Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
EivindogTina

Fargen på klovner

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen vil dele sin kunskap om fargen på klovner..

Det jeg lurer på er hvorfor noen er sterke og klare i orange fargen

og andre er mere grumsete på en måte?

Er det sån at fargen utvikler seg og blir sterkere og klarere

ettersom fisken vokser og bilr eldre,

eller har det med lys, mat og vannforhold å gjøre feks?

Eller er det rett og slett genetisk arvelig slik at fisk med sterke farger

gir avkom med sterke farger?

Noen som vet?

Vi har nettop startet opp et 55 liters kar etter noen års saltpause,

og siden karet er så lite, og vi kun skal ha 2 klovner av fisk der,

er det viktig for oss at de er så flotte som mulig i fargen ;)

Du må nok være mer tålmodig enn noen timer for og få svar her inne! ;)

Det lille jeg vet er at det finnes forskjellige varianter av klovnene. Jeg har den vanligste arten (husker ikke navnet, men den de vanligvis selger for 250 kroner) og synes fargene er veldig fine på disse. De som er dyrere har jeg sett er ofte mørkere og har mer hvitt. Jeg synes ikke det er pent. Så jeg holder meg til de billige.

Nå er ikke jeg en ekspert så sikkert noen som kan svare mer vitenskapelig! ;)

Hehe.. ja.. så bare at det var 39 stk som hadde lest tråden og da ble jeg litt utolmodig ? Jeg tenkte på den vanligste klovnen j(Ocellaris) jeg også.. synes det er stor forskjell på fargeintensiteten på dem.. Har sett noen som har så klare og sterke farger som lyser mot meg, mens andre har en så blass og grålig orange farge..

Hei

Tar utgangspunkt at du tenker på Ampiphrion ocellaris. I naturen har jeg sett flere fargenyanser. Alt fra knall orange til litt brunnere farge og nyanser i de hvite feltene.

I akvariesammenheng er det ofte snakk om variert foring, god vannkvalitet og generell trivsel for maks utfarging.

Hjemme gjorde jeg et eksperiment hvor jeg satt en viltfanget, knallutfarget A. ocellaris sammen med en litt kjedeligere farget oppdrettet ocellaris. Overtid med overnevnte faktorer kan jeg nå nesten ikke se hvem som er hvem lenger.

Variert foring er ikke bare snakk om en boks med tørrfor og frossen artemia. Jeg bruker et utvalg av 5-6 tørrfor varianter og krill, mysis, artemia og cyclops som frossenfor. Bruker også ymse vitamintilskudd en gang i blant.

Skal også sies at virkelig store og gamle hunner (5-6 år og oppover)kan få mørkere farger enn hannen.

Når det gjelder lys så kan det ha noe å si, fisk blir ikke fine under "pissgult" lys. En normal blanding av hvit og blått får fram fargene.