Jump to content

Acropora base trekker seg opp

Recommended Posts

Jeg har lest igjennom posten til Vladis, 1300 post, pew det tok sin tid. Og så fikk jeg plutselig litt panikk for AEFW og la merke til at den ene Acropora Validaen min har trukket opp basen på en måte jeg ikke har sett før. Så spør jeg dere med litt mer erfaring, kan dette skje uten AEFW? Jeg studerer og klarer ikke se noen udyr, men man må kanskje under forstørrelseglass for å se dem?

Det bør nevnes at denne korallen har sturet en lengre periode etter den har blitt flyttet frem og tilbake i karet, men i det siste har den begynt å komme seg - men så skjer dette. Det har skjedd ganske sakte, kanskje litt og litt de siste 2 ukene.

Bekymrer jeg meg for noe som kan skyldes andre ting enn AEFW?

Noen bilder:

base_zps928e51cc.jpgbase3_zpsc4e6ce45.jpg

base2_zps2aaa5bce.jpg

Ser ingen konkrete bite merker fra AEFW, men nå har jeg bare sett dette på bilder tidligere. Dette skjer hos meg også fra til til annen, uten at jeg har fasit svaret på det. Noen ganger stopper det av seg selv, men jeg har også mistet hele koraller på den måten. Begynner den raskt å miste vev er nød-fragging somregel eneste vei å redde restene.

Ja, er mye som kan få en korall til å miste vevet. Så det er ikke godt å si hva som dette her skyldes.

Men det er ekstremt vanskelig å se AEFW, dersom du ikke vet konkret hva du skal se etter. Og har sett dem før. For sikkerhets skyld kan du ta ut korallen, og kjøre den i en dipp. Da ser du om det faller av noen flatormer. Det er nesten enklest å oppdage dem på den måten. For selv om du holder korallen i hånden, så er det ikke sikkert du ser dem.

Har ingen erfaring med AEFW, men har sett acropora som mister vevet fra rota mange ganger. Hos meg kan jeg (kanskje) føre dette tilbake til dårlig vannkvalitet (PO4/NO3) og eventuelt sirkulasjon. Om jeg ikke husker feil kan også mangel på jod også være en årsak. Eller bare at det er ustabile forhold i karet.