Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kimshans

Bildekritikk - Fotohjelp

Recommended Posts

Det er vel ingen hemmelighet her inne at jeg er over middels interessert i bilder og foto i akvariet. Og at jeg setter stor pris på alle som legger inn bilder av diverse fra akvariehobbyen/undervannsbilder.

For å få flere bilder, gode bilder og flinkere fotografer, tenkte jeg kanskje det kunne være nyttig med en tråd hvor vi kjører litt bildekritikk og fotohjelp. Dette er ikke tenkt som en tråd for å slakte bilder, men heller å påpeke, få/gi tips osv. om hva som kanskje kunne vært gjort annerledes under både fotografering og bildebehandling.

Håper andre også synes dette kunne være en grei idé, og tør å legge ut sine bilder for å få tips :-)

Sånn til start, kan det nok ha vært en fordel å ha lest i disse to trådene, men er ikke noe krav:

Kortfattet tips

Litt mere omfattende fotokompendium

Tips fra Nikon ang. akvariefoto.

Man trenger ikke være ekspert for å kunne svare i tråden, og komme med tips ol. Har kan alle svare! Men det er viktig at dette skal være konstruktivt, og ikke bare "flott bilde"/"dritdårlig fotografert" osv. :-)

Her skal man si litt mere om hvorfor man i så fall synes ett bilde er bra eller dårlig. Og om man har mulighet til det, så kan det være greit å komme med forslag til hvordan man evt. kan gjøre ett bilde bedre.

Ett par krav jeg synes bør være til stede:

• Ett bilde pr. innlegg (slik at det ikke er noe tvil om hvilket bilde som får kritikk)
  • Legg ut litt informasjon om kamera som er benyttet
  • Har du justert på kamerainnstillinger, så fortell hva disse verdiene er satt på.

Vi får begynne med dette, så får vi evt. se om det bør komme på mere etter hvert.

Er det noen som tør å komme med bilder til "kritikk" her? :-)

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Her er mitt første bidrag til denne tråden. Bildet er tatt nå i dag. Bildet er beskåret og jeg har forsøkt å behandle bildet (fjerne støy og justert eksponeringen etter beste evne) med programmet GIMP.

137.JPG

Æsj, kunne du ikke kommet med ett dårligere bilde da ;-)

Hehe. Jeg synes dette er ett veldig godt bilde. Her er info om de sentrale verdier fra EXIF, for dem som måtte lure:

• Exposure Time (1 / Shutter Speed) {0x829A} = 1/125 second ===> 0.008 second
  • Lens F-Number / F-Stop {0x829D} = 56/10 ===> ƒ/5.6
  • Exposure Program {0x8822} = manual control (1)
  • ISO Speed Ratings {0x8827} = 200
  • Focal Length {0x920A} = 200/1 mm ===> 200 mm

Skulle jeg pirke, så får du litt mye bildestøy samt at det er bitte litt uskarpt.

Jeg ser du generelt sett får litt mye støy på bildene du legger ut. Jeg vet ikke helt hvorfor, for flere av de du har lagt ut i tråden din har du ISO på 100, og lavere kan du ikke gå. Ser du på dette bildet har ISO på 200, men det burde på generelt nivå ikke være noe problem.

Kan det være at du undereksponerer bildene når du fotograferer? Generelt sett får man gjerne litt mere støy, om bildet undereksponeres for så å justere bildet lysere i ettertid i bildebehandl. Det er gjerne bedre å overeksponere, for heller å justere ned i bildebeh. Men det er ikke så lett å få til i praksis ved akvariefotografering.

Årsak til at bildet er en liten tanke uskarpt kan være at du har en liten tanke lang lukkertid for dette objektivet. Evt. kanskje du ikke holder objektivet helt rett i forhold til glasset i akvariet. Det skal nesten ingen ting til, før man får fordreining av glasset.

Det kan også være objektivet som rett og slett ikke er skarpere, eller bommer litt på fokus også. Så er ikke sikkert det er noe du får gjort noe med. Det ser du evt. om du tar bilde av ett stillestående motiv, med stativ. Ikke akv. motiv, men f.eks. noe med tekst på, som du stiller i 45 grader i forhold til kamera. Bruk aller helst speillås(menyvalg i kamera) og fjernutløser/selvtimer. Bruk autofokus, og se i ettertid om fokus treffer på bildet, der du ser kameraet valgte fokuspunktet.

Tar du forøvrig bildene i RAW format? Jeg anbefaler dette. Du bevarer da bildekvaliteten mye bedre. Bildene kan gjerne bli litt uskarpe om du tar bilde i JPG, og lagrer det på nytt i JPG. For da mistes en del kvalitet i bildet pga. komprimeringen som gjøres.

Siden du bruker Canon, så last f.eks. ned siste utgave av Canon Digital Professional. Du finner det på Canon sine sider. Dette er faktisk ganske godt til vanlig og grunnleggende bildebehandling av RAW filer. Det kan faktisk hende du får bedre bildekvalitet på de behandlede bildene i dette programmet og at dette er enklere å bruke?

Takker, joda jeg både undereksponerer bildene og de tas i kpg og lageres på nytt i jpg.

Og det å få kameraet i 45 ' vinkel mot akvariumet og finne det rette motivet er ikke lett. . . . .;-)

Men jeg forsøker videre.

Ja, fortsett å ta bilder. Dette var et meget bra bilde, og ville ikke sagt noe negativt i det hele tatt om det, hadde det ikke vært for at det ble lagt inn her :-)

Husk, rett på glasset. Ikke 45 grader ;-)

Og forsøk deg med RAW. Det er egentlig like lett å redigere som JPG. Det er rett og slett bare fordeler, utenom at filene blir større, å benytte seg av RAW. Du har mye mer å gå på ved justering av eksponering ved å benytte deg av RAW.

ISO - 100

loker tid 1/160

bredvide 50mm

blener f/1,2

bilde format RAW

kamera canon 5D mark III

Obektiv 50mm 1,2

dete obetive ener seg egenli ikke til akvarie fotgrafering. synes det i grunen fungerte forbøvsene bra på så lav blener. får den gosting på dete bilde gunav så lav blener . dete nesten cropa til 100%

_M6A2822.jpg.c0c5e1bb928d6a6516faf35ada13d611.jpg

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Måtte prøve nye stativet mitt idag.

Jukset litt å så litt hvilke innstillinger Kim brukte hos meg.

Måtte kikke litt i bruksanvisningen for å finne innstillingene, glemte å sette ned iso :oops:

Canon 550D med 60mm macro

blender F10

lukkertid 1/15

iso400

jpg behandlet i gimp, kun beskjært og skalert

acroxxx.JPG

full størrelse her

Har du en direkte link til download av "Canon Digital Professional"?

Jeg leter og leter, men finner bare oppdateringer og ikke programmet.

Pål

Last ned oppdateringen fra linken over(for andre med Canon, er det samme programmet dere kan benytte. Samme program, uansett kamera).

Kjør først inn registryfilen lagt ved som komprimert vedlegg, så kjører du inn oppdateringen. Det er fulle versjonen av programmet, selv om de kaller det update.

Sitter å ser på en film nå, så jeg får ikke gått igjennom bildene lagt ut nå :-) Men er ikke meningen at bare jeg skal gi tilbakemeldinger da :-)

canon_sw_uten_cd.zip

ISO - 100

loker tid 1/160

bredvide 50mm

blener f/1,2

bilde format RAW

kamera canon 5D mark III

Obektiv 50mm 1,2

dete obetive ener seg egenli ikke til akvarie fotgrafering. synes det i grunen fungerte forbøvsene bra på så lav blener. får den gosting på dete bilde gunav så lav blener . dete nesten cropa til 100%

Syns bildet blir penere hvis korallen til høyre er kuttet/beskjært vekk.

Men det er jo en smaksak og en kommentar ifra en amatør

Altså den linken JEG la ved i første innlegget lengre oppe i tråden! Ser det kom inn ett innlegg i mellomtiden. Og den versjonen er så eldgammel, at den ville jeg ikke hatt inn på maskinen min.

Måtte prøve nye stativet mitt idag.

Jukset litt å så litt hvilke innstillinger Kim brukte hos meg.

Måtte kikke litt i bruksanvisningen for å finne innstillingene, glemte å sette ned iso :oops:

Canon 550D med 60mm macro

blender F10

lukkertid 1/15

iso400

jpg behandlet i gimp, kun beskjært og skalert

acroxxx.JPG

full størrelse her

nå er egenli mye kritisere her :) enstete kan vere lukkertid 1/15 vis velger raskere loketid heller speilås og stativ vile bilde verst skarpere. kan hete opatiga jør bilde sylskarpt. iso 400 er noes selig bryseh om. byner pasere 800 så vel bli lit byderig.

inponer va dere får til med bare 60mm jeg ikke noe god på makero :)

klarer ikke kome sån in på med 100mm engang

det liker best bilde er du kke brukt bliz defår får frem nydelige fargene i koralen jeg dålig til og fårklare og skrive . men dete mest posetift bra bilde :D:D

og kamera dit skarpest på F8 men du får mere dydeskarpet på 10 og opåver . påenge ha heller f8 og raskere loker dit :D

Leste feil jeg, sorry! slett inn lege

Beklager at jeg var litt brå i stad her, var litt opptatt men ville svare kjapt :oops:

Syns bildet blir penere hvis korallen til høyre er kuttet/beskjært vekk.

Men det er jo en smaksak og en kommentar ifra en amatør

Jeg vil i grunn si meg enig. For korallen er etter min mening her ett forstyrrende element i bildet.

Saltstian har jo egentlig påpekt det selv, men her ville jeg nok blendet ned en god del.

Kveldens siste test. Basert på en fil i RAW format. All behandling foretatt før konvertering til jpg.

Supert at du fikk til å installere programmet :-)

Jeg ser også at her har du fått bort meste av bildestøyen. Veldig bra. Litt mørkt, ihvertfall her på min skjerm.

EOS 50D

Canon 60mm macro.

Jørn

Jørn da... Dette bildet var ikke ment for utlegging på forumet, men for å se på redbugs og bitemerker fra flatormene på denne stakkars acroporaen ;-)

.....enstete kan vere lukkertid 1/15 vis velger raskere loketid heller speilås og stativ vile bilde verst skarpere. kan hete opatiga jør bilde sylskarpt.

......

...

og kamera dit skarpest på F8 men du får mere dydeskarpet på 10 og opåver . påenge ha heller f8 og raskere loker dit :D

Bildet er litt uskarpt? Mulig det er pga. vibrasjoner?

Enig med Stian. Kan være du bør sette på speillåsen, dersom du ikke bruker LiveView til å fokusere. Da holdes vel speilet automatisk oppe allikevel. Speillås er en funksjon i kamera til å låse speilet i oppe posisjonen, slik at dette ikke er med på å skape ørsmå vibrasjoner når man tar bildet. Dette er noe du finner i menyene til kameraet. Bruker du fjernutløser eller timer? Det kan i så fall hjelpe. Samt å skru av sirkulasjon.

Det kan også være som Stian nevner litt liten blender(høy verdi). For objektivene har ett område hvor de er som skarpes. Jeg husker ikke hva denne verdien er på 60mm'eren. Tror egentlig ikke F10 burde være veldig problemer med dette objektivet. Har brukt denne verdien mange ganger på mitt objektiv uten problemer.

Det er også helt naturlig å bruke oppskarping i ettertid under bildebehandling. Dette er ikke juks på noen som helst måte. Hos meg må jeg alltid skarpe opp en del. Dette har bl.a. med at produsenten har satt på ett filter foran bildebrikken, som faktisk gjør bildene en liten anelse uskarpe. Dette gjør de for å unngå en effekt som heter moiré. Så derfor er det helt naturlig at man skarper opp i etterkant. Spesielt om man bruker RAW(hvilket man bør bruke for best resultat). Fotograferer man i JPG format, så gjøres det alltid en oppskarping i kameraet, dersom man ikke aktivt går inn i menyene på kamera for å slå av denne.

Utsnitt og farger synes jeg her er veldig bra! Så det er kun skarpheten som jeg synes trekker litt ned :-)

Gratulerer med nytt stativ forøvrig! Jeg håper du kan si litt mere om dette, etter at du har prøvd det ut litt :-)

Jørn da... Dette bildet var ikke ment for utlegging på forumet, men for å se på redbugs og bitemerker fra flatormene på denne stakkars acroporaen ;-)

JA,ja til skrekk og advarsel da:mrgreen:,akurat drepten og område rundt med edikk.

Men bilde var bra det?

Det jeg ser på som den store utfordringen er å få nok lys til å holde lukkerhastigheten på omkring 100-125/sek, samt å få blenderåpningen så liten at det blir noe dybdeskarphet.

Noen tips?

Det er akkurat dette som er vanskelig med akvariefoto. Mangelen på nok lys, til at man kan sette de verdiene man selv ønsker :-)

Hvordan får man nok lys inn på bildebrikken?

- Lengre lukkertid: Dette er gjerne ikke så lett på fisk og andre bevegelige motiver. Så da må man se på de andre alternativene. Men for koraller og andre stasjonære motiver, kan dette være ett alternativ. Det er da fordel å benytte stativ, med fjernutløser. Evt. få plassert kamera slik at rystelser blir minimert. Det er også en fordel å skru av all sirkulasjon, for selv SPS koraller beveger seg nok til å skape uskarpe bilder ved lengre lukkertider.

- Hever ISO: Dette kan være ofte den eneste muligheten for å få nok lys. Dessverre er det slik at jo høyere denne verdien blir, desto mere støy/kornete blir bildet. Noen kamera er bedre på dette enn andre. Og spesielt fullformatkameraene som har mye større bildebrikke, er gode på dette. Men vanlige kamera av de "rimeligere" utgavene, så skal man dessverre ikke så høyt opp i ISO før det synes på bildene. Spesielt dersom man beskjærer bildet kraftig. Så hold denne verdien så lav som absolutt mulig. Spesielt om du må beskjære bildene i ettertid. En del støy kan fjernes i bildebehandling i ettertid, så må man opp på ISO, så får man gjøre en vurdering i det enkelte tilfellet.

- Øker åpningen til blender, dvs. lite blendertall: F2.8 eller kanskje ennå mindre om man har optikk som takler det. Ulempen er at da får man ett veldig snevert fokusområde. Ved foto av fisk og f.eks.reker og andre dyr med øyne, så pass alltid på at øynene skal være i fokus! Det er ikke da sikkert at det gjør noe om resten av f.eks. fisken ikke er i fokus. Dette kan til og med skape en flott effekt. Men ved foto av f.eks. koraller og andre motiver, ønsker man så mye som mulig i fokus. Da får man kjøre på med mindre blenderåpning(høyere F verdi). Så får man heller kompansere med lukkertiden eller ISO.

- Mer lys: For å få til dette, så må man enten til med blits, eller rett og slett oppgradere belysningen på akvariet. Personlig er jeg ikke så glad i bilder hvor det er brukt blits inn fra siden. Både fisker og koraller får da som oftest feil farger. Er man uheldig skapes det også skygger, som ikke er pene å se på bildene. Jeg har ikke selv noen videre erfaring med blitsfotografering, så dette skal jeg være forsiktig å uttale meg så alt for bastant på. Men tror ihvertfall det kan være en fordel å benytte flere stk., som man kobler sammen. Slik at belysning blir spredt så godt som mulig, og kommer fra flere kanter. Gjerne ovenfra. Nå som man får så mye fancy LED belysning til akvariene, kan det kanskje også være en ide å overdimensjonere. Og heller dimme ned til vanlig bruk. Men heller guffe på, når man skal ta bilder. Men det koster jo fort vekk mere enn de fleste er villig til å bruke :-)

Generelt ett par tips til:

- Ta bildene rett mot glasset, for å begrense uskarpheter med brytning mellom glass/vann/kamera.

- Slå av alt lys i rommet. Blend for gardiner, og fjern all støbelysning. Benytt aller helst solblender på objektivet om du har dette tilgjengelig. Dette er med på å bedre kontrast, og minimere mulighet for uønskede refleksjoner.

- Skrap alger, og vær så snill fjern den forbaska algeskrapen fra glasset før du tar bilder. Hvis jeg ville sett på bilder av algeskraper, hadde jeg heller gått inn på en nettbutikk hvor de selger slike ;-)