Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
rusken

Planlegging av ny tank.

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for og oppgradere, fra tanken jeg har i dag 45 liter til Red Sea 130D.

Dette blir ikke før uti juni engang, s siden jeg skal gjøre dette med kvalitet så skal jeg bruke tida fremover til og få svar på ting jeg lurer på.

pr. i dag så har jeg ein tank på 45 liter, alt fungere knirke fritt oppi der.

det som er oppi er 2 klovner hoa på rundt 5-6 cm og hannen rundt 3-4 cm, dei bor i ein annemone, tror det er ein Ritteri Anemone (Heteractis magnifica) ikke 100% sikker.

Koraller:

Sinularia

Protopalythoa sp

2 turbo snegler

1 blå fot eremit kreps.

1 krabbe av ukjent type

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sand

Det første jeg lurer på er sand.

Dybde på sand, hva er deres erfaringer, har lurt litt på og ha rundt 10 cm i den nye tanken, men er usikker om det er for mye eller for lite.

jeg har lurt på og ha to typer sand, jeg kommer til og gå for Bio-Activ Live Aragonite Live Sand (0,5-1,7mm), men har og fått litt tanker om at jeg skulle hatt litt større sand stein men usikker om det er lurt eller hva som er anbefalt.

Er klar over at dette har mye med fisk og andre dyr jeg skal ha oppi, men og bestemme det er vanskelig egentlig for det er umulig og vite hva som er mulig og få tak i.

jeg skal utvide med koraller av forskjellige typer, men tanken kommer til og bli korall/fisk i god blanding.

Få høre deres erfaringer med sand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange sier at det ikke er noen vits i å kjøpe levende stein fordi det så fort blir liv i sanden uansett, men har heller bedre tro på bakterier på flaske som for eksempel ZeoBak, dette er hva flere erfarne sier, men siden jeg nettopp startet opp selv, kan jeg igrunnen ganske lite;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mange sier at det ikke er noen vits i å kjøpe levende stein fordi det så fort blir liv i sanden uansett, men har heller bedre tro på bakterier på flaske som for eksempel ZeoBak, dette er hva flere erfarne sier, men siden jeg nettopp startet opp selv, kan jeg igrunnen ganske lite;-)

Jeg tror nok man her mener at det ikke er noen vits i å kjøpe levende SAND fordi det så fort blir liv i sanden uansett. Ihvertfall hvis man i tillegg har god levende stein. Bakterier på flaske og i levende sand har jeg ingen erfaring med, men tror ikke det er noe man "må" ha, men det skader sikkert ikke, og det kan nok kanskje gjøre oppstarten raskere enn på "gamlemåten".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for Aragonite Fiji pink like godt først som sist, da behøver du ikke bytte ut senere. Den kan nok lage litt snøstorm til å begynne med, men den "setter seg" ganske raskt.

Hvor tykt sandlag du velger må du bestemme selv, men de som i sin tid satset på DSB (Deep Sand Bed) ser ut til å ha skiftet mening de fleste av dem. Det har lett for å gi ubehagelige overraskelser etter en tid. Så et par cm er vel greit. Nå har jeg ikke det en gang.

Levende sand er ganske unødvendig også etter min mening.

Lykke til.

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

korall og klovner

Aneomona døde for pr dager siden, veit ikke hvorfor den har vert frisk og fin heile tida plutselig forandra den seg og døde, alt ellers er heilt fint oppi.

derfor har jeg ikke så lyst og ha ny anemone, men klovnene trenger et hjem, og tenkte at jeg har lest ein plass at noen koraller blir akseptert.

noen som har forslag på hvilke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg tror nok man her mener at det ikke er noen vits i å kjøpe levende SAND fordi det så fort blir liv i sanden uansett. Ihvertfall hvis man i tillegg har god levende stein. Bakterier på flaske og i levende sand har jeg ingen erfaring med, men tror ikke det er noe man "må" ha, men det skader sikkert ikke, og det kan nok kanskje gjøre oppstarten raskere enn på "gamlemåten".

Jeg mente så klart sand ja:lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå