Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Eagle

Fosfatreduksjon eller fosfateliminering – er det en revolusjon på gang?

Recommended Posts

Regner med at du purrer på dem på mail. Eventuelt kan man jo også ringe folka selv om det blir en litt dyr samtale. Tror ikke de kan norsk og følger med på et norsk nettforum.

Importør og distributør for Skandinavia har adresse i Kristiansand, og den mest aktive forhandleren så langt holder til i Bergen. Språk burde mao. ikke være noe tema;-)

Importør og distributør for Skandinavia har adresse i Kristiansand, og den mest aktive forhandleren så langt holder til i Bergen. Språk burde mao. ikke være noe tema;-)

De mangler vel kompetanse på det de selger.;-)

Eagle skal rette deg litt der, han som importerer det holder til i Evje, og ikke Kristiansand. Det er ett firma oppi Evje som er selger og importør for produktet.

En liten oppdatering, egentlig en slik fordi lite eller intet har skjedd.

Jeg har ikke lykkes i å få til noen egen utprøving av Agent Green. Nå er også mitt lille nanoakvarium i mellomtiden blitt avviklet, og å risikere uttesting i hovedkaret mitt er uaktuelt. Der er heller ikke fosfat målbart, så dårlig utgangspunkt;-).

Det har vel også roet seg i det norske miljøet med omtaler av lantanklorid såvidt meg bekjent.

Hvis dette skulle være feil, er jeg fortsatt meget interessert å høre fra dere som har forsøkt den senere tid, og hvilke erfaringer dere måtte ha.

Via annen tråd her i dag ble jeg nå klar over at det antagelig finnes andre alternativer til ATM sitt lantankloridbaserte middel for fosfatutfelling:

http://brightwellaquatics.com/products/phosphat-et.php

I motsetning til ATM er Brightwell meget tydelig på at middelet skal tilsettes nær mekanisk filtrering eller ved skummerinnløp.

Dette betrakter jeg å være et stort pre for en aktør som Brightwell. En produsent som for øvrig har bevist tidligere også at de gjerne publiserer hva deres produkter inneholder og i hvilke konsentrasjoner der finnes.

De har imidlertid ikke publisert den reelle bestanddelen i produktet her, men at det er lantanklorid eller annet treverdig kation, for eksempel jern er meget sannsynlig.

Synd at det pr dags dato ikke lenger er noen importør/salgskanal for Brightwell i Norge...

Hint hint til Jan Holt/Webzoo som distribuerte dette tidligere;-).

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Interessant link det der og ikke minst den det linkes til inne i artikkelen angående for og fosfat, Vegard.

Har selv brukt lantankloridbaserte Seaklear som omtales i artikkelen en tid.

Vet det er en del skepsis til lantanklorid, men jeg har ikke sett noen negative effekter siden jeg begynte å bruke Seklear. Og jeg bruker middelet kun når fosfat er for høyt, til daglig er det Rowaphos som forsøker å holde nivået nede. Når jeg bruker det så sprøyter jeg små mengder (0,5 ml) om gangen inn i skummerinntaket. Noen ganger, men ikke alltid går skummeren bananas, og må tømmes etter noen minutter. Det skulle vært interessant å vist hvorfor?

På et halvt år har jeg kanskje brukt 0,5 dl av en flaske på nesten 1 liter, så jeg har så jeg klarer meg en stund!

Det er en relativ billig måte å fjerne/binde fosfat på, en flaske som jeg betalte ca 700,- for skal i følge reklamen kunne fjerne 3000ppb i 76.000 liter vann, mens 5kg Rowaphos skal kunne fjerne samme mengde (3mg/l) i 20.000 liter vann til en pris av ca 2.000,-. Om jeg har regnet rett da:-)

Også Randy Holmes-Farley omtaler en mulig problematikk rundt hvordan lantanfosfat-avleiringer kan påvirke visse levende organismer i et akvarium. Men det er mangelfulle erfaringer som kan dokumentere graden av hvor skadelig det er.

Det er åpenbart at ved marginale fosfatnivåer, så vil skadene antagelig være beskjedne eller ikke nærværende.

Noe annet er hvis lantanklorid benyttes i et system med høye fosfatnivå nærmest som en hestekur.

Jeg er fortsatt uten egenerfaring, men som e-mu skriver, ved å benytte produktet foran skummer eller alternativt et partikkelfilter i et system med små fosfatnivåer, bør det fungere som et enkelt middel for å trimme nivået ytterligere mot null.

Kanskje dosere via en doseringspumpe; en dråpe i ny og ne foran skummeren eller i en finmasket filtersokk?

Utfelt lantanfosfat er uansett ikke en naturlig forekommende komponent på et korallrev, så å få det ut av systemet bør absolutt være en fordel.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hei

Tar opp igjen denne interessante tråden. Jeg har de siste årene slitt med å holde Po4 stabilt under 0.1ppm. Har brukt noen kilo Rowaphos, kan man si. Men høy Po4 kommer snart tilbake hver gang jeg har kjørt intensivt med Rowaphos. Med intensivt mener jeg at jeg har byttet ut Rowaphos'en så snart utvannet har tilnærmet samme Po4 verdi som i karet forøvrig. Dette kan skje allerede etter noen timer. Ligger sikkert mye lagret i LS/sand i et 12 år gammelt kar.

Jeg har derfor bestemt meg for å prøve noe annet, og det jeg prøver ut er Seaklear Phosphate Remover. Har lest mange tråder om dette, hvor man både advarer og lovpriser metoden. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve dette forsiktig.

Mitt arrangement går at jeg fyller en 1,5 l flaske med ferskvann og som jeg tilsetter 5ml av Seaklear til. Dette dosseres ut i sumpen via en filtersokk i samme kammer som inntaket til skummeren sitter, 3 ganger om dagen via en doserningspumpe ala de som brukes til Balling. Doseringspumpa går 1 minutt hver gang, altså totalt 3 minutter per dag. 1,5 literflaska holder hos meg da i ca 11 dager. Og nå måler jeg Po4 på mellom 0-0,04, målt med Hanna, DD og RedSea sine testsett. Korallene ser også finere ut. Dette har jeg nå holdt på med i ca 3 måneder, så det er ikke lang erfaring jeg har, men så langt er jeg positiv. Ser ingen negative bivirkninger, men det er nok alt for tidlig.

Det skal også nevnes at jeg parallelt med dette fortsatt bruker Rowaphos og nå også tilfeldig også All-in-One Biopellets.

Takk for bidrag Stein Egil, flott å se du har funnet en løsning på fosfatutfordringene dine.

Finnes det en innholdsfortegnelse til dette Seaklear produktet, enten en beskrivelse på forpakningen eller et produktdatablad?

Og hvor har du kjøpt det?

Hvordan fungerer dette nå e-mu, bruker du Seaklear fortsatt, og klarer du å holde fosfatnivået der du ønsker?

Og er det noen andre som bruker dette, Green Agent fra ATM eller andre lantankloridbaserte produkter?

Har stoppet med bruk av Seaklear, ihvertfall for en stund. Mens jeg brukte dette holdt det fosfatverdiene nede på et fint nivå, 0 - 0.02 målt med D-D testkit.

Årsaken til at jeg har stoppet opp med doseringen av lantanklorid er at jeg mistenker at mitt nå lave nivå av fosfat er årsaken til at jeg isteden har fått et nitrat problem (100+) med påfølgende algeproblem (cyano). En av mine teorier til hvorfor nitraten har økt er at det pga av lavt fosfatnivå, er det ikke nok næring til bakteriene som reduserer både nitrat og fosfat. Mener jeg har lest noe om at det må være en hvis del fosfat for at nitratreduserende bakterier skal kunne virke, i f eks LS og biopellets som jeg bruker. Er jeg helt på villspor her? Har aldri målt så høye verdier av nitrat i karet før, maks tidligere har vært 30.

Mistenker også at skiftet av skummer i fjor høst kan være en del av problemet. Skiftet fra en BK 300 Deluxe til en BK300 supermarin, som til å begynne med tilsynelatende dro ut samme mengde fra karet, men i noe 'tynnere' konsistens. Så årsaken kan være delt. Hvor som helst så har jeg skiftet tilbake til gamleskummeren, og nå drar den ut mye mer enn det Supermarinen gjorde på slutten. I tillegg har jeg de siste 14 dagene skiftet 180 liter vann hver dag. Er nå nede under 50 på nitrat. Har også satt i gang et svovelbasert nitratfilter jeg hadde liggende, men det tar litt tid før det virker.

Så ingen andre negative symptomer mens jeg brukte lantanklorid, som jeg jo doserte veldig forskiktig. Mens jeg brukte Supermarin skummeren lot jeg dette gå inn i ozone inntaket på skummeren, slik at det meste av utfellingen ble tatt av skummeren.

Da tenker jeg at du treffer spikeren på hodet Stein-Egil.

Vi må ikke glemme økologien i det vi holder på med. Saker og ting henger sammen.

Det vi vet er at i et optimalt fungerende akvarium har et samspill mellom forskjellige typer mikroorganismer, bakterier, alger og elementer disse lever av og forbruker. For å kunne ha en etablert bestand av mikroorganismer, må disse få alle de elementer de trenger for å leve, formere seg, kort sagt for å trives. For bakterier vet vi at fosfat og nitrat er grunnleggende nødvendig næring. I tillegg er karbon helt avgjørende. Hvis en av disse tre elementer mangler, vil bakteriebestanden begrenses og de negative effektene som økning av de andre elementene kan gi i form av algevekst.

Vanligvis er det karbon som kommer i underskudd først fordi det alltid skapes fosfat og nitrat. Derfor doserer mange av oss karbon slik at bakteriemengden kan spise både nitrat og fosfat.

Når du har dosert lantanklorid som ensidig har fjernet fosfaten, har du kanskje ”sultet ut” bakteriene dine såpass at de ikke er i stand til å jobbe ned nitraten?

Mao. du bør kanskje kunne se en nedgang i nitrat over tid så lenge du ikke lenger ensidig holder fosfat på null.

Jeg lurer også på i ditt tilfelle om du i et kar som har gått over så mange år har fått en noe mindre diversitet/allsidighet i mikrolivet i karet?

Om du nå i tillegg får et effektivt nitratfilter i svovelfilteret du setter opp, kan det kanskje bidra til at denne reduksjon i diversitet fortsetter i negativ retning.

Noe som kanskje kan korrigeres ved å bruke bakterietilsetninger med tilhørende fòr eller enda bedre skifte ut en del gammel ls med fersk.

Bare noen teorier fra min side.

Forresten, har du bra korallutfarging nå?

Når du har dosert lantanklorid som ensidig har fjernet fosfaten, har du kanskje sultet ut bakteriene dine såpass at de ikke er i stand til å jobbe ned nitraten?

Det er min teori også.

Jeg lurer også på i ditt tilfelle om du i et kar som har gått over så mange år har fått en noe mindre diversitet/allsidighet i mikrolivet i karet?

Meget mulig du er inne på noe der, skal snart bestille inn noe varer. Hvor er det du bestiller Prodibio Biodigest fra?.

Om du nå i tillegg får et effektivt nitratfilter i svovelfilteret du setter opp, kan det kanskje bidra til at denne reduksjon i diversitet fortsetter i negativ retning.

Noe som kanskje kan korrigeres ved å bruke bakterietilsetninger med tilhørende fòr eller enda bedre skifte ut en del gammel ls med fersk.

Bare noen teorier fra min side.

Vi jobber ofte med med teorier i denne hobbyen, og noens(dine) teorier er ofte bedre enn andres.

Forresten, har du bra korallutfarging nå?

Ikke dårlig, men har vært bedre, er vel oppe på 80% av max utfarging. Dessverre så har Cyanoangrepet skadet noen koraller, så jeg må til med tang for å klippe bort døde områder. Har også planer om en større ombygging, kanskje det blir gjort samtidig, Men vil først ha stabilisert ting, så jeg ikke gjør vondt verre med ombyggingen.

Prøver å blåse liv i denne tråden ?

Noen som bruker dette stoffet pr. Idag / har bruk det over tid og kan dele sinn erfaring?

Lest endel om det på dansk SF, virker som et bra stoff vist det brukes riktigt.

Det kommer i mange utgaver , både til basseng , akvarium , pulverform flytende.

En metode som anbefales er å dosere i nedrenningen og filtrere gjennom filterpose/filtervatt og deretter skumme ut restene med god skummer ?

Skal lese mer og komme med litt mer info.

Kjenner til i alle fall en som bruker/har brukt lantanklorid her på forumet.

Å tilsette i avrenning vil sikkert være et godt tips.

Jeg har selv ikke funnet det nødvendig med etter mitt syn så drastiske virkemidler i mine systemer.

Ser debatten går i andre fora , men vil nok mene at for egen del gir Rowaphos fortsatt et høyest tilfredstillende resultat. Samtidig gir det en balansert reduksjon av fosfat slik at at nitrat ikke nødvendigvis blir et større problem enn nødvendig.

Tenk balansert reduksjon av næringssstoffer er fortsatt min tanke.

Om man skal forsøke seg på en slags status på effekten av lantanklorid, så kan jeg etter å ha fortsatt å lese mye om temaet, og etter forsøk på å danne meg et inntrykk på de erfaringer jeg har studert kort si som følger:

Lantanklorid fungerer åpenbart bra i akvarier med relativt høye nivå fosfat.

Det fungerer effektivt for å vaske ut fosfat av gammel sten, eller i forbindelse med innkjøring av nyetablerte systemer.

Det kan være et effektivt middel i forbindelse med såkalte systemkrasj, altså sammenbrudd i filtrering, fiskedød eller andre hendelser som medfører en brå fosfatøkning.

Lantanklorid kan også virke OK som et vedlikehold for å holde fosfatnivå nede, mao. vha en jevnlig tilsetning i lav dose, evt automatisert via doseringspumpe.

Ting å passe på:

Tilsetning medfører utfelling, og utfellingene bør på et eller annet vis ikke komme inn i akvariet, eller lagres i systemet over tid. Risiko for skader på filterfødere og dyr som beiter på substrat er reelle!

Selv om utfellingene rent kjemisk er å betrakte som uløselige, så er det vanskelig å bedømme hvordan en lang tids oppsamling av utfelt lantanfosfat påvirkes i et akvarium og hvordan mengden på sikt kan påvirke omgivelsene. Det bør altså fokuseres på å få utfellingene bort.

Ren uorganiske forbindelser som lantanklorid blir ikke borte i skummer, slik noen mener og påstår. Forbindelsene vil ikke feste seg hverken i skum og dermed samles opp i skummerkoppen. Lantanfosfat vil altså bare passere gjennom skummeren og føres videre i akvariet... Derfor er tilsetning rett før skummer lite effektivt. Derimot vil antagelig lantanfosfat over tid kunne inngå i koblinger med organiske forbindelser som igjen teoretisk vil kunne tas ut via skummer.

Det beste, mest effektive og tryggeste er nok å tilsette lantanklorid slik at utfelt lantanfosfat samles opp i et filter, f.eks. i en finmasket filtersokk, som kan renses jevnlig og relativt frekvent.

Til slutt bieffekter:

Lantan reagerer også blant annet med karbonat og danner uløselig lantankarbonat, som videre konsekvens påvirker KH. Effekten er selvfølgelig avhengig av mengde lantanklorid tilsatt, og hvor stor andel av tilsetningen som reagerer med fosfat, med andre anioner og evt med karbonat. Man må altså være obs på dette, måle KH og evt dosere litt ekstra karbonat/bikarbonat.

Som e-mu erfaringer over viser, lantanklorid gir en ensidig reduksjon av fosfat, som kan medføre økning i nitrat fordi man vil forstyrre balansen mellom disse stoffene, slik at de bakteriekulturene ethvert sunt akvarium er avhengig av ikke lenger er optimalt/i balanse. Mao. kan effekten bli fortsatt cyano plager og annet uønsket elendighet selv om fosfaten er borte.

I akvarier hvor fosfat ikke finnes i annet enn håndterbare nivåer for mer tradisjonelle metoder; rowaphos, zeovit, vodka, refugier, algescrubber og ikke minst effektiv skumming o.l. vil jeg mene at lantanklorid-tilsetninger er unødvendig, og sågar kan skape større problemer enn fordeler.

Fortsatt ønskelig hvis noen bruker eller har brukt lantanklorid at dere deler erfaringene her.

Noen her som abonnerer på tidsskriftet Corals?

Hvis så kan jeg anbefale en artikkel i siste utgave som beskriver lantanklorid som et effektivt middel mot flatormer.

Anbefales for de som sliter eller kommer til å plages med slike plageånder i karene sine.

Bare husk de samme forsiktighetstiltak som beskrevet tidligere i denne tråden.

https://www.coralmagazine.com/