Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Mrtiger

Hjelp til oppgradering av Red sea max 130

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg et Red sea max 130 akvarie. Ser at det er flere som bytter ut skummer og andre ting på dette akvariet.

Hva bør jeg bytte ut før jeg starter det opp og hvor kan jeg få kjøpt dette?

Obs, glemte at det er feil ledning på disse ;) Kjøp deg Tunze 9002,ny skummerkopp, og mediarack fra Intank. Jeg kjøpte også Chemipure Elite x3 og Purigen x3

Sikkert flere som kommer med noe =)

Takk for tilbakemeldinger.

Nå er det slik at jeg kan angre på kjøpet, er det et bedre valg av akvarium jeg kan velge. Tenker da på komplette saltvann akvarium.

Er nybegynner når det gjelder saltvann og tenkte at det kan være smart å høre om deres forslag.

Jeg er akkurat i startgropa selv, kjøpte først RSM 130 som var oppgradert.. Solgte det videre å skaffa meg ett brukt RSM 250, litt mere plass å leke på.

Dog alle RSM sine kar ser ut til å bli oppgradert litt her å der, så kanskje like billig/dyrt å sette sammen ett eget oppsett.

Men jo mindre kar du har krever det vel mer av enn selv mtp vannkvaliteten osv..

Nå skal jeg hente akvariumet i morgen.

Men, akvariumet står der med vann, ls, sand, snegler, kråkebolle, anemone, rose anemone, sjøstjerne.

Er det mulig å få flyttet dette hjem på en eller annen måte og få disse skapningene til og overleve.

Har ikke mulighet med å ta med alt vann fra akvariet, så jeg må tilsette det meste av vannet her hjemme. D.v.s at mesteparten av vannet blir nytt.

Nå er jeg helt fersk i gamet, så kunnskapene er ikke på plass enda. Etter det jeg har forstått skal akvariet stå flere uker for man kan legge ned levende vensen der.

Håper noen kan komme med noen forslag på hva jeg kan gjøre.

Jeg har både tønner og 25L kanner du kan låne for å få med mest mulig vann, og frakte både sten og dyr i om du vil låne.

Det hadde egentlig vært veldig kjekt. Er det mulig å låne disse i morgen.

Det hadde egentlig vært veldig kjekt. Er det mulig å låne disse i morgen.

Jepp. Har hvertfall 4 stk saltbøtter med lokk (15-20l) og 2 stk større med lokk. 2 kanner med kork til begge hull. Har flere kanner også, men til de finner jeg ikke lufte-korken, så da må isåfall de hullene tapes. Pling 99 54 97 58

Jepp. Har hvertfall 4 stk saltbøtter med lokk (15-20l) og 2 stk større med lokk. 2 kanner med kork til begge hull. Har flere kanner også, men til de finner jeg ikke lufte-korken, så da må isåfall de hullene tapes. Pling 99 54 97 58

Da pinger jeg deg i morgen:)

Obs, glemte at det er feil ledning på disse ;) Kjøp deg Tunze 9002,ny skummerkopp, og mediarack fra Intank. Jeg kjøpte også Chemipure Elite x3 og Purigen x3

Sikkert flere som kommer med noe =)

Noen som selger mediarack fra intak og tunze 9002 på østlandet...

Ok, nå har jeg kjøpt meg tunze 9002, Red Sea Max Media Basket, upgrade cup og 2 stk sirklasjon dyser.

Når det gjelder Red Sea Max Media Basket er det tre rom i denne, har kan man putte div. filter/filtermatter. Hva putter dere inn her og er dette noen jeg kan kjøpe hos den lokale dyrebutikken? eller hvor kjøper dere dette.

Kjøpte selv 4 nye vifter. Plass til 3 i armaturen. Men disse nye viftene er noe tynnere så brukte q-tips for og kile imellom så de sitter fast.

Da vil vel mengde luft bli mindre, merket du at lampen har blitt varmere p.g.a det?

snarere tvert imot

Da vil vel mengde luft bli mindre, merket du at lampen har blitt varmere p.g.a det?

Lampen ble vesentlig kaldere, for da har den 1 vifte som trekker inn og 2 ut. Mye bedre luftgjennomstrømning i armaturet. så jeg opplever bare positivt med det

Har du noen forslag til returpumper til dette akvariet, som er forholdvis stillegående.

Disse ser fine ut, men de er kun til 1220v og har heller ikke sett de med 220v:(

http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-130-D-Pump-Upgrade-KIT-RS1001.htm

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2408&pageId=520

Disse passer ganske så bra inn i sumpen bak. Sett på en liten slangestuss så får du pumpene lenger ned i samme slengen