Jump to content

Fosfatreduksjon eller fosfateliminering – er det en revolusjon på gang?

Recommended Posts

Jag har och doserar lantanklorid regelbundet över något år nu. Extremt kostnadseffektivt jämfört med allt men använder också rowa för å hålla värdet och slippa dosera så mycket.

Sänder ICP 2-3 gånger/månad för å säkertställa att det inte blir för mycket.

Skall gå över helt på lantan när mastertronic kommer. :)

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fosfat er en evig tilbakevennende utfordring for oss saltvannsakvarister. Felles for oss alle er at vi ønsker denne komponenten eller «plageånden» dit pepperen gror eller i alle fall at vi kan få nivå

Noen her som abonnerer på tidsskriftet Corals? Hvis så kan jeg anbefale en artikkel i siste utgave som beskriver lantanklorid som et effektivt middel mot flatormer. Anbefales for de som slit

På 20.11.2020 klokken 21.56, Andre Adenbrant skrev:

Jag har och doserar lantanklorid regelbundet över något år nu. Extremt kostnadseffektivt jämfört med allt men använder också rowa för å hålla värdet och slippa dosera så mycket.

Sänder ICP 2-3 gånger/månad för å säkertställa att det inte blir för mycket.

Skall gå över helt på lantan när mastertronic kommer. :)

Hva gjør du da for å holde nitrat nede?

• 2 weeks later...

Har inte fått lusläst tråden men ger några inspel.

Jag har använt lantanklorid som stöd till rowaphos för å hålla kostnaderna nere men också brukt enbart lantanklorid för att styra fosfat. Anledningen är som nämnt innan.. stort akvarium och dyrt med annan media. Men det är också för å spara tid. Att blanda 6-7 ml/liter osmosvatten och så dosera efter behov via doserpump är väldigt annorlunda och ger en annan ro i hemmet än om man skall byta ut 10 kilo rowaphos på en och samma gång. Kräver ett vattenbyte på 200 liter för å gå spola ut allt. :)

Sidnot. Det är inte lantanfosfaten som är risk för fiskarna - inte i min erfarenhet i alla fall - jag doserar i olika akvarium och en del av dem - som har mycket fisk - doserar jag rakt ner i akvariet för att jag vet att det är så pass höga halter av fosfat att det fäller ut direkt. Fiskarna och korallerna bryr sig inte om det som fällts ut utan det är de droppar med lantanklorid som INTE reagerar med fosfat eller karbonat som utgör ett problem. 

Om du t.ex. ligger lågt och doserar för mycket så riskerar du skador på fisk eller på systemet utifrån att kh riskerar å droppa fort. Jag har aldrig upplevt att det påverkar fiskarna men jag har varit med om att kH droppar obehagligt fort om man testar å få det helt ner. 

En annan sak som är viktigt vid användning är långsam införing och utmätning av hur mycket du skall använda. Ofta är det stora mängder fosfat bundet upp i inredning och vid t.ex. bruka av rowaphos utvecklas det ett jämnviktsförhållande baserat på pH som gör att det kan vara svårt å få ner fosfaten helt mot noll.. om du använder lantanklorid och "drar på" för å få ner det till noll så finns det inget stopp.. det blir super noll :)