Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Reefey

Belysning til 30l akvarium

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Trenger tips til hva som einer seg til å belyse mitt 30L akvarium? Trenger LED lys og om dt finnes noe månelys å kjøpe?:)

Mvh

Joakim Elias Sandvig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt meg månelys og en pumpe (hydor-koralia) fra amazon nettbutikk fra statene, kom ganske fort. Men kom med USAkontakt. Kjøpt meg adapter dom passer perfekt. står at lyset og pumpen ikke kan kjøre på mer enn 120v. Hvordan fikser jeg dt? I vanlig stikk kontakt er dt mer enn 120v, vil ikke ødelegge utstyret:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koralia

Det står ikke bare 120-240V på pakka da? De fleste pumpene tar 220v men støpselet er feil? Ellers er Amazon ikke alltid det beste stedet å handle, da de ofte er som du har funnet ut litt fokusert mot det amerikanske strøm nettet. Ebay og ett par kinesiske steder som fish-street er gode på 220v. Så spørs det da hvor stor du vil ha og hvor mye kroner du vil legge i pumpe og hvor mye den skal synes. Mange valg bare utifra det. Mitt personlige valg ville nok gått mot en WP-10 fra Jebao flott liten pumpe med mange valg og hastigheter som ikke koster allverden.

Ser du har fått noen gode fine lys forslag, men siden du ikke er på hvilken type etc etc så vil jeg kanskje tro du er ganske ny på nanoer og min personlige mening da er det ok å kjøpe noe som ikke koster skjorta og teste ut ting. Den lampa jeg linket øverst kommer på ca 300kr m frakt de andre alternativene kommer fort opp i 1000kr pluss for lys.

Om noen og begynner å prate om skummer i karret ditt så er nok engang min personlige mening å bare jatte med. ukentlige vannbytter vil være mer enn godt nok til 30l og ikke ta opp plass.

Ellers er det jo endel her nne med nano karr og som sikkert har noen gode løsninger og ideer.

(PS tekniske ting du lurer på er det enklere om du tar med navn evt link til produktet da blir det litt lettere å finne ut av ting =D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei treefman!

Hvordan syndes du lyse funker? Og hvordan har du montert dt på akvariet?

Og går dt Ann å gro harpe koraller også:)? Mye spørsmål, sorry:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei treefman!

Hvordan syndes du lyse funker? Og hvordan har du montert dt på akvariet?

Og går dt Ann å gro harpe koraller også:)? Mye spørsmål, sorry:p

Funker meget bra, kraftig LED, nanoen er faktisk kraftigere en fullsize utgaven jeg har. For montering så brukte jeg en aquaray skinne og kappet den til den lengden jeg trengte, du trer bare LED`n innpå og setter skinna på tvers eller langs eller hva som måtte passe. Det også alternative fester til aquaray, montering i topp, wire-system og akryl stativ til nano kar. Aquaray er også en av de får typer LED du kan ha i en lukket topp og dem eneste jeg vet om som du kan ha 2,5 cm over vannoverflaten. Liten varmeutvikling, fint design (kun 14x14cm). Kan gro det meste med denne, hadde SPS i nanoen, acro og montis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
De LED produktene som ikke har beskrivelse av diode type regner jeg som kina-LED. Jeg går for ting jeg kjenner og vet funker.;-)

vis man måler med Sekonic Prodigi Color C-500 så er ikke akurte farge spektre til Tmc helt optimale. så penge byke mye penger på merke da?

sama det met som fåslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utenom det at den gjorde jobben for mitt nano så ligger pengene i byggekvalitet, lav varmeveksling, design, lys-spredning og det faktum at den er vanntett så vanndrypping fra topp fører ikke til kortslutning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil fraråde typiske Kina lamper da byggekvaliteten er elendig og de ikke er sikre i bruk.

Vil heller bruke noen kroner på noe skikkelig, en å enten få skader på annet utstyr, brann, strømgjennomgang osv.

Har sett og målt nok til å vite hva jeg prater om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jeg vil fraråde typiske kina lamper da byggekvaliteten er elendig og de ikke er sikre i bruk.

Vil heller bruke noen kroner på noe skikkelig, en å enten få skader på annet utstyr, brann, strømgjennomgang osv.

Har sett og målt nok til å vite hva jeg prater om.

enig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kverulant?

kan dele mine erfaringer med billig kina lampe :)

Skal banne litt i kirken her nå, så hold for ørene!

kjøpte denne: http://www.dx.com/p/2-mode-32x3528-led-white-light-4-led-blue-light-aquarium-lamp-114664#.U0RdSvmSyao

gratis frakt og under 200 kroner, så 0 moms.

Har blitt brukt til ferskvann i et 19 liters akvarie, så kan ikke garantere veksten i saltvann, MEN det jeg hadde av planter i denne 19 literen vokste UTROLIG godt.

Har litt erfaring med saltvann (da jeg måtte legge dette på hyllen pga. militæret -_-) og det lyser som denne gir er det ingenting å utsette på.

den har en total lumen på 216 (ifølge selger) og totalt 14,4w med led. vill tro den gir et veldig godt lys for saltvann (sterkt hvitt lys, med blålig skjær).

Har vært i bruk uten stopp i 1 år og 3 mnd nå, med 10 timer lys hver dag, ikke et feilslag.

Selve lampen har så og si ingen varme utstråling, omformeren blir litt varm (ca. som en mobillader)

MEN hvor god kvalitetsikringen er iforhold til brann og kontakt med vann skal jeg la fagfolket uttale seg om.

20130205_190334.jpg.4539d3f291ecccda1dac730f0ed963ec.jpg

Endret av Nano

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne: http://www.fish-street.com/coralbox_m1_led_aquarium_lighting, til min 60L nå. Coralbox M1-30 V2, med 95 graders optikk. Den er helt suveren! Den bruker 3W Cree LED og har 4 forskjellige fargekanaler man kan justere. Har også innebygd timer med mulighet for å definere 9 endringer i lyset.

Hvis dette lyset blir for stort til din 30L, så kan jeg melde at jeg har kjørt en PAR38-pære med 3xCree 3W Cool White og 2xCree 3W Royal Blue på mitt forrige Aqua El 30L med god vekst på korallene:-)

Skulle jeg kjøpt en PAR38 pære nå, så hadde jeg definitivt gått for en "full-spectrum" pære, fra en annerkjent forhandler. F.eks. LED group-buy, Rapidled, boostled etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå