Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
selje

Epoxy/lim for pleksiglass

Anbefalte innlegg

Skal lime noen pleksiplater sammen for bruk i sump og lurer på om noen vet om et lim eller tokomponent epoxy jeg kan bruke uten at det skader det levende i akvariet. Fant ut at Loctite epoxy er R51/53 som er giftig for vannlevende organismer. Så denne er utelukket (den de har på bla jula og clas ohlson). På biltema fører de en annen, men den fant jeg ikke noe produktblad på (http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Ekspress-epoksy-362448/)

Noen som har erfaringer de vil dele?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Acrifix skal funke greit det, om du får kontakt med plastkompaniet er en annen sak, de er visst utrolig dårlige å svare tlf og mail. Bruker selv Weld on 4 når jeg limer akryl, det er en meget bra akryl sement.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk Acrifix 192, ellers så lager du bare lim selv Andreas:) Aceton og småbiter av plexi, test deg frem hvor mye Aceton og plexi som trengs for å få en tilstrekkelig flytende løsning. Skal løse seg greit opp over natta og klar til bruk neste dag om du har gjort det riktig;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Er keen på å gjøre minst mulig selv (lage lim av aceton osv).

Reefman: hvor fikk du tak i Weld-on 4?

Acrifix virker som det enkleste valget. 116 er med løsemiddel, 192 er uten - har dette noe å si? Men ser ut som at 116 herder mye raskere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, beklager det stemmer at det er løsemiddel i acrifix 116, husket feil. Jeg har brukt den til å lage avleggerholder i akryl. Ut i fra det jeg fant på nettet så kunne man fint bruke 116, men ideelt så er det vel 194 man skal bruke ihht acrifix selv. Lest på flere utenlandske forum at 116 ikke er farlig å bruke i akvarium. Kan heller ikke se at det har noe påvirkning i mitt avleggerkar. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en:http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/akrylplast/verktoy-tilbehor/akrylplastlim-acrifix-116-pid8703

og her er andrehttp://northcoastpets.com/acrylic_const.htm

Det finnes også på Ebay en god del fra usa ganske sjapt levering

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på denne da jeg har et par planktonreaktorer i acryl som trenger litt reparasjon.

RogerH tror du er eksperten på dette;-): Acrifix 116 inneholder løsemiddel, og herder veldig raskt, mens Acrifix 192 er uten løsemiddel, og ser ut til å trenge lenger herdetid.

For mitt behov er rask herding fordelaktig, men spørsmålet er da om limet lekker noe løsemiddel etter herding og evt. langvarig skylling med rent vann?

Begge er angitt som brannfarlige, så noe organiske løsemidler må det jo være i begge...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkt å få tak i Weld-on #4 men alle selgere på ebay/amazon nekter å sende til Norge. Utrolig frustrerende. Noen som vet om noen butikker som shipper til NO?

Endret av selje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sander, holder selv på med et prosjekt nå hvor jeg bygger sumper og reservoarer til en 2000l Shuran tank jeg har kjøpt. Har holdt på i flere uker for å få noen til å sende WO4 til Norge. Har vel vært igjennom alle land i Europa. Glem USA hvis de sender ut av landet vil avsender få en bot på $25000,- så det er det nok ingen som tar sjansen på. Jeg fikk tak i den miljøvennlige Weld On 4 i Polen. Men hold deg fast det koster en arm å få det sendt oppover, selve limet koster kun 20 EUR men frakt er 100 EUR hehe sykt men sant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sander, holder selv på med et prosjekt nå hvor jeg bygger sumper og reservoarer til en 2000l Shuran tank jeg har kjøpt. Har holdt på i flere uker for å få noen til å sende WO4 til Norge. Har vel vært igjennom alle land i Europa. Glem USA, hvis de sender ut av landet vil avsender få en bot på $25000,- så det er nok ingen som tar sjansen på å sende derfra. Jeg fikk tak i den miljøvennlige Weld On 4 i Polen. Men hold deg fast det koster en arm å få det sendt oppover, selve limet koster kun 20 EUR men frakt er 100 EUR hehe sykt men sant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo! Jeg tenker å ta inn litt "Scigrip Weld On" til Norge og lurer på om det er noe interesse for det her på forumet. Det dreier seg om Scigrip 4sc (vanntynn) og Scigrip 16 (litt fastere).

En boks på 473ml vil koste 350kr for 4sc og 400kr for 16. 

Send meg melding om det er av interesse!

4SC_SCIGRIP_Pt_72.jpg

16_SCIGRIP_Pt_72.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå