Jump to content

Trøbbel med koraller

Recommended Posts

Hei,

kjøpte en palythoa sp for noen uker siden hos Saltvann.no. De første dagene var knappene åpne, no er det bare 2-3 som er åpne av... 20?

De som er lukket er sort i fargen.

Se bilde:

bWxwV2dx.jpeg

Ellers er det en jeg ikke kjenner navnet på som ser ut til å mistrives eller har fått sykdom?

Dette er bilde fra undersiden, hvor det er relativt lite lys.

dVRzSmpV.jpeg

Dette er bilde fra oversiden

RURNQnhP.jpeg

Salt: 1.026, amoniakk: 0, kh: 12.1, Ca: 600

Nitrat: 0.75 (tilsetter daglig Red Sea No3:po4-X for å redusere, har også fått refugium)

Ph testet jeg men fikk ikke noe skikkelig resultat, fant ut at testen var gått ut på dato.

Er en 80l tank, 1600l sirkulasjon + 500lh løftepumpe fra sump.

Korallene står på et sted hvor det er relativt lite bevegelse.

Ca verdien din er nok litt for høy og KH verdien er vel ok, men litt i det øvre sjiktet. Hva slags testkit bruker du? Doserer du for KH go Ca? Mg verdier?

Hvordan er næringsverdiene? Gror det fort alger på glasset? Har du testet for PO4(fosfat)? Hvordan er det med vannbytter? Hvilket salt bruker du?

Kan være flere ting, men utifra bildene dine ser det ut som om du har kalkalger og ikke for mye næring i vannet. Hvis det er store svingninger i vannverdiene dine pga uregelmessig dosering eller for store vannbytter kan det jo fort være at korallene blir stresset. Mitt råd er å prøve å utføre vanntestene så nøye som du kan(kalbrer refraktometer, kjøp nye testkit etc.), og hvis det virkelig er store avvik der fra naturlige vannverdier så ville jeg prøvd å justere de forsiktig over lengre tid(en uke +-).

Å bruke aktivt kull er heller ingen dålig ide i denne situasjonen.

Lykke til!

Hei,

takker for svar.

Bruker Salifert testkit, virker ikke som det er det mest presise som er...

Av salt så er det Blue Treasure som brukes, bytter ca 10% vann i uken.

Lys så har jeg EcoTech marine radon.

I går kjøpte jeg Purigen, la det i en filtersokk og stripset det fast i powerheaden som er i sumpen. Siden jeg åpenbart har et nitrat problem (fjernet alger på glasset i går, har alger igjen i dag) har jeg begynt å dosere med litt vodka i karet.

Hvis du ser på rhodactis i bildet, den har begynt å "visne" eller bli hvit, hva er åsaken til dette? Er det pga dårlige vannverdier (mye nitrat) vil dette bli bedre etter hvert som nitraten blir fjernet?

Hei,

takker for svar.

Bruker Salifert testkit, virker ikke som det er det mest presise som er...

Av salt så er det Blue Treasure som brukes, bytter ca 10% vann i uken.

Lys så har jeg EcoTech marine radon.

I går kjøpte jeg Purigen, la det i en filtersokk og stripset det fast i powerheaden som er i sumpen. Siden jeg åpenbart har et nitrat problem (fjernet alger på glasset i går, har alger igjen i dag) har jeg begynt å dosere med litt vodka i karet.

Hvis du ser på rhodactis i bildet, den har begynt å "visne" eller bli hvit, hva er åsaken til dette? Er det pga dårlige vannverdier (mye nitrat) vil dette bli bedre etter hvert som nitraten blir fjernet?

Salifert er bra testkit, så hvis de ikke er gått ut på dato er de til å stole på.

Et ganske vanlig problem som også har hendt meg og som gir skjeve vannverdier er stratifisering av salt. DVS når salt transporteres så vil vibrasjoner under transport føre til at de foskjellige stoffene i saltet vil separeres og hvis man da bare bruker en liten mengde av saltet kan det være skjev fordeling av mineraler i den mengden. Derfor er det lurt å rulle dunker med salt slik at det blandes ordentlig før man tar ut en mindre mengde salt til vannbytte.

Rhodactis har jeg ingen erfaring med, men det ser ut som om den er iferd med å vissne ja(nekrose). Det er vanskelig å si om det bare er nitrat som er årsak til dette. Jeg tror så lenge du klarer å få riktige og stabile vannverdier så er det en sjanse for at den kan komme seg igjen avhengig av hvor omfattende nekrosen er.

Hvis du allerede doserer nopox så ville jeg ha droppet vodka da det i praksis er samme tingen(bakteriefor!). Og hvis du ikke har skummer så ville jeg vært forsiktig med mengden jeg doserte da skummeren må fjerne bakteriene når de dør og bakterier bruker mye oksygen.

Nitrat verdien din er jo ok, tror algene kommer fra fosfat. Da er det lurt å bruke fosfatbindende medie som f.eks. rowaphos.