Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Spock

God på fersk, fersk på Salt Fortsettelse!

Recommended Posts

Har hvertfall bestillt Rowa Phos, så får vi se hva som skjer. :)

Skal så klart skrubbe steinene før jeg setter dette igang, så slipper jeg masse daugress som ligger å forpester karet.

Må bare legge ved at jeg også har kjøpt CaribSea Aragamax. aragamax.jpg

Så nå skal jeg prøve å få lagt sand i bunnen, så snart som det kommer i posten hvertfall, vet ikke om Dream har sendt pakken enda.

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal legge sanden i karet, nå kommer den ikke før den 14. siden posten er så jækla treig!!

Så jeg har god tid til å tenke og planlegge, men hadde vært fint med tips og triks.

Mine tanker er, Det blir vell å ta ut noen stein, så legge sanden fint og flott rundt steinene og ikke ta ut alt, legge sand og så sette i steinene, da står jeg i fare for at det kan rase om noen skulle grave i sanden. Men så er det, bør jeg slamsuge bunnen før jeg legger sand? Det har trossalt begynt å gro litt alger der og jeg har ikke så lyst å ha dem liggende å råttne under sanden. Dette er mine tanker, håper på posetiv tilbakemelding på at dette kan være riktig måte. :)

Nostalgi fra 70tallet. Husker på 90 tallet da jeg var en liten "yngel" å vi hadde en 1250L under trappa opp til loftet. Det var saker, satt fremfor karet og bladde i denne boken.

Fikk boken av min far, han kjøpte den på 80tallet da han startet med akvarium, desverre hadde han sitt siste akvarie i 1999, da vi flyttet.

Synd denne boken kun inneholder ferskvann, men sammenligner man denne med dagens info, ja da kan man få seg noen aha øyeblikk, da ser man virkelig hvordan akvariehobbyen har utviklet seg.

Z8ZEWLT3NJL0.jpg

Ja som jeg har skrevet mange ganger før, så startet jeg med akvarium på slutten av sekstitallet, og det har skjedd endel siden den gang :-)

Mvh Roar

Veldig spennende å lese, litt gøy faktisk. :)

Fortsatt veldig flott bok og ganske mye nyttig info. :D Har holdt seg godt, med tanke på at den har vært i et vått og kaldt skur, siden november 1999. ;)

Planen var å kjøpe kråkebolle, men så kjøpte jeg sofa, så skal jeg ha barnedåp. :-( så er det jul, osv.. Siden det er 1000,- i frakt blir det fort dyrt. Men nå har nærmeste dyrebutikk byttet leverandør, så mulig dem tar inn saltvannsdyr. :-)

Planen var å kjøpe kråkebolle, men så kjøpte jeg sofa, så skal jeg ha barnedåp. :-( så er det jul, osv.. Siden det er 1000,- i frakt blir det fort dyrt. Men nå har nærmeste dyrebutikk byttet leverandør, så mulig dem tar inn saltvannsdyr. :-)

Hehe.. det høres kjent ut!

Du får håpe på det beste der:)

Vet ikke hvor mange som skjønner denne "tegningen" så derfor skal jeg forklare.

Dette er måten jeg kjører Rowa Phos i karet. Det blå er vann, brune er Rowa Phos, Røde er ei kork, den grå klumpen er ei pumpe og det røde er korken til solo flasken som Rowa phoset er i, med hull i enden representert med sorte punkter i enden.

Glemte å ta bilde, så jeg tegner dette. Det er nå bare en dag i gjen av mørketid og rowa phos, og etterpå er det kun RP. Blir å måle PO4 på lørdan når lyset kommer på igjen.

Håper det er merkbar forskjell. BTW! Tror dere flaskefilteret vil fungere?

DY03GM5E0CJM.png

Får håpe at filtersokken ikke går tett, det er også en ting jeg tester nå.

Hvis det gjør det, da må jeg finne på noe annet.

Nei, pumpen er som på bildet.

d168c3edd7a5e7b39f361169e62bcf.jpg

Da er 3 dagers "mørketid" Med Rowa Phos over. Har også lagt ny sand i karet, Det ble mye mer trivelig og opplyst.

Har målt Po4 og den har fallt fra 0.64 ppm til 0.02ppm, det er hvertvall noe karet kan leve med, men målet er 0.0 ppm po4.

Blilder kommer når grumset er borte. Ser også at deler av algene forsvinner og nå er det håp i havet!

Jeg har også vært innom Dyreutstyr A/S i dag og levert en liten gave som gratulerer med ny butikk!

Sånn ble karet etter de tre dagene, og etter at jeg la i sand. Ikke helt bestemt meg om jeg skal ha mer sand eller ikke. Har skrapet glasset, så godt som jeg nådde og klarte.

Tror jeg har en husnisse, for jeg fant ikke den vanlige skrapen, men en annen som jeg ikke har sett på 2 år.. Uansett, sånn ble resultatet.

39dd80a0d04cb8509f68510b544de2.jpg

Btw. Så Gøy å se at folk gir meg negative stjerner... Takk!

Håper at du skal greie å bekjempe algene dine . Kan vel si at du er en type som ikke gir opp så lett, og alltid prøver nye måter;-)

PS. Fikk deg i hvertfall opp til tre igjen, synes det er spennende å følge denne tråden!