Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Mack

Sønn (4) + fiskemat = katastrofe? Hjelp!

Anbefalte innlegg

I et ubevoktet øyeblikk har min kjære sønn prestert å tømme uante mengder Salifert Energy Plus i mitt 250-liters mixed reef (Vi snakker liberale mengder). Fôret er for lengst finfordelt i karet og jeg kan ikke se mer til det enn en og annen enslig pellet. Å rive ned alt av stein og koraller er ikke et alternativ, er det noen som har noen gode tips? Vannbytter er en selvfølge, satser på å bytte om lag 50 liter nå i ettermiddag og fortsette med det i en periode fremover. regner med at skummeren kommer til å gå bananas, og planlegger å utføre vannbytter gjennom våtskumming. Jeg ser også for meg å intensivere bruken av aktivt kull. Kjører for tiden ozon et par timer hver natt, er det en god idé å kutte ut dette og la skummeren ta seg av bakterieoppblomstringen jeg utvilsomt har i vente istedetfor å drepe bakteriene med ozon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som gode tiltak, det eneste jeg ville gjort i tillegg er å blåse reint inne i steinrøysa før vannbyttene sånn at mest mulig grums følger med ut. Jeg har ingen erfaring med ozon, men umiddelbart tenker jeg at det kan være smart å la den stå på. Min frykt er nemlig at det kan bli for mye bakterier som bruker opp oksygenet i vannet når det blir så fullt av mat, og at ozonet dermed kan øke mengden oppløst oksygen. men dette er synsinger, jeg har (heldigvis) aldri opplevd en lignende situasjon selv. Mange og store vannbytter hadde nok vært min primærløsning ihvertfall, samt å teste parametre for å se utviklingen i fosfat og nitrat så man ikke bytter masse vann helt uten nytte lenge etter at problemet er fjernet, eller kanskje verre: slutter å bytte vann før problemet er fjernet. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet 50 liter om dagen siden det skjedde, men foreløpig har ikke overforingen hatt noen effekt i det hele tatt. Vannet er like klart som det alltid har vært, skummeren går som normalt, korallene har normal PE, og alt er rett og slett som vanlig. Merkelig...jeg hadde sett for meg en nesten umiddelbar effekt, og i det varme vannet må jo fôret for lengst være brutt ned?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I et ubevoktet øyeblikk har min kjære sønn prestert å tømme uante mengder Salifert Energy Plus i mitt 250-liters mixed reef (Vi snakker liberale mengder). Fôret er for lengst finfordelt i karet og jeg kan ikke se mer til det enn en og annen enslig pellet. Å rive ned alt av stein og koraller er ikke et alternativ, er det noen som har noen gode tips? Vannbytter er en selvfølge, satser på å bytte om lag 50 liter nå i ettermiddag og fortsette med det i en periode fremover. regner med at skummeren kommer til å gå bananas, og planlegger å utføre vannbytter gjennom våtskumming. Jeg ser også for meg å intensivere bruken av aktivt kull. Kjører for tiden ozon et par timer hver natt, er det en god idé å kutte ut dette og la skummeren ta seg av bakterieoppblomstringen jeg utvilsomt har i vente istedetfor å drepe bakteriene med ozon?

Ozon har jo først og fremst en oxyderende effekt, altså den påskynner nedbrytnings prosessen så det burde jo være fordelaktig egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at et sunt kar tåler mye, om en har en god skummer. Jeg har hatt både muslinger som har gått i oppløsning, og jeg har opplevd BTA som har gått i pumpen, uten at det har gjort annet enn å fylle skummeren min et par ganger. Det går nok bra, og om du klarer å få bukt med PO4 oppi alt dette, så er nok det verste problemet borte.

Du skriver du satser på hard bruk av aktivt kull. Jeg klarer ikke å se hvordan det er relevant ifht problemet ditt. Hvis jeg ikke tar feil, så er NO2/NO3 og PO4 ditt største problem, mens aktivt kull tar giftstoffer av ulike art fra koraller, uten å ha betydning for nitrogensyklusen;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du helt rett i, men jeg regnet egentlig med at korallene skulle ta kveld først, og at ulike kjemikalier fra dem skulle gi meg problemer. I alle fall kunne jeg ikke se at aktivt kull skulle kunne gjøre vondt verre. Jeg byttet Gfo dagen før Magnus bestemte seg for å mate fiskene en gang for alle, så det later (foreløpig) ut til å ha gått overraskende bra :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren later til å være over for denne gang, og når sant skal sies ser karet bedre ut enn på lenge. Korallene strutter etter alle vannbyttene med naturlig sjøvann, og jeg har merkbart mindre algevekst på glasset :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs det, men det var ihvertfall en påminnelse om at et kar kan se helt ok ut uten hyppige vannbytter, men at de har en synlig oppkvikkende effekt på karets innbyggere :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spørs det, men det var ihvertfall en påminnelse om at et kar kan se helt ok ut uten hyppige vannbytter, men at de har en synlig oppkvikkende effekt på karets innbyggere :-)

Ja det tror jeg du kan ha helt rett i :-)

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå