Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
guttungen

Knapper og SPS fragger

Recommended Posts

Jeg har en trompet?korall og 3 starpolyps. Passer noe av dette ned i min 240L? Har klovn,filefish,rabbitfish og noen nyttedyr da. Skulle hatt litt mer farger i karet mitt. Skal til rygge på mandag, så jeg kan evt komme å hente da hvis du har noe som passer.

Heisan. Jeg vil si det kommer ann på lys, sirkulasjon og hvor lenge tanken har vært oppe. Litt skeptisk på Filefish'n din, da disse kan kanskje nappe litt på både sps og lps (som trompeten). Om du ikke har prøvd sps før, ville jeg nok anbefalt noen rimelige sps for å se at de klarer seg før man handler mye og dyrt. Har noe rimeligere Montipora, som er en enklere start korall, om du vil prøve.

Heisan. Jeg vil si det kommer ann på lys, sirkulasjon og hvor lenge tanken har vært oppe. Litt skeptisk på Filefish'n din, da disse kan kanskje nappe litt på både sps og lps (som trompeten). Om du ikke har prøvd sps før, ville jeg nok anbefalt noen rimelige sps for å se at de klarer seg før man handler mye og dyrt. Har noe rimeligere Montipora, som er en enklere start korall, om du vil prøve.

Ok. Det høres jo greit ut. Karet har vært i gang siden august (ca) og har ikke hatt noe spesielt med koraller oppi der før nå siste mnd. Men hvor mye skal du ha for den montipora? har lyst til å få til koraller, men lønner det seg å kjøpe "for" til korallene? altså phytoplankton osv? Når det gjelder lys så har jeg 4 T5 rør på 24W. 2 blå og 2 hvite. ca 16000K? pr rør hvite..

Sirkulasjon er 3 sirkpumper en enkel på ca 1200GPH og en dobbel som er noe mindre. skummer er en hangon på 500L/T åsså har jeg en filterpumpe med kullfilter og krittfilter.

Jeg forer ikke mine koraller spesielt. Kunn opprettholder ca, mg og kh samt sporstoffer. Har 2 montier du kan få for 150,- stk

Supert. da skal jeg prøve å få tatt turen nedom på mandag. når passer det at jeg kommer? Jeg er på rygge lufthavn ca kl 14.40, åsså tar det vel litt tid før jeg kommer meg ut av flyplassen. ca rundt 15-15:30. Hadde vært knall om jeg kunne kommet og hentet rundt den tiden siden jeg ikke reiser alene, og de vil sikkert ikke vente på at jeg skal handle akvarie ting:lol: Jeg har bestilt ett "korallfor" på den lokale dyrebutikken fra JBL. Dette skal hjelpe til med de sporstoffene de trenger og fargestoff osv osv.... Tenkte jeg skulle teste for å se resultatet. send meg en PM med telefon nr o.l a så kan vi ta resten over telefon kansje?

Har ikke noen ferske bilder her jeg sitter på vogna, men alle knapper, noe stylopora, hystrix, Montipora digitata og noen acropora går for 150,- kan prøve å ta bilder etter påske.

Har ikke noen ferske bilder her jeg sitter på vogna, men alle knapper, noe stylopora, hystrix, Montipora digitata og noen acropora går for 150,- kan prøve å ta bilder etter påske.

,

Det er bra.. for oss noobiser så hjelper det lite med fancy ord, bilde sier så mye mer :P