Jump to content

Trøbbel med dinoflagellater

Recommended Posts

Jeg har fått litt problem med dinoflagellater. Det er en del på den levende steinen, akvarieglass og i sand.

No har jeg:

Slamsuget, fjernet alle algene fra glasset og blåst av litt alger (med powerhead) fra LS.

Har også tatt et 15% vannbytte, tilsatt ATM Colony og slått av skummeren.

Hva mer kan jeg gjøre for å hindre at det kommer tilbake?

Dinoflagellater kommer og går i denne hobbyen. Så lenge snegler og andre algespisere ikke begynner å dø er det ikke et stort problem enda. Ikke alle arter er like giftig. Som oftest er det et symptom at det er noe annet som ikke er helt på stell. Hvis du kan sulte de ut så er det den beste måten, men det kan være vanskelig siden dino trekker til seg næring ekstremt fort. DVS at vann tester vil med stor sannsynlighet måle tilnærmet 0 NO3 og PO4 fordi dino bruker næringen så fort som den er tilgjengelig. Ikke stol på disse testene hvis du har dino. Det kan være betydelige menger med næring som slippes ut i vannet som forer injeksjonen.

Uansett så er dette en pest som krever daglig arbeid for å holde de i sjakk mens man prøver å få kontroll. Vil anbefale å sette skummer på fullt (våtskumming), og rengjøre halsen daglig, samt daglig manuell fjerning av dino. Jeg brukte en tynn slange og et veldig finmasket filter så jeg kunne la vannet renne tilbake i sumpen i stedet for å bytte store mengder vann daglig. Ellers kan du stoppe sikrulasjonspumpene og blåse den av steinen så den flyter opp og blir tatt av overrenning og tatt ut i sumpen med filter. Uansett må den fjernes så de ikke får spre seg for mye eller brytes ned ettersom den dør og starter ondskapen på nytt. Makroalger som kan konkurrere om næring hjelper, men på en annen side vil det være mer overflateareal for dino å feste seg til. Hvis du har sand i bunn (som ikke er dyp nokk til å regnes som DSB) kan det være greit å fjerne denne.

Lykke til. Ikke mist motet. Hold oss informert. Det er nyttig å vite hva som virker/ikke virker for ditt system og hvorfor.

Edit: Ikke bruk springvann. Pass på at RO vann måler 0 mS EC. Bytt filter/membran etter behov for å få 0 mS EC i RO vannet.

• Like 1

Hei,

takker for svar Jonas.

Det var når turbosneglene mine begynte å dø jeg forstod det var snakk om dinoflagellater.

Dette er forøvrig et nyoppstartet kar, så vannverdiene er ikke på stell. Spesielt ikke nitrat.

Oppdaget at nitrat var på 15ppm!

Ellers fant jeg ut at refugium i sumpen har hatt lys 24/7 siden jeg startet karet.

Har sliti med den driten i snart 2 mnd nå:( endelig fant jeg en som svarte så jeg forstod:)

For er i hovedsak i sanden det sitter hos meg noe på sten osv.

Mene hele sanden min er rød og brun har kunn 1-2 cm med fin sand i karret.

Så senere i dag skal all sand slamsuges ut.

Håper det vill hjelpe på problemet mitt:)

Ha en fin dag videre:)

Å et spørsmål i samme slengen:)

Vill det også hjelpe å redusere lys tid en periode?

Har mye sps så kan ikke ha det av hele tiden:)

Akkurat dete med mørklegging er det delte erfaringer med.

Hadde iAf ikke prøvd dette med det du har i karet. Tviler på at det vil hjelpe deg og. Stabilt lav fosfat og god tid. Sånt kan ta mange måneder å stabilisere.

Edited by Per Arne Nilssen
Akkurat dete med mørklegging er det delte erfaringer med.

Hadde iAf ikke prøvd dette med det du har i karet. Tviler på at det vil hjelpe deg og. Stabilt lav fosfat og god tid. Sånt kan ta mange måneder å stabilisere.

Takk for svar:)

Tenkte ikke mørklegge karet men redusere lyd tide med et par timer:)

Har bare 4 fisk og mater minimalt og har stor skummer og makroalgaer.

Men uansett så tar jeg ut sanden i karret i dag:)

Har uansett tenkt å ha grovere sand senere:)

Bruk mørklegging hvis det ikke er noe betydningsfull fare for at ting dør ut som følge av manglende PAR. Redusering av lys eller mørklegging vil jeg ikke anbefale hvis du har koraller, anemoner, makroalger, ol som kan ta skade av dette. Da vil det brytes ned og videreføre problemet. Dino er spesielt vanskelig fordi det ikke er noe fasit svar på hvordan man blir kvitt det. Løsningen må skreddersys et hvert system. RC har en guide om hvordan man blir kvitt dino via nøyaktige mengder NO3. Dette er vanskelig å utføre for de fleste hobby akvarister og derfor ikke det første jeg vil anbefale å prøve. Vell verdt å lese tråden på RC ang dino selv om.

Vi er flere i klubben. Jeg har oppdaget at jeg har elendigheten også. Jeg kan tenke meg å prøve å redusere mengden lys i løpet av dagen, men er usikker på hvor mye jeg kan koste på meg. I tillegg til fisk, har jeg noen skiver og en bitteliten sarcophyton. Jeg vil ikke miste disse. Skivene tåler det nok - de har nettopp flyttet seg til sånn halvveis under en stein, pga. at de synes det er for mye lys. :lol:

Jeg kvittet meg med dino ved hjelp av total mørklegging vha svart plast etc. Her er det viktig at en ikke gjør dette halvhjertet, da det vil komme tilbake dagen etterpå i så tilfelle. Jeg kjørte først på med 3 dager, deretter 5, deretter 7 og til slutt 10. Sistnevnte løate problemet. Men pga at jeg ila en halvannen månedhadde mørklagt karet til sammen 25 dager, tok to av mine SPS skade av dette. Ellers var alt som det skulle være;-)

Når jeg fikk trøbbel me driten. Prøvde jeg dette

Først Dinoxal og etter kuren kjørte jeg dette ZEObak og lit mere en står på flasken me zeobak første uka dett fungerte fint kare mit.

Jeg motere og ny skommer og uv. Da jeg hadet lit dårlig skommer ikke fikk ut serlig me drit.

Dete mest tips. Da vet ikke fines noe fasit på driten der :roll:

Dinoxal http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=101811&pageId=1002

ZEObak http://webshop.korallen.no/products/zeobak-10-ml

Spørsmålet er, er dinomiddelet reefsafe?

Mine koraler døde ikke. Da mest mykoraller. Du fine produsenten lese om er heller ikke :)

Nå var så ile i kare mit kune bare lyse på i time la seg åver korallrev og allt som teppe

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dinoxal-remove-dinoflagellates/

Edited by saltstian
Var det fisker i karet da? Sliter litt med dette selv men har ikke så lyst til å mørklegge stakkarene som svømmer rundt der.

Ja, hadde et kar fullt av fisker, snegler, reker etc. Ingenting tok skade bortsett fra en eller to SPS som ikke klarte seg. Men som sagt, jeg hadde jo i forkant prøvd med blackout flere ganger, og korallene var nok slitne/reduserte etter dette. Jeg mistenker at alt hadde gått fint om jeg tok en tidager med en gang. Men hva jeg klarer å lese ut fra reefcentral, så er klarer de fleste seg med 5-7 dager med blackout ;-)

• 11 months later...

Gammel tråd, men velger å dele mine erfaringer siden jeg akkurat har løst problemet hos meg.

DinoXal fungerte for meg ikke i det heletatt. Jeg kunne heller ikke mørklegge karet pga store mengde SPS.

Det som fungerte for meg var å gjøre følgende samtidig:

- Stoppe helt med vannbytter.

- Bytte DI filter (fjerning av silikat)

- Våtskumming

- Daglig bytte av 200micron sokk

- Bytte kull i reaktor et par ganger i uken

- Stor mengde med Rowaphos i reaktor (for fjerning av silikat)

Jeg slet også med at dino trakk opp pH i absolutt nye høyder - 8.6 Dette medførte at flere av mine fineste SPS takket for seg (RTN). Jeg tok da ut reaktor mediet i kalk reaktoren og peiste på for å tvinge den ned på 8.4 om dagen. Husk å stille ned om natten.

Gikk over til å dosere ca,kh og mg manuelt. Senket også kh til rundt 7 for å få større variasjon i ph.

Har nå tatt knekken på dino, og har løsningen for å stoppe dette i en tidlig fase om jeg skulle være så uheldig igjen. Dino er noe skikelig dritt !!