 8 veis da er det viktig at akvariet har bygd med hull i toppen. Systemme er veldig stillegående men pumpe trenges av veldig gode kvalitet så den holder lenge og bråker ikke. Det er mange finne linker på forum som jeg har selv sett på og spurt mye om når jeg lurte på noe.

Spørr helst for mye enn for lite, det er ikke bestandig vi liker svar vi får men det er lov å tenke litt selv og ta egne beslutninger. Nå er du faktisk i det mest spennende periode planleggig og oppstart. Etterpå er det bare velikehåld og stell.

det er litt som med led lysene. du må ta den fremtidige kosten inn i bildet også. regner med du skal ha dette karet en god stund. strømmen og pærene som slike hqi lys bruker i forhold til led lys er jo enorm. ved tiden vil du spare penger på å ha led lys. med mindre du har god ventilasjon bak karet trenger du sikkert en kjøler om sommeren også om du kjører hqi. dette vil også koste en god del. Når det gjelder closed loop tror jeg ikke det skal være så veldig dyrt. det som koster er jo å få lagt og planlagt hullene som koblingene til flowrørene. om du ser på akvarium på amerikansk forum vil du lete lenge etter akvarium som er av litt størrelse som ikke bruker closed loop. de bruker også mye større komersielle pumper til å drive hele systemet. da vil du få en mye større men jevnere flow i hele karet i stedet for 4 store raketter i hvert hjørne. tror den ene typen som blir brukt heter hammer head eller gold head pumpe. da kobles alle reaktorer, uv refugium og closed loop på samme pumpe. da sparer du penger, plass og ikke minst vedlikehold. det krever mye planlegging men er verdt det mener jeg. faren for at en pumpe skal stoppe mens du er borte er også minimal da. hør med jan holt hva dem sier til det.

hei igjen, er klar over det med lysene, får se hva jeg har råd til når tiden kommer, blir jo 50000 ekstra å punge ut med, skall ha akvariumet i kjelleren så varmen er ikke bortkastet og tror ikke jeg trenger kjøling på sommeren heller, er jo ganske kjølig i en kjeller.

Guest Vegard Myrvang

Jeg bruker deltec pf601s kalkreaktor på mitt system.

Bruttovolum 900l.

Riktignok bruker jeg litt grovere medie enn anbefalt, mulig effektiviteten synker noe da.

Men virker ikke som den er overdimensjonert.

Å gå opp til neste størrelse bør vurderes.

Vil også avhenge av hvor mye koraller du får etterhvert :rolleyes:

hei igjen, er klar over det med lysene, får se hva jeg har råd til når tiden kommer, blir jo 50000 ekstra å punge ut med, skall ha akvariumet i kjelleren så varmen er ikke bortkastet og tror ikke jeg trenger kjøling på sommeren heller, er jo ganske kjølig i en kjeller.

Har karet i kjellern her jeg og.

belyser det med t-5 armatur. Har ingen problemer med varme, dog ligger temperaturen på 28-29 på varmeste sommeren. Har aldri brukt varmekolbe på karet. Tror ikke jeg hadde spart noe strøm med ledbelysning. Da måtte jeg brukt panelovner her i stedet for å få en grei romtemperatur.

På det varmeste i sommer nærmet temperaturen seg 29. Da satt jeg en gulvvifte foran karet.

Har tenkt litt på det med closed loop og tror jeg går for forslaget til Jan Holdt, er litt skummelt med en pumpe til hele sirkulasjons systemet viss den stopper, tenkte å ha 2 kurser i kjeller å fordele litt på pumpene så viss en kurs går er det en igjen.

Angående forslag til større kalkreaktor fikk jeg beskjed om at den var stor nok, har i tillegg kalkvannsmikser og jevnlig vannbytter.

Jeg benytter meg av closed loop etter et mislykket forsøk med 8 stk tunze streamere med henholdsvis 13000 og 22000 L/t.

Ble rett og slett for svakt selv om antall liter i timen høres mye ut.

i dag kjører jeg 2 stk jebao 12000 liter på en felles kurs,samt en blue eco marine 28.000 L/t på en egen loop og dette leverer virkelig sakene sine i mitt kar.

For og ikke snakke om redusert støy i forhold til 8 stk streamere.

Ingen døsoner i karret og mye sps plassert litt overalt.

Har totalt 5 stk utstrømmere og 2 stk innsug.

Karret er trekantet og måler ca 230cm bredt,30cm høyre side og 110cm venstre side i dybde.høyden er 1meter.

12.000 L/t på en streamere er ikke det samme som 12.000l/t på en ekstern pumpe i closed loop.

Har bygget meg 3 stk led lamper med byggesett fra rapidled og ledgroupbye.

Hver lampe har 52stk led fra cree på 3 og 5w og totalt forbruker hver lampe ca 220w.

Sps på bunn av karret har både vekst og ok farger med dette oppsettet og lampene har kostet meg ca 16.000kr pluss ca 20 timer og bygge.

Dette lover veldig godt for et flott og suksessrikt oppsett.

Jeg er sikker på at du er i de beste hender når du har valgt gutta på Jan Holt til å hjelpe til med bygging og utstyrsoppsett.

For meg ser det ut som du er vel utstyrt med det som er valgt.

Jeg støtter de som promoterer refugium. Får du mulighet til å plassere det høyere enn hovedkaret med passiv retur til hovedkar, har du alle muligheter til å få til litt tilførsel av levende fòr også.

Ser Vegard promoterer copepodestartkulturer her, og fra meg kan du få chaetomorpha alger som vil gi refugiet ditt en fin kickstart.

Når det gjelder kalkreaktor er PF601 dimensjonert opptil 2000 liter, så den holder til ditt oppsett. Det eneste argument for å gå opp i størrelse er at du ikke behøver å etterfylle den med medium like ofte.

Men du sier dette er et pensjonistprosjekt, så litt vil du vel ha å gjøre også;-).

Lykke til med et strålende prosjekt, håper jeg og andre kan få lov til å følge dette både her på forumet, og ikke minst at vi kanskje stikker innom etterhvert:-)

Takk Eagel for hyggelig tilbake melding, ja jeg er sikker på at jeg vil få et velfungerende oppsett med hjelp fra Jan Holt gutta. Jeg skall prøve og holde dere oppdatert etter som prosjektet skrider frem.

Har eget teknisk rom og kan få refugium et høyere en hovedkaret der, men er vel ikke så lett å få passiv retur til hovedkaret med vegg mellom, vil vel se litt dumt ut med et rør som kommer ut av veggen over karet, tenkte karet skulle stå 60 cm fra veggen så jeg kommer til på begge sider.

Jeg har refugim i underetasje. Vanne rener fra return til en seperat akveriet derfa rener ned til sump hvor hoved return pumpe er. Darfra går det tilbakke til hoved akvariet. Return vann til refugium gjusteres med kulleventil, da for man mindre gjenomstrømnig i refugium.

• 3 months later...

Imponerende prosjekt, gleder meg til fortsettelsen! :D

Et spørsmål; hvorfor falt valget på GHL computer? Jeg hadde også tenkt å kjøpe meg GHL, men etter en kjapp runde på div nettsteder og forhørt meg litt med andre så forandret jeg fort mening og bestilte Apex heller.