Jump to content

Acropora base trekker seg opp

Recommended Posts

Jeg har lest igjennom posten til Vladis, 1300 post, pew det tok sin tid. Og så fikk jeg plutselig litt panikk for AEFW og la merke til at den ene Acropora Validaen min har trukket opp basen på en måte jeg ikke har sett før. Så spør jeg dere med litt mer erfaring, kan dette skje uten AEFW? Jeg studerer og klarer ikke se noen udyr, men man må kanskje under forstørrelseglass for å se dem?

Det bør nevnes at denne korallen har sturet en lengre periode etter den har blitt flyttet frem og tilbake i karet, men i det siste har den begynt å komme seg - men så skjer dette. Det har skjedd ganske sakte, kanskje litt og litt de siste 2 ukene.

Bekymrer jeg meg for noe som kan skyldes andre ting enn AEFW?

Noen bilder:

base_zps928e51cc.jpgbase3_zpsc4e6ce45.jpg

base2_zps2aaa5bce.jpg

Ser ingen konkrete bite merker fra AEFW, men nå har jeg bare sett dette på bilder tidligere. Dette skjer hos meg også fra til til annen, uten at jeg har fasit svaret på det. Noen ganger stopper det av seg selv, men jeg har også mistet hele koraller på den måten. Begynner den raskt å miste vev er nød-fragging somregel eneste vei å redde restene.

Ja, er mye som kan få en korall til å miste vevet. Så det er ikke godt å si hva som dette her skyldes.

Men det er ekstremt vanskelig å se AEFW, dersom du ikke vet konkret hva du skal se etter. Og har sett dem før. For sikkerhets skyld kan du ta ut korallen, og kjøre den i en dipp. Da ser du om det faller av noen flatormer. Det er nesten enklest å oppdage dem på den måten. For selv om du holder korallen i hånden, så er det ikke sikkert du ser dem.

Har ingen erfaring med AEFW, men har sett acropora som mister vevet fra rota mange ganger. Hos meg kan jeg (kanskje) føre dette tilbake til dårlig vannkvalitet (PO4/NO3) og eventuelt sirkulasjon. Om jeg ikke husker feil kan også mangel på jod også være en årsak. Eller bare at det er ustabile forhold i karet.

For sikkerhetsskyld bør du fragge korallene som lider, jeg har reddet mange på denne måten.

Støtter Kimshans forslag, bedre å ta en dip nå. Selv om set ikke er AEfW, så kan det hende det er et annet krek du har problemer med, og kanskje blir kvitt. Jeg mener jeg kan se antydninger til lyse flekker, noe som kan indikere små AEFW. De store tydelige merkene man ofte ser har kun kommet av store(1cm+) flatormer. Hvis du dipper ta en titt rundt basen(pluggen) etter egg. Håper på det beste :-)

To tips til det å dippe:

Sett sirkulasjon i bøtta du dipper i og ta gjerne å rist korallen med hånden i vannet. Bugs kan holde seg godt fast, så det å kun legge den forsiktig i dipp, kan forårsake at ting ikke detter av som ønsket.

Lykke til og håper det ikke er flatworms!

Masse gode tips. Har hatt litt ustabile forhold i karet etter flytting av alt innhold fra 250 til 570 liter, og har mistet et par kolonier pga dette, men korallen er lett å dippe, så jeg tar en dip i morgen. Takk for gode råd :-)

Masse gode tips. Har hatt litt ustabile forhold i karet etter flytting av alt innhold fra 250 til 570 liter, og har mistet et par kolonier pga dette, men korallen er lett å dippe, så jeg tar en dip i morgen. Takk for gode råd :-)

Da kan det nok rett og slett være stress. Kan hende du bare bør følge med på den litt. For som guttungen sier, så stresser dipping en del også. Men er den liten, og enkel, så hadde jeg personlig kjørt en runde med dipp.

Jeg hadde mye av dette når jeg flyttet korallene mine fra 130 liter til 720 liter. Min utfordring var at jeg hadde veldig vokseglade skiver som vokste over basen. Har hatt en lang runde å skrapet bort baby skiver, som har begynt å vokse på det døde vevet. Jeg var heldig med at skivene var veldig lett å se under UV lys, og er nå ganske sikker på at alt er borte.

Fraggen er undersøkt nøye og dippet og jeg har ikke sjans å finne spor etter aefw, ingen bitemerker, egg eller synlige dyr. På bilder jeg har sett av aefw så er det ofte flekkete bitemerker, mens hos meg er det kraftig grense mellom hud og død korall.

base4_zpscdca447c.jpg