Gå til innhold
jasi69

Box of Water II

Anbefalte innlegg

Meget bra, fikk assosiasjoner til en tidligere akvarist her, Rudi både oppsett og plassering

Svein

Enig! Jeg var så heldig og så Rudis oppsett som vant TOTM på Reef Central. Meld deg opp der du også, så bli du fort en ny norsk kandidat med ditt flotte oppsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :) nydelig akvarium :)

Jeg har også tenkt og bygge inn toppen av akvariet mitt så jeg lurte på hva du har gjordt med tanke på tre og fukt ? Hva slags treverk har du brukt og hva har du satt inn treverket som er på innsiden nærmest vannet med? Er litt usikker på hva jeg kan bruke av matrialer om behande treverket med der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Enig! Jeg var så heldig og så Rudis oppsett som vant TOTM på Reef Central. Meld deg opp der du også, så bli du fort en ny norsk kandidat med ditt flotte oppsett.

Ja Rudi sitt kar har vært en super kilde og inspirasjon så all takk til ham, men jeg har langt igjen til hans fantastiske farger så det må nok mer tid til før det kan bli en TOTM deltakelse...

Hei :) nydelig akvarium :)

Jeg har også tenkt og bygge inn toppen av akvariet mitt så jeg lurte på hva du har gjordt med tanke på tre og fukt ? Hva slags treverk har du brukt og hva har du satt inn treverket som er på innsiden nærmest vannet med? Er litt usikker på hva jeg kan bruke av matrialer om behande treverket med der..

hos meg er understellet bygd av vanlig 2x4 men over er det alu ramme. alt er kledd med lakkert MDF som tåler vann. på bakveggen har jeg et luftehull ut som jeg kan montere avtrekksvifte på hvis jeg tenger. til nå virker det ikke som et problem med fukt rundt akvariet, men jeg ser heller at det er en liten utfordring på sommerstid i kjeller-rommet hvor sumpen står

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Julebilde

Et lite bilde av karet på 1. Juledag [ATTACH]27324[/ATTACH]

Fint og klart vann etter en vask av rør og 500 liter vannbytte. Ellers vokser koraller og fisk bra etter at jeg startet med 4 liter "all in one" biopelletes for ca 1 mnd siden. jeg kom over en stor nok reaktor fra deltec til en ok penge som gjør at jeg kan kjøre på med 5000 liter gjennomstrømning. Ser klar effekt i at all "grønn alger" på glasset er borte men kjekkest av at er at fargene på alle mine koraller er bedre enn noen gang.

Forsøker meg og med Korallen-Zucht automatic elements for å slippe å tilsette diverse stoffer som jern, potassium og aminosyrer etter tips fra Marinelife.

image.jpg.4ab81af300fc50876f9052e6f00fff17.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser veldig bra ut :D flott farge på korallene. Blir spennende å høre om erfaringene på kz produktet. er det disse voks blokkene man hiver i sumpen som løser seg opp automatisk du bruker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cyano

Da var cyano bakterien tilbake. [ATTACH]27363[/ATTACH]

Ca 12 mnd siden sist. Har benyttet korallen zucht cyanoclean med jevne mellomrom siden sist gang. Ikke sikker på om det virker eller ei.

Boyd chemi-clean bestilt fra usa så det er bare å vente på posten.

image.jpg.6665747817218edaad6f1aded104d66d.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at korallen zucht produkter er bare overpriset vann. Har aldri sett noen effekt av de jeg har brukt. Inkludert cyanoclean.

Chemi clean har jeg brukt og den virker sinnsykt bra😊👍. Ingen negativ innvirkning på koraller eller fisk. En enkel måte å bli kvitt cyano på. Men er fordel å finne ut hvorfor den kom slik du kan forebygge at den kommer tilbake😊👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overpriset vann er vel å dra det litt langt Mazak..

Vet om mange akvarier som har fått cyanoutbrudd etter å ha startet med biopellets (mitt inkludert). Kjenner ikke til pelletsene du bruker, men mulig det har en sammenheng.

Post gjerne flere bilder. Digger Achillesen din. Utrolig flott eksemplar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Overpriset vann er vel å dra det litt langt Mazak..

Vet om mange akvarier som har fått cyanoutbrudd etter å ha startet med biopellets (mitt inkludert). Kjenner ikke til pelletsene du bruker, men mulig det har en sammenheng.

Post gjerne flere bilder. Digger Achillesen din. Utrolig flott eksemplar!

Så ikke på siden før at biopellets var startet opp, det kan veldig godt være årsaken til cyano. Hvis det er kommet en ubalanse mellom fosfat og nitrat etter oppstart av biopellets. Jeg har brukt mange tusen på forskjellige korallen produkter uten noen synlige resultater.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker mange av korallen zucht sine produkter og har veldig god erfaring med dem :) + korallen zucht cyanoclean har funka som bare det for meg, gikk 3 dager etter jeg startet og bruke det så var det så og si borte. lykke til med og få det vekk jasi :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsinket julepresang til far ble hentet på posten i dag...

[ATTACH]27388[/ATTACH]

Theiling rollermat og pumpe dekor til sirkulasjonspumper. Planen her var å bruke den til å dekke en Deltec e-flow 12 men den viste seg å være liten inni så det blir nok en egen løsning.

image.jpg.882cd66b03d47bb8c6ae17d28cddd63a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Vurderer å bestille en Rollermat selv. Mulig jeg er litt tidlig ute her, men har du gjort deg noen erfaringer så langt? Lurer på om du merker noe til støy fra nedløp fra akvariet og inn i rollermat?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La meg komme tilbake til det når jeg har fått satt den opp. Jeg må bygge litt om på rørsystemet mitt. Rollermat tar max 2500 liter i timen så jeg må fordele noen liter vannet over til refugiet og noe må gå utenom rollermat. Evt så kunne jeg sikkert brukt 2 rollermat.

Oppdatering kommer med bilder og alt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå