Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Håkon

Osmose anlegg

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe nytt osmose anlegg. Har prøvd å søke på forumet etter tråd med anbefalinger. I og med at det var uten hell, prøver jeg :)

Ser at de fleste beskrivelsene fra produsentene har fokus på antall liter osv. Det er jo greit å måle. Men har noen erfaringer om at noen er bedre til å rense vannet, enn andre? Ser også at noen anlegg kommer med harpiks.

Kjekt om noen kan komme med litt argumenter om hvorfor de mener at noe er bra eller ikke :)

Har bare ett jeg kjøpte på korallen.no i sin tid, så jeg kan vel ikke si hvem som er best. Ganske så fornøyd med mitt d-d anlegg hvertfall. Husk bare at angitt vannmengde er ved optimale forhold, temperert vann, så ett nytt anlegg vil antagelig produsere mindre enn oppgitt. Spesielt nå vinterstid med nermest minusgrader i krana.

Har selv ett Kent marine anlegg, som har produsert mye vann, og fungert godt.

Det er ikke så mange produsenter av selve membranen og filterpatronene til de andre filtrene er stort sett standardiserte. Så her er det vel antageligvis strengt tatt bare å finne seg ett anlegg som produserer nok liter/døgn, og har en ønsket pris. Innholdet i filtrene er like, og ant. produsert på samme sted uansett. Forskjellene ut over liter/døgn er i antall steg med filter i tillegg til osmosefiltreringen. Det er etter hva jeg har sett slik at osmosemembraner med høyere liter/døgn, gjerne ikke renser vannet like godt.

Du bør ideelt sett ha ihvertfall partikkel og kullfilter før membranen. Disse forlenger levetiden på selve membranen, og koster heller ikke mange kronene å bytte ut regelmessig. En membran koster fort vekk en del kroner her i landet. I tillegg for å få bort det aller siste, så anbefales gjerne en DI enhet, som siste steg. Denne tar, etter hva jeg har forstått, bort bl.a. silikat, som vi ikke ønsker i vannet.

Kjøpte selv akkurat nye filterpatroner og membran til mitt filter på MaxWater. Dessverre så opererer de med ganske dyr frakt, så totalprisen blir litt i overkant. Men jeg gadd ikke nå å tråle nettet etter de forskjellige enhetene. Men de har noen gode filter. Bl.a. Jørn Kåsa har ett slik på 75 gallon/døgn. Han bruker dette masse! http://www.maxwaterflow.com/Aquarium-RODI-Systems_c_133.html

Han har i tillegg på dette en trykkmåler, for å se vanntrykket inn på anlegget, samt måling på ledningsevne for å se at filteret faktisk gjør jobben. Dette har jeg på mitt også. Dette kan du ta med som opsjoner på filterene til Maxwater.

Osmose

Har til tider vanskelig inn-vann,da jeg har eget borre-vann.

Jeg har 3 forskjellige osmose-annlegg, Kent Marin. D-D annlegg og et Aquatronica Oxipure XL 75 gallons

Det jeg er mest fornøyd med er Aquatronica Oxipure XL 75g. Dette annlegget har harpiks i

slutt-filteret, og det fungerer kjempebra på vanskelig inn-vann.

Kent Maxxima har jeg hatt siden 06, knallfornøyd, har laboratorietestet RO vannet ettersom jeg har mye kobber, tilnærmet 0 på alle verdier

Filterpatroner kjøper jeg hos Kenneth Korallen.no, har har alltid på lager. Skifter ca. 1 gang i året. Gir rundt 120-30 liter alt etter temp

http://www.kentmarine.com/products/maxxima-ro-units.htm

Svein

Testet vannprøve fra et Aqua-Medic easyline 90 mot en vannprøve fra et "ganske så" profesjonelt anlegg osmoseanlegg på laboratoriet på jobben.

Det anlegget er selvfølgelig sertifisert, blir kalibrert osv og koster noen bra personbiler.

Analysen viste så minimale forskjeller på renhet at det ikke har noen som helst betydning for vårt bruk...

Det som jeg da konkluderer med er at de fleste osmose anlegg gjør en fin jobb.

Noen ting å tenke på er at de jobber best og produserer renest vann jo høyere trykket er.

Så har du "slapt" vanntrykk bør du faktisk ha et anlegg med trykkpumpe får å få skikkelig rent vann.

For-filter er viktig både et partikkelfiler og spesielt kullfilter.

Det er stoffer i vannet som spiser opp membranen i osmose filteret, og kull filter fjerner disse stoffene.

Er noen år siden, og vi tappet opp to prøver og sendte inn og ba om renhet.

Nøyaktig hva de laboratoriene ser på som "rent" vet jeg faktsik ikke.

Men er "Rent vann" bra nok til laboratorier og blanding i prøver og reagenser osv er det muligens rent nok for oss også.

Ikke vet jeg, jeg er ingen vannguru eller kjemiker.

Analysen viste så minimale forskjeller på renhet at det ikke har noen som helst betydning for vårt bruk...

Det som jeg da konkluderer med er at de fleste osmose anlegg gjør en fin jobb.

Enig og det tror jeg det meste av teknikk er, kun nyanser som skiller:-)

Svein

Ganske enig i det selv.

Testet mitt vann opp mot ett industrielt anlegg med kalibrerte ledningdevnemålere.

Mitt var like bra, brukte daaquamedic easyline 90 med ekstra di filter.

Det viktigeste er nok å måle vannet ut innimellom og rengjøre feks membranhus ved behov.

Det gjorde stor forskjell på mitt gamle anlegg.

Å bytte av filter da så klart.

Ganske enig i det selv.

Testet mitt vann opp mot ett industrielt anlegg med kalibrerte ledningdevnemålere.

Mitt var like bra, brukte daaquamedic easyline 90 med ekstra di filter.

Det viktigeste er nok å måle vannet ut innimellom og rengjøre feks membranhus ved behov.

Det gjorde stor forskjell på mitt gamle anlegg.

Å bytte av filter da så klart.

Heisann. Hvilket di filter har du montert, og hvor fikk du tak i det?

Mange bra svar her. Takker for det. Det har nok gjort at jeg lettere kan velge hvilket osmose anlegg jeg kjøper.

Ut ifra at jeg tenker på dette med at vi ofte bruker en del innsats på å holde nede de fleste næringsstoffene i vannet. Blir det for meg viktig å ha DI delen med resin, for å ta bort siste rest der. Min kanskje litt naive tanke blir at hvis vannet inn er renest mulig, så kan jeg tillate meg å mate dyrene litt mere. :)

Etter min erfaring er de fleste av membraner og patroner standardiserte, og passer om hverandre. Så du trenger ikke nødvendigvis å holde deg til produsenten av osmosefilteret, når du evt. ønsker å bytte innmaten.

Så det er vel bare å følge noen av linkene som er gitt tidligere i tråden, og sammenligne priser (husk fraktkostnader også). Du kan nok også sjekke ebay. Ligger mye ute der også. Men jeg fant ikke, den gangen jeg søkte, så mange som sendte ut av USA.