Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Christian

Oppstart av 300L

Recommended Posts

Hei!

Ny på forumet her, og skal starte mitt første saltvann. Har drevet litt med ferskvann tidligere. Har leste meg opp og ned på saltvann, bla med mye god info herfra :) Men nå skjedde ting litt fortere enn planlagt her, så da dukket det opp et par spørsmål som jeg ikke har klart å finne svar på. Håper det er noen her inne som kan dele litt kunnskap :)

Planen er et 300 liter med 120 liter sump. Sumpen er ikke klar enda, og mangler endel av utstyret også. Men 300 literen er snart klar til å settes inn i veggen (sump, lys o.l blir stående i en bod), så tenkte jeg skulle begynne å kjøre det inn mens jeg jobber med sumpen og får tak i resten av utstyret som skal i sumpen.

Går det greit å begynne å kjøre det inn mens jeg gjør ferdig resten?

Og holder det å kjøre det inn med bare sirkulasjons/streamer, eller trenger man skummeren i innkjøringen også?

Var på Midtun zoo i åsane(Bergen) og hørte om LS, men de hadde vist ikke noe gode stein inne. Noen som vet hvor det er bra å få tak i Bergen? Og trenger man alle LS i samtidig eller går det greit å fylle på etterhvert?

Planene er å ha fisk og koraller i etterhvert. Men det er ikke noe tidspress på å få tingene opp og gå. Har god tid, så derfor jeg tenkte at nå kan det få ekstra god tid på å kjøre seg inn på... Men har en følelse av at det fort kan forandre seg ;)

Hilsen Christian

velkommen!

Hei å velkommen til forumet!? du begir deg ut i en helt ny verden nå kontra ferskvann. Hver nøye i planlegging og ta deg god tid.

Etter min erfaring så kan du fint starte karet med vann,sirkulasjon og varme og la det godtgjøre seg. Så fort du får tak på LS så etter min mening burte du få på en skummer, forsøk å få tak i 'brukt" LS privat altså. Så bare sleng inn en annonse på ønskes kjøpt evt.

Du kan fint spe på med LS, men det beste er få værtfall fundamentet på plass. Dette er min mening sikkert mange som er uenige med meg?

Om du skal ha sand i tanken din kjøp levende sand?

Hvordan lys tenker du på ditt oppsett?

Videre tenker du myk koraller eller stein koraller? Dette bør du tenke på mtp lys.

Har selv hatt en pause på noen år nå, men starta opp ett Rsm 130 liter for noen uker siden. Husk å legg ut bilder av karr og oppsett?

Lykke til med karet og velkommen til oss?

Hei!

Ny på forumet her, og skal starte mitt første saltvann. Har drevet litt med ferskvann tidligere. Har leste meg opp og ned på saltvann, bla med mye god info herfra :) Men nå skjedde ting litt fortere enn planlagt her, så da dukket det opp et par spørsmål som jeg ikke har klart å finne svar på. Håper det er noen her inne som kan dele litt kunnskap :)

Planen er et 300 liter med 120 liter sump. Sumpen er ikke klar enda, og mangler endel av utstyret også. Men 300 literen er snart klar til å settes inn i veggen (sump, lys o.l blir stående i en bod), så tenkte jeg skulle begynne å kjøre det inn mens jeg jobber med sumpen og får tak i resten av utstyret som skal i sumpen.

Går det greit å begynne å kjøre det inn mens jeg gjør ferdig resten?

Og holder det å kjøre det inn med bare sirkulasjons/streamer, eller trenger man skummeren i innkjøringen også?

Var på Midtun zoo i åsane(Bergen) og hørte om LS, men de hadde vist ikke noe gode stein inne. Noen som vet hvor det er bra å få tak i Bergen? Og trenger man alle LS i samtidig eller går det greit å fylle på etterhvert?

Planene er å ha fisk og koraller i etterhvert. Men det er ikke noe tidspress på å få tingene opp og gå. Har god tid, så derfor jeg tenkte at nå kan det få ekstra god tid på å kjøre seg inn på... Men har en følelse av at det fort kan forandre seg ;)

Hilsen Christian

Sleng oppi LS og noen sirkulasjonspumper du og bruk noen uker på innkjøring. Har du karet inne trenger du ikke ekstra varme heller. Å ha skummer i under innkjøring er ingen nødvendighet da det finnes ikke næring nok til å skumme ut og den lille næringen som er tilstede er det en fordel å ha i vannet da dette er mat til bakteriekulturene som skal utvikles under nitrogen syklusen. Nye skummere trenger somregel en liten innkjøringsperiode men dette tar kun noen dager. Du trenger ikke all LS oppi samtidig men husk at hvis du tilfører død LS etterpå skal denne også kjøres inn og da er det ikke noe gunstig å ha noe levende oppi.

Det er ganske vanlig at man kjører inn LS i dunker med sirkulasjon mens kar og utstyr blir ordnet.

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=24482

Slenger meg på "reefman". Bare hiv LS i akvariet, når du får det, og la det kose seg der, med sirkulasjon, til du har alt annet klart:-)

Jeg anbefaler på det sterkeste å ha oppi så og si all LS du trenger i akvariet med en gang. Om du legger til eller tar ut én eller to biter LS når karet er innkjørt, kommer ikke det å ha noe å si, men det er ikke smart å planlegge å tilsette LS litt for litt når du starter opp akvariet. Dette er fordi hver gang du legger til en ny bit med LS eller ny sand, er det en risiko for å sette igang en ny syklus. Koraller og fisk liker ikke amoniakk og nitritt...

Du trenger ikke skummer i innkjøring av LS og sand. Som "reefman" sier, det kan heller virke mot sin hennsikt. Egentlig trenger du ikke skummer i det hele tatt, men det er en diskusjon for seg:lol:

I tillegg, ikke luk algene som oppstår under oppstartsyklusen. La de være, og så forsvinner de når vannverdiene stabiliserer seg og du tilsetter et sanitetsvesen (snegler, eremitter, sjøstjerner...);-)

Velkommen til hobbyen, og jeg håper at du vil trives her på forumet:-)

Her er det mange med masse kunnskap og erfaring, som deler dette med lyst og glede. Vi lærer alle av hverandre!

Gleder meg til å se bilder og høre hvordan det går videre med deg og akvariet ditt:-)

Da takker jeg utrolig mye for alle svar og veiledninger! :)

Det ble plutselig litt mye som skjedde igår, så fikk ikke gjort noe med prosjektet. Men har fått tak i salt, litt død stein og andre småting. Så nå mangler det bare sand og LS, og så er alt på plass. Satser på at akvariet er kommet på plass med vann og salt i løpet av helgen :)

Så tar jeg sand og all LS og får det oppi samtidig, så blir det ihvertfall ikke noe problemer med at jeg starter en ny innkjøring. Dream Aquarium ligger ikke så langt unna meg, så tenker det kan være et greit sted å få tak i LS da.

Når det kommer til sand, er det noen som har noe anbefalinger der? Jeg personlig syntes det er penest med hvit/lys og finkornet sand. Men ble anbefalt 3-5mm sand på Midtun Zo, og syntes den er veldig grov. Er det bedre med grov enn fin sand?

Bilder kommer etterhvert, foreløpig er det bare et hull i veggen hehe.

Jeg er egentlig av en litt annen oppfatning enn de andre her jeg da. Få gjerne tak i LS, men ha denne i en balje så lenge, frem til akvariet er 100% klart. Spesielt når man er ny, hvor det er en del dilling med både sump, returpumper og skummer i starten. Greit å vite at du har fått testkjørt alt med ferskvann først, slik at du ser at alle rør er tette, retur er rett dimensjonert, pumper er plassert OK osv. Så kan du blande opp nytt saltvann i akvariet, og flytte over LS fra baljene når du er helt klar på at alt funker som det skal. Ta i sanden sist.

Ang. grovheten på sand, synes jeg personlig finkornet som f.eks. Fiji pink er finest. Grovkornet kan også samle opp mye dritt, som bare blir liggende oppå når man har fin sand. Men skal man ha dyr som f.eks. pistolreker og kjevefisk, så er det greit å ha blandet inn en del grov sand også.

Levende sand har jeg aldri brukt, og heller ikke sett behovet med. Sanden blir levende etter relativt kort tid i systemet, dersom man har god LS.

Velkommen til forumet, og lykke til med en spennende, variert og utfordrende hobby. Husk at spør du 10 akvarister om råd, får du minst 15 forskjellige svar :lol:

Jeg er egentlig av en litt annen oppfatning enn de andre her jeg da. Få gjerne tak i LS, men ha denne i en balje så lenge, frem til akvariet er 100% klart. Spesielt når man er ny, hvor det er en del dilling med både sump, returpumper og skummer i starten. Greit å vite at du har fått testkjørt alt med ferskvann først, slik at du ser at alle rør er tette, retur er rett dimensjonert, pumper er plassert OK osv. Så kan du blande opp nytt saltvann i akvariet, og flytte over LS fra baljene når du er helt klar på at alt funker som det skal. Ta i sanden sist.

Ferskvannstest er absolutt å anbefale!:-)

Jeg hadde kjøprt ferskvannstest nå, bare brukt en balje i stedet for sumpen :-)

Desto før LS og sand går i akvariet, desto tidligere stabiliserer vannverdiene seg.

Ang. grovheten på sand, synes jeg personlig finkornet som f.eks. Fiji pink er finest. Grovkornet kan også samle opp mye dritt, som bare blir liggende oppå når man har fin sand. Men skal man ha dyr som f.eks. pistolreker og kjevefisk, så er det greit å ha blandet inn en del grov sand også.

Levende sand har jeg aldri brukt, og heller ikke sett behovet med. Sanden blir levende etter relativt kort tid i systemet, dersom man har god LS.

Helt enig. Rundt 1 mm kornstørrelse og 2-3 cm tykt lag er fint:-)

Da ble jeg litt ivrig på lørdagen, så fikk handlet og bygget litt mer. Så nå har jeg fått testet med vann, og alt var tett. Saltvannet er kommet i, og virker som det har stabilisert seg midt på det grønne :)

Så da satser jeg på å få kjøpt inn LS i morgen, samt sand hvis jeg får tak i. Så veldig grei ut den Fiji, så håper det er noen som har den inne i Bergen. Har ikke helt bestemt hva typer jeg skal ha i akvariet enda, men godt mulig jeg tar og blander i litt grovere sand i tilfelle.

Noen som har noe formening om hvor mye sand man trenger i et 120x50x50 for å få ca 3 cm?

Må nesten nevne at jeg var og kjøpte bla overenningsboks og returpumpe hos Dream Aquarium igår, og hyggeligere og mer serviceinnstilt butikk skal man lete lenge etter, og ikke var det dyrt heller! :) Kan virkelig anbefales!

Slenger med noen bilder også. Desverre så har jeg ikke noe vidvinkellinse til speilrefleksen, og boden det står i er ikke så stor, så ble litt kronglete bilder. Men bildene er fra før jeg saget hull i veggen og til idag. Gjenstår å feste ting skikkelig, liste litt rundt utsiden av akvariet og endel andre småting, men det er ihvertfall vann og sirkulasjon i det :)

IMG_0621r.jpg.02fbfa64ed604b740d2440a9bbcf6c75.jpg

IMG_0623r.jpg.552e0adc2706f07279f6f04295cdda4a.jpg

IMG_0630r.JPG.54c14f817708b7ba32536a49945f058e.JPG

IMG_0642r.jpg.99ddea0d9f97b4f97f2067b5e5f870f6.jpg

IMG_0659r.JPG.3aefcbd19edceb132d7812f4e02a561a.JPG

IMG_0672r.jpg.e9ac02349927b126faf43627075d858a.jpg

Tenkte jeg kunne slenge ut en liten oppdatering her etterhvert.

LS og sand er kommet på plass. 14 kg med LS (samt 27kg død) og 24 kg Pink Fiji levende sand.

Laget et lite refugium i sumpen og plasserte litt av LS og sanden der da det ble kjøpt inn litt for mye sand.

Mangler fortsatt litt småting enda, men ang lys har jeg ihvertfall bestemt meg for å gå for et Maxspect Razor 160watt. Ikke helt sikker på hva jeg skal ha oppi enda av koraller, men begynner vel med noen lette. Så kommer nok med tiden til å utvide med noen ekstra T5 rør når det kommer noe som trenger ekstra lys. Men litt usikker på fargetemperaturen, hva er å anbefale av 10K eller 16K? Prøvd å lese meg litt opp på det, men vanskelig å finne noe som kan gi noe informasjon om hva som er best og hvorfor...

Utover det, så har det ikke skjedd noe spennende. Nå har akvariet stått og surret for seg selv i en ukes tid med stein og sand, så jeg bestemte meg for å teste litt verdier idag. Og det var ikke så veldig spennende!

PH : 8,5

Salinitet : 1.023

Temp. : 23

NH4 (ammoniak) : 0

NO2 (nitrit) : 0

NO3 (nitrat) 0

Burde ikke målingene vært litt mer fart i? Hadde trodd at syklusen skulle være igang nå, eller er det bare jeg som går litt fort fram nå? :?:

Vurderer samme lampe som deg (maxspect razor 160w) i mitt nye kar. Ca like mange liter, men litt andre mål (95x60x60).

Jeg er absolutt ingen expert på lys, men etter hva jeg funnet fra forskjellige forum er det lampen på 10k som gir best og mest riktig lys til korallen dine. Lampen på 16k gir ett mer blålig lys i vannet som noen mener er penere.

Om denne info er 100% riktig skal jeg ikke påstå, men det var altså den info jeg fant i de forum jeg sjekket. Jeg heller mot å velge 10k.

Noen må gjerne korrigere meg dersom jeg tar feil:)

Er et spennende oppsett du har. Jeg følger ivrig med.

Vurderer samme lampe som deg (maxspect razor 160w) i mitt nye kar. Ca like mange liter, men litt andre mål (95x60x60)

De målene passer nok bedre til den lampen enn mine ja :) Men har forstått det slik at det er mulig å bytte linser på LED'ene, så det er jo en mulighet hvis det blir litt i minste laget tenker jeg.

Magefølelsen min sier 10K, så da heller jeg enda litt mer mot 10K nå :)

De målene passer nok bedre til den lampen enn mine ja :) Men har forstått det slik at det er mulig å bytte linser på LED'ene, så det er jo en mulighet hvis det blir litt i minste laget tenker jeg.

Magefølelsen min sier 10K, så da heller jeg enda litt mer mot 10K nå :)

Koraller vokser fortere med en lavere kelvin men 16k razor er mer enn effektiv nok. Lyset i 10k blir for hvitt/gult og det kan man ikke gjøre noe med, men har du 16k kan du justere hvor mye ekstra blått du vil ha. Har selv 2 16k razor og mener det er en tabbe å kjøpe 10k, kjenner heller ingen som har gått for 10k, 16k all the way.

Koraller vokser fortere med en lavere kelvin men 16k razor er mer enn effektiv nok. Lyset i 10k blir for hvitt/gult og det kan man ikke gjøre noe med, men har du 16k kan du justere hvor mye ekstra blått du vil ha. Har selv 2 16k razor og mener det er en tabbe å kjøpe 10k, kjenner heller ingen som har gått for 10k, 16k all the way.

Da har jeg lært noe nytt idag også, og burde vel gå for 16k istedenfor. At ting vokser fort er vel en fordel i begynnelsen, men har en følelse av at det fort blir en irritasjon... Bare se på en gressplen ;-)

Satser på det blir bransjestandard på 16k da :-)