Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Tomas

Chellmon Rostratus. Safe mot koraller? Bra mot glassroser?

Recommended Posts

Hei,

Erfaringer med denne fisken sammen med muslinger, anemoner og andre koraller?

Ser min kamp mot glassrosene går i dems favør, så jeg tenkte ett nytt våpen i vår evigvarende kamp.

Erfaringer mottas med takk.

Jeg hadde en for noen år siden:)

Jeg følte den ikke var så effektiv som folk skal ha det til desverre.

Vill nokk heller godt for pepermynte reker:)

Var dem jeg snakket om sist når jeg var hos deg:) skal ta en titt i morgen:) kan ikke si jeg har så mye lenger nå:)

Har prøvd én gang (mot alle råd) og den tømte karet for rørmark før den etter én uke lå med nesa ned og finnene opp.... jeg skal la denne gå på revet i fremtiden.

Har god erfaring med Chelmon som glassrosespisende, men de dør vanligvis kort tid etter de har tømt karet (for glassroser, børstemark og litt annet). Noen dør før de finner ut at de kan spise glassrosene.

Edit: Den siste jeg hadde spiste også en type zoanthus

Forsøkte meg på en slik, i to omganger. Den første ryddet bort alt av små rørmarker osv., før den gikk på glassrosene. Men når den først begynte på dem, var den veldig effektiv. Denne døde en stund etter at glassrosene var borte.

Ved andre forsøk på en slik, så spiste den rørmarker og frossenfor. Men ikke glassroser. Ikke som jeg merket noe spesielt til ihvertfall. Hadde den ca. ett år, før den døde plutselig.

Peppermintereker har jeg derimot veldig god erfaring med. Men man må ha noen. Ihvertfall minimum 5 stk. synes jeg. De jeg har hatt, har vært supereffektive. Spist glassroser, store som små. Aldri sett dem gjøre noe ugang, eller røre koraller eller annet levende. De holder seg stort sett i skyggen på dagtid, så ikke forvent å se masse til dem. Men i mørket er de fremme, og gjør jobben. Men det er flere typer, nesten identiske reker. Og ikke alle er like effektive. Og flere blir nok lett blandet sammen, siden de er så like. Det er wurdemani du vil ha, om jeg ikke husker helt feil nå.

Men det er vel etterhvert noen som får noen av disse nakensneglene, som kanskje vil selge noen? Om de har blitt større, og ynglet ennå? De skal jo også være flinke og trygge. Evt. bestille selv fra UK. Mener jeg la inn link tidl. her inne, husker ikke siden nå. Men kan evt. se om jeg finner den igjen.

Snakk med Rikart på Østfold hallen som jeg snakket om:)

Han fikser riktig til deg:)

Jeg er veldig fornøyd:)

Snakker du da om reker eller snegler?

Slår meg at snegler hadde vært tøft! Har jo 3 typer reker fra før i hjørnet mitt.

Jeg har hatt vanlig pinsettfisk (C. rostratus). Den var trygg med alle korallene og anemonene mine (hadde ikke musling), og spiste glassroser. I perioden jeg hadde den ble det stadig færre av dem. Dessverre spiste han ikke nok av dem, eller så ga de ikke næring nok, for han døde til slutt av sult selv om det var nok av glassroser igjen. Alt tyder på at det er store individuelle forskjeller i hvor glade de er i glassroser...og hvor glade de er i andre ting.

Jeg satte også inn tre peppermyntereker (L. wurdemanni). Jeg har aldri sett de spise glassroser, ei heller har jeg sett det blir færre glassroser i perioden de har vært her. Igjen leser jeg at det er store variasjoner blant disse mtp hvor mye glassroser de spiser. Det har også noe å si hvor mye annen mat de finner.

Fikk meg også seks nakensnegler som skal være spesialisert på glassroser (Aoelidiella stephanieae, eller "berghia" som mange kaller dem). Disse har jeg faktisk ennå i karet mitt, men har ikke sett de gjøre noe innhogg i bestanden av glassroser.

I tillegg har jeg brukt en del eddik. Det ser ut til å fungere, men tar for lang tid/er umulig mange steder.

Konklusjon: I am fucked.

Jeg låner nå en Filefish (Acreichthys tomentosus) og den har begynt å renske hele karet for glassroser. Kan anbefale denne, men den kan også nappe på LPS så vidt jeg vet (har ikke gjort det her enda).

Har forsøkt med en Peppermynte reke og Chelmon uten hell tidligere.

Jeg

har hatt en Chelmon i snart 2 1/2 år og den spiser alt av glassroser og rører ikke noe annet,men den krever mye i begynnelsen for å "lures" til å spise alt mulig også flak/seaweed.Har desuten liten mage og kort tarm så den må mates flere ganger om dagen og veldig variert.Har du ikke tid til dette,så la den vere på revet.Men efektiv er den.

Jørn

......

Jeg satte også inn tre peppermyntereker (L. wurdemanni). Jeg har aldri sett de spise glassroser, ei heller har jeg sett det blir færre glassroser i perioden de har vært her. Igjen leser jeg at det er store variasjoner blant disse mtp hvor mye glassroser de spiser. Det har også noe å si hvor mye annen mat de finner.

....

.....

Har forsøkt med en Peppermynte reke og Chelmon uten hell tidligere.

Tror nok dere har vært litt for optimistiske. Dere må nok ha flere reker, enn 1 og 3. Virker på meg som de er litt "flokkdyr", og holder seg gjerne samlet.

Og som jeg har nevnt finnes det mange typer, som ser nesten identiske ut. Så det er ikke sikkert dere har fått rett type. Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise her, og jeg skal ikke påstå konkret hvilke typer jeg har hatt. Men jeg har kjøpt i flere omganger, og de har fungert godt hos meg.

Her er ett skjermbilde fra en artikkel jeg fant nå, som beskriver flere av disse nesten like rekene, som de kaller L. wurdemanni complex:

attachment.php?attachmentid=24511&stc=1&d=1393852280

Her er URL til artikkelen, for den som orker å grave seg ned i detaljene :-)

http://www.ingentaconnect.com/content/umrsmas/bullmar/2006/00000079/00000001/art00009

- last ned PDF som er linket til der.

ScreenShot1147.jpg.7eb539e1bc9f68c02afadf98109d1397.jpg

Er ganske sikker på at jeg har A (wurdemanni). Grunnen til at jeg bare har 1 er fordi de ikke hadde flere inne når jeg var på JH. Orket ikke kjøpe flere heller når jeg så at den var mer interessert i å kose med Gobyen min enn å spise glassrosen som stod 2 cm utenfor hulen deres;-)

Selv med bare tre stk må det være lov å håpe å se de spise en glassrose en eller annen gang ;).

Jeg er også ganske sikker jeg har rett type reke, var klar over dette komplekset da jeg kjøpte. Samtidig har jeg lest masse om andres erfaringer med disse rekene, og min konklusjon er at de ikke alltid er så effektive som vi skulle ønske.

Filefisk har jeg vurdert men det er veldig sjansespill med hvordan den oppfører seg sammen med koraller, så jeg har ikke turt...ennå.

Jeg satset på at Filefishen skulle ta glassrosene før den gjorde noe annen ugang. Og det har den gjort foreløpig. Har heldigvis bare to LPS, så jeg er ikke så redd for at den skal gjøre noen skade. Den har rensket en stein som hadde 50+ glassroser på bare noen dager. Er fortsatt noen små roser igjen men jeg håper den tar alt før jeg gir den tilbake.