Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Mols

Helt nybegynner med Aqua Medic Yasha 36 L!

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter flere års erfaring med ferskvann, er jeg som mange andre før meg, blitt klar for å gå over på saltvann, og jeg gleder meg!!

Jeg har skaffet meg et Aqua Medic 36L akvarie. Jeg har lest en del rundt her, men har fortsatt noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med, siden jeg ikke har noen tråder som svarer helt på det jeg lurer på! :-)

Er det noen som har erfaringer med et slikt akvarium? Hva er utfordringene eller suksessene du evt har stått overfor, som du vil anbefale/ikke anbefale? :)

Jeg ser for meg at jeg ikke skal starte med noe LPS eller SPS, men holde meg til mykkoraller osv i starten. Jeg skal også ha to pusse-reker og etterhvert en gobi eller et par med klovner. Noen spørsmål;

- Lager dette akvariet noe særlig lyd, i forhold til et lignende ferskvannsakvarium? Med tanke på å ha det i stua(som jeg også leser i) tenker jeg på.

- Også lurer jeg litt på hvordan veien min er nå de første to-tre-fire ukene?

Hva er nødvendig å kjøpe inn, av både test-utstyr og tilsetnings-midler osv?

- Skal kjøpe 4-5 kg godt innkjørt LS for å få en litt lettere start. Og ha et godt lag med levende sand.

- Hvor ofte bør jeg gjøre vannbytte i starten? Noen anbefaler å ikke gjøre det i det hele tatt, andre anbefaler å etterfylle med ferskvann, noen å fjerne 10 liter og fylle opp igjen hver 2 uke.. Noen erfaringer? :)

På forhånd; Takk for svar! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei!

Etter flere års erfaring med ferskvann, er jeg som mange andre før meg, blitt klar for å gå over på saltvann, og jeg gleder meg!!

Jeg har skaffet meg et Aqua Medic 36L akvarie. Jeg har lest en del rundt her, men har fortsatt noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med, siden jeg ikke har noen tråder som svarer helt på det jeg lurer på! :-)

Er det noen som har erfaringer med et slikt akvarium? Hva er utfordringene eller suksessene du evt har stått overfor, som du vil anbefale/ikke anbefale? :)

Velkommen til den lyse siden, hvor fargene stråler og vannet glitrer!:D

Det akvariet er sexy!8-)

Nano-akvarier er min favoritt. Har holdt på med saltvann i vel 8-9 år nå, og jo mindre desto bedre:mrgreen:

Bulk Reef Supply har laget mange flotte instruksvideoer for å starte og vedlikeholde saltvannsakvarier:

Jeg har også lært MASSE av MrSaltwaterTank, Mark Callahan:

Er det spesielle ting du lurer på, så er jo saltvannsforum helt fantastisk og om du er nogenlunde stø i engelsk så anbefaler jeg nano-reef.com:-)

Er jo masse erfaringer man har gjort seg med åra, men blir vanskelig å nevne alle her og nå på en oversiktig måte. En av de viktigste, som gjelder spesielt saltvanns-nanoakvarier, er å erstatte fordampet vann så hyppig som mulig. Desto mindre akvarie, desto mindre ferskvann trenger å fordampe før saltnivået har endret seg farlig. Automatisk vannpåfyller er virkelig tingen her! DIY eller ferdig produkt, det bestemmer du:-) Mindre variasjon på saltnivå = mindre stress på fisk, nyttedyr og koraller:-)

Her er kanskje DET VIKTIGSTE TIPSET i saltvannshobbyen: KJØP DEG ET RO/DI-ANLEGG! Det funker dårlig å starte akvariet med vanlig springvann for så å gå over til RO/DI vann når problemene har oppstått. Da er mesteparten av skaden gjort. I tillegg så er ofte RO/DI-vannet fra akvariebutikken mye dårligere, enn det du hadde hatt hjemme, siden de fleste butikker kvier seg for å bytte filterpatroner, før de begynner å få en betydeling mengde kundeklager. Dette er selvfølgelig LAAAANGT over tida, for utskifting.:-| Et godt RO/DI-anlegg ligger vanligvis på rundt 1000,- brukt, her på forumet :-)

Jeg ser for meg at jeg ikke skal starte med noe LPS eller SPS, men holde meg til mykkoraller osv i starten. Jeg skal også ha to pusse-reker og etterhvert en gobi eller et par med klovner. Noen spørsmål;

- Lager dette akvariet noe særlig lyd, i forhold til et lignende ferskvannsakvarium? Med tanke på å ha det i stua(som jeg også leser i) tenker jeg på.

- Også lurer jeg litt på hvordan veien min er nå de første to-tre-fire ukene?

Hva er nødvendig å kjøpe inn, av både test-utstyr og tilsetnings-midler osv?

- Skal kjøpe 4-5 kg godt innkjørt LS for å få en litt lettere start. Og ha et godt lag med levende sand.

- Hvor ofte bør jeg gjøre vannbytte i starten? Noen anbefaler å ikke gjøre det i det hele tatt, andre anbefaler å etterfylle med ferskvann, noen å fjerne 10 liter og fylle opp igjen hver 2 uke.. Noen erfaringer? :)

På forhånd; Takk for svar! :-)

- Det kan gjøres stille, eller det kan gjøres bråkete.:lol: Standardutstyr som kommer i sånne ferdige kar bråker ofte litt mer enn anbefalt tilleggsutstyr. Sett opp karet med det som er og så merker du fort om det er noe du vil bytte på grunn av støy:-) Sån sammenlignet med ferskvannsakvarie er det ikke noe forskjell:-)

- Eneste du trenger de to-fire første ukene er et akvarie, skikkelig bra levende stein, tørr aragonittsand rundt 1mm kornstørrelse, akvariesalt og et refraktometer :-) Hvis noen prøver å selge/gi deg et hydrometer, så ta hjertelig imot og så gi dem et par rapp i skallen med det:twisted: Refraktometer er så billig på ebay nå, at det er absolutt NULL grunn til å surre rundt med elendige hydrometer.

- Jeg ville bytta levende sand med tørr aragonittsand, siden sanden må være svært kortreist om den skal ha noe levende i seg og selv da kan den også ta med seg uønsket avfall som nitrat, fosfat og svovel.

- Enkleste og beste måten å kjøre akvariet gjennom syklus er egentlig bare å putte i innkjørt levende stein og sand og så la det stå helt for seg selv den tiden det tar for at alle alger er borte. Det er vanligvis nok bakterier som dør i frakt, til å tilføre amoniakk til systemet, så de levende bakteriene har noe å spise og formere seg på. Eventuellt kan du putte i en reke, for å trigge syklusen. Eneste man må gjøre er å etterfylle fordampet ferskvann, siden saltnivået bør holdes stabilt i innkjøringsperioden også. Når etter alle brune diatomer/alger er borte og kun de grønne algene er igjen kan du teste vannet for amoniakk, nitritt og nitrat. Om amoniakk og nitritt er "0" og nitrat er ">0" så kan du putte i noen algespisende sneiler og eremitter:-)

Hvis du oppdatere tråden din her, så kan vi kommer med flere råd underveis:-)

Lykke til!:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå