Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Reefey

Ny i saltvanshobbyen!

Anbefalte innlegg

Hei folkens:) da har jeg endelig fått satt opp mitt første saltvansakvarium, hadde ikke så mye penger til et stort et, men til slutt ble dt et Aquael Nano Reef 30l. Kjøpte LS, sand og ferdig blandet saltvann av saltvansmagasinet på Løren, fikk satt dt opp rimelig fort og nå har dt stått i 12 dager:) blitt helt avhengig allerede:p. Var også heldig med LS med mye liv i, tror jeg har noen glassroser:/, men satser på at pepperminte reken jeg skal kjøpe fikser dette:)

Etter over en uke dro jeg til aqvariebutikken, spurte om dt var greit å kjøpe sneile og noen eremittkrepser, de sa at ut fra at jeg kjøpte så bra LS, sand og vann så da ble dt 1 turbosneile og 3 eremitter, nå har de vært der i 1 uke og alt ser bra ut. Alle parameterne er også bra, men har ikke lagt merke til noe ammonia spike, saltvansbutikken sa at dt er ikke sikkert jeg vil få dt.

Saltvansmål 1.024

Ph (8-0.8)

Ammonia (0)

Nitrite under (0,3)

Nitrate (0)

Har ikke gjort noe vannbytte enda, hørt at man skal hvertfall vente i ca 1 mmd før første skifte, stemmer dt? Jeg har toppet akvariumet med ro/di vann som jeg kjøper i aqvarie butikken.

Her er et bilde:)

[ATTACH]24006[/ATTACH]

Noen som har noe tips, og om jeg gjør ting feil?:) håper jeg kan få en peppermintereke i aqvarie snart:)

Mvh

Joakim Elias Sandvig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen. Tålmodighet er den viktigste faktoren for å lykkes. Ingen ting godt skjer over natten ;)

Ser du har litt utslag på nitritt. Den bør ned i 0 før du kjøper rekene. Glassroser kan også taes med 35% eddik og sprøte med spiss.

Jeg ser ingen grunn til å stresse med vannbytter. Næringen i vannet hjelper deg å bygge en god bakterie-stamme. 30l kan være en utfordring å holde stabilt og med gode vannverdier. Også lite fisk som er egnet i så lite kar. Fôr forsiktig og kos deg og skynd deg langsomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen !

Nå er du egentlig kommet så langt at det er bare å sette seg ned å vente :D

noen uker før du kan starte med fisk, koraller og annet gøy.

Anbefaler at du benytter tiden til å lese om fisker og koraller du kan ønske deg til akvariet slik at du vet litt om hva de krever av betingelser for å få et langt liv i akvaret ditt.

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens:)! Får ha tålmodighet ja, er virkelig spennende med saltvannsakvarium!.

Godt jeg jobber i ambulansen, nok av sprøyter og sprøytespisser og forsyne seg av Hehe:). Jeg bruker testere fra merke (tetra) står på pakkningen der at hvis nitrite blir målt til under 0,3mg/l så er dt lite, og at dt heller ikke skal overstige 0,3mg/l. Er ikke dt beste og ha dt på 0? Hmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en ting til! Mange sier at dt og ha lyse mest av er best og noen sier mye lys er best i starten da dt kommer til startfasen (cyclingen). Noen som vet:)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Velkommen til en fascinerende hobby!

Ett par tips. Ta det som min erfaring og mine synspunkt, men ikke som en fasit.

Først: Butikker i Oslo området. Jan Holt, Heggedal. Tam Alna, Alnasenteret og Akvariemagasinet. Dette er også min egne rangering med en stoor avstand mellom førstnevnte og de to siste. Målt i: Pris, Kunnskap, Sortiment, Erfaring, Kundebehandling og Engasjement. JH og spesielt Lars som driver sammen med Per Øyvind er super på saltvann!

På web butikk fronten er korallen.no og Kenneth i Moss veldig veldig bra.

Infosider ol.: Saltvannsforum, saltvannsakvariet.no, liveaquaria.com, xtalworld.com/Aquarium/hitchfaq.htm korallrevsakvarium.com for informasjon og nyttige tips. Saltvannsgruppa på Facebook.

ang glassroser (kalt løvetann/mose/ugress av alle med hage) er en pest du ikke vil ha! de gjør ingen verdens ting, men sprer seg som FY! 35% eddik har jeg brukt selv, men man er avhengig å treffe inni glassrosene for å drepe dem denne veien. Samtidig så finner jeg eddik lite "naturlig" i ett lite kar så jeg har gått over til ett produkt kjøpt hos korallen som funker veldig bra. Man må bare skru av sirkulasjonen, sprøyte over knappen/glassrosen/hvaennduvilhabort så senker produktet PH'n lokalt og dreper hva enn du sprøytet. (http://webshop.korallen.no/categories/behandlinger-joes-juice)

Hobby'n er en jungel av produkter, råd, tips, muligheter så som Jostein (guttungen) sier, skynd deg langsomt, forhør deg og husk at ingen spørsmål er for dumme. Man kan virkelig gå seg bort i råd og tips.

Du skal tross alt leke gud og bygge ett helt eget økosystem i din egen stue, så ta tiden til hjelp, for du vil etter hvert lære hvordan ting heger sammen og hvordan du får ett stabilt, flott akvarium.

Tilslutt så kan jeg si at det er en auksjon nå på lørdag som du kan lese om her. Først saltvann så ferskvann. Vi salte karer tar vel en bolle og prater på gangen etter at alt salt er auksjonert bort. Kom å møt oss :)

http://www.akvarieklubb.no/Storauksjon.htm

Hilsen Tomas, Drøbak

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene folkens! Veldig hyggelig og bli tatt godt imot:) takk for gode råd! Toz, du nevnte et produkt man kunne kjøpe på korallrev som man sprøyter over ugresset som da vil senke ph i tanken, vil ikke dt drepe sneglen og eremittene mine som allerede er i tanken?. Og hvor effektive er peppermint reke på disse:)?

Mvh Joakim Elias

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Toz, du nevnte et produkt man kunne kjøpe på korallrev som man sprøyter over ugresset som da vil senke ph i tanken, vil ikke dt drepe sneglen og eremittene mine som allerede er i tanken

Nei, dette går bra. Dette middelet er omtrent som tannkrem konsistens, man sprøyter det riktig nok, men kun med en plastikk sprøyte og over det du vil drepe. Etter 10 mins setter jeg på sirkulasjonene igjen og problem solved.

Akvarieklubben Saltvannsforum arrangerer hjemmemøter (medlemsmøter) nesten hver måned. Det er vel vært å bli med på disse også!

Pål

Godt du nevnte hjemmemøtene Pål, de glemte jeg å skrive om :)

Neste hjemmemøte er hos sjefe'n sjøl på Hurumlandet. Tips, råd og ofte små bytte/auksjoner her også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til en fasinerende hobby, hvor ting skjer og utvikler seg vesentlig mere enn i ferskvann.

Min anbefaling er å starte fra "bunnen" av hygg deg med alle fasene i akvariet selv om det ikke ser tidvis pent ut med alger ol, tror det er viktig å lære seg hvordan et saltvannsakvarie oppfører seg, viktig å få en viss for for "magefølelse....og husk, det enkle er ofte det beste, noen akvarister her inne er flinke til det og har flotte akvarier!!

Lykke til (det trenger forresten jeg også :))

Svein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men selv om dette er vårt årsmøte, så er det åpent for alle!

Pål

Da er det i tilfelle blitt endringer nå. Årsmøte har som regel vært forbeholdt medlemmer, men det pleier å være åpent for alle etter at årsmøte er ferdig, men det kommer det sikkert opplysninger om senere :-)

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge folkens:) får prøve og komme meg på et møte når dt passer med tanke på jobb:) ja får ta tiden til ro da dt kommer til alvariet, dt er hvertfall konge og sitte å se på alt rart i tanken, både på sneglene og de 3 eremittene. Særlig på natten! Mye liv, selvom dt kunn er 30l :D.

Hva er se beste korallene og starte med? Tenkte og ha occaleries klovnfisk, funker vel med en liten en? 2 små er vel max?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å vente noen dager og ta en ny test. Snart vil Nitrite bli mindre og så vil du få litt nitrat, og så kommer det alger. :D

Bare å være tålmodig. . . . .

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å la systemet stabilisere seg. Alge-boom kommer nok høyst sannsynlig snart. Jeg valgte å være bedre forbrett sist gang jeg satt opp karret, med algespisende fisk (Salarias), en haug snegler, litt små rødbeinte erimitt, en kråkebolle og sandvendene sjøstjerne. Ikke alt her man trenger men det var med i pakka jeg kjøpte.

Mener jeg ventet ca 7-10 dager før jeg introduserte "reef/alge cleaner" gutta i karret. og korallene kom ikke så lenge etter.

Dette er ett teama som vi diskuterer frem og tilbake. Hvor lenge vente før fisk og koraller settes inn. Dessverre ingen fasitsvar, foruten stabile verdier, rett temp og saltnivå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå