Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
aequitas

Aequitas 120

Recommended Posts

Foretrekker selv store trochus , syns de er mer effektive enn turbo.

De hadde jeg sansen for.

Har aldri hat noe annet en turbo sneglene, så kanskje jeg skulle prøve noe annet denne gangen:)

Noen som ser hvilke alger dette er?

Er det dette som er boble alger.

Ser det kanskje ikke så godt på bildene, men er en del av de boblene på stenen. Men synes ikke de ligner på bildene jeg finner på nettet når jeg prøver å sammenligne de med noe.

IMG_2398.jpg.f3c822492c4f88d47e82f04f04b2ffa9.jpg

IMG_2399.jpg.b5ea4cd2608a11c938e66f3f54de0dd7.jpg

IMG_2400.jpg.0adec58173dae5119e7d820708fc3a5e.jpg

I mine øyne ser det ut som helt vanlige grønne oppstartsalger

Håper du har rett.

Men den nye Salariasen min virker ikke intrissert i algene.

Å de holdt seg vel unna boble algene.?

Om den ikke trenger noen dager å komme seg på

Jeg har noen få boblealger i mitt kar, og de ser ut som store mørkebrune bobler - gjerne 1-1,5cm i diameter. Det du har er nok bare gassbobler som kommer når det er mere næring i vannet enn systemet er i stand til å håndtere. Jeg får slike hvis jeg prøver å være ekstra snill med fiskene og gir dem alt for mye mat...:-)

Jeg har noen få boblealger i mitt kar, og de ser ut som store mørkebrune bobler - gjerne 1-1,5cm i diameter. Det du har er nok bare gassbobler som kommer når det er mere næring i vannet enn systemet er i stand til å håndtere. Jeg får slike hvis jeg prøver å være ekstra snill med fiskene og gir dem alt for mye mat...:-)

Tok et vannbytte på 20L igår kveld, så får jeg ta et til neste uke, og roe ned litt på maten. For de har det vel for godt:)

Så kanskje det blir noe bedere.

Lurer på å fylle opp noe mere sand i karet, vil dette sette i gang en ny oppblomstring av alger.? Hva med verdiene ?

Det er også begynt å komme noe syano!

Noen gode tips takk!:)

ChemiClean. Fungerte helt knall hos meg. Har ikke sett cyano i etterkant etter at jeg byttet fosfatmedie. Kjøpt på ebay.

Slik jeg forstår det så må man mørklegge akvariet I 24/48timer samt ta ut alt av filter osv. Men hvordan vil korallene reagere på dette?

Slik jeg forstår det så må man mørklegge akvariet I 24/48timer samt ta ut alt av filter osv. Men hvordan vil korallene reagere på dette?

Trenger ikke mørklegge karet. Uv og skummer må slås av, men korallene tar ikke skade av dette. Hvertfall ikke mine, og jeg har kun sps.

Noen som har gode tips der ute når det gjelder syano"?

Har en Amblygobius semicinctus. Den er en fantastisk alge og syano spiser. Holder også sanden hvit og fin :D

Trenger ikke mørklegge karet. Uv og skummer må slås av, men korallene tar ikke skade av dette. Hvertfall ikke mine, og jeg har kun sps.

Da går den under vurdering:) takk"

Har en Amblygobius semicinctus. Den er en fantastisk alge og syano spiser. Holder også sanden hvit og fin :D

Ser de har den på saltvann.no om ikke i samme familie da.

Men står ikke noe særlig om fisken.

Ser de har den på saltvann.no om ikke i samme familie da.

Men står ikke noe særlig om fisken.

Amblygobius semicinctus og Amblygobius phalaena er ganske like. Har hatt begge og begge har spist syano, alger og holdt sanden hvit og fin. Har hatt en Amblygobius bynoensis i akvariet på jobb. Den gjorde det samme.Her kan du lese litt om Amblygobius phalaena.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hvordan er Amblygobius semicinctus og Amblygobius phalaena som sandsilere aagis ? Lager de sandstorm og dekker koraller med sand ?

Nei, det er det som er det fine med disse. De siler sanden ute å flytte den eller lage sandstorm. De tar en stor munnfull og siler den rett over bunnen. Jeg bruker Arag-Alive Special Grade sand med kornstørrelse på 1-2 mm. Dermed havner sanden stort sett tilbake der den kom fra.

Nei, det er det som er det fine med disse. De siler sanden ute å flytte den eller lage sandstorm. De tar en stor munnfull og siler den rett over bunnen. Jeg bruker Arag-Alive Special Grade sand med kornstørrelse på 1-2 mm. Dermed havner sanden stort sett tilbake der den kom fra.

Gjelder vel det samme ang Amblyeleotris Maculata ?

Tar de også annet for enn de finner i sanda? Som frossenfor og flakfor?

Tar de også annet for enn de finner i sanda? Som frossenfor og flakfor?

Det varierer som med all annen fisk. 2 av 3 har spist frossenfor, flak, pellets og nuri. Den jeg har nå spiser ikke noe jeg forer med. Begynner å bli litt tynn, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dersom noe har tips, så tas disse imot med takk.