Gå til innhold
jasi69

Box of Water II

Anbefalte innlegg

I dag ble de nye frontene til akvariet levert så nå er det bare å få bestilt alt som skal benyttes til å henge dem opp og ikke minst få lagt en "reodor felgen" løsning på en løftemekanisme for 2 store luker.

[ATTACH]23902[/ATTACH]

[ATTACH]23903[/ATTACH]

Understellet ble bygget om i julen til tre fundament med 2x4 stendere så nå står det som støpt

Reodor felgen løsninger liker vi.

Ta bilder når du kommer så langt, alltid gøy å se egenproduserte løsninger.;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Takk Takk.

det er kjekt å få denne hobbyen til. nå er det bare å krysse fingrene for at fiskene holder seg friske og korallene begynner å vokse seg til igjen.

det har godt hardt utover koraller og fisk i overgangen da det tok en del lengre tid å få alt på plass og i gang.

skal få tatt noen bilder av rør og slikt om ikke så lenge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rør system

noen bilder av rør og avløpsystemet.

Kjører dobbelt avløp for å fjerne uønsket støy - og det virker.

Prinsippet går på at hovedavløpet blir strupet slik at det ikke trekker luft men har konstant vannflyt. Justering via kulehode. Avløp 2 som er en standard Stand Pip løsning tar resten - hos meg går denne rett i refugiumet.

[ATTACH]24272[/ATTACH] [ATTACH]24273[/ATTACH]

[ATTACH]24274[/ATTACH] [ATTACH]24275[/ATTACH]

Tilførsel skjer fra 2 Deltec HLP pumper som etter mine beregninger gir ca 9.000 liter sirkulasjon og tilføres i motsatt ende av avrenninga. Dette gir god sirk der hvor Tunze pumpene ikke helt når frem.

[ATTACH]24271[/ATTACH] [ATTACH]24276[/ATTACH]

592c186208704_.tilfrsel.jpg.4d478e7efc0cf6aa4a1b19ddfa81ba23.jpg

avrenning.jpg.014003da8b78587f6e337b95cb9690fc.jpg

avrenning1.jpg.48de9299d2e30a252ff337dab6552856.jpg

avrenning2.jpg.2217bc1b0df6f31d9c9c4d25979a1ef3.jpg

avrenning3.jpg.d31d1114882c8d909209a33d3a16911d.jpg

592c186226f97_DeltecHlp.jpg.ce5d40b532a72d80175320c0abe214e6.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bubble King Supermarin 250

Alltid kjekt med nye ting - I dag kom endelig den nye skummeren.

Bubble King Supermarin 250 med RD3 speedy pumpe. Blir spennende å se hvor god den er i forhold til Deltec'en.

Hørere allerede fra start at den ikke lager støy. Nå er det avtrekksvifta som lager dur...

[ATTACH]25017[/ATTACH]

Deltec skummeren

[ATTACH]25019[/ATTACH]

man merker at det er kvalitet fra første stund. Klart kraftigere akryl

[ATTACH]25020[/ATTACH]

IMG_0148.jpg.99a5aedc437f0086f68ebc5ed2b9fbb0.jpg

IMG_0147.jpg.824cc76f69a6e0b82c4cced1d274b70d.jpg

IMG_0149.jpg.9482e8b99442cddf2065f90107736b31.jpg

IMG_0150.jpg.b1ee8f5ab0dd0feca7d174a3f4357114.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjedelig dag

Etter noen fine dager på ski i påsken kom vi hjem til et akvarium hvor hvitprikk var utbredt på de fleste av fiskene. I tillegg så manglet det at par Mandariner, en dottyback og en salaris.

Jeg fikk satt i gang strakstiltak med å fange de største fiskene og plasserte dem i karantene karet i kjelleren men i løpet av i natt var det slutt for både achilles og powder brown. De andre sliter og.

Strakstiltaket har vært å redusere saltinnholdet til 1009-1010 for å få bort ICH. Normalt tar dette noen dager får de er prikkfri så nå er det bare å vente.

men jeg er litt forundret over hva triggeren kan være, for noe må ha vært en årsak til at en eller flere av de små fiskene tok kvelden ila påsken. De har fått vanlig foring med flak og pellets av barnevakten 2 ganger til dagen. Så matmangel skal ikke være årsaken.

Derimot så byttet jeg en større mengde vann før ferien. Vann hentet fra Mekjarvik og de som ikke kjenner til området så er det en del industri i området så mine tanker går i retning om det kunne være noen form for forurensning i vannet. Mine Sps ser ut til å ha det greit dog de er litt mindre fargerike enn før.

Som sagt en «kjedelig dag»

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe meg en ny skummer BK300 Supermarin. Hvor fornøyd er du med din 250 etter noen måneders drift? Mener du det er en fordel med Speedy pumpa, og eventuelt hvorfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vurderer å kjøpe meg en ny skummer BK300 Supermarin. Hvor fornøyd er du med din 250 etter noen måneders drift? Mener du det er en fordel med Speedy pumpa, og eventuelt hvorfor?

Vet ikke hva jeg syns om den enda. Jeg har forsatt mye grønnalger på glasset som jeg forventet at ikke skulle være der med BK skummeren. Utenom det så har jeg fremdeles ikke utslag av nitrit/nitrat.

Men den største fordel er en mye roliger skummer. Speedy pumpa gjør det bare lettere å juster ned skummingen hvis den skummer over da det ikke er så enkelt å finjustere på utløpet.

Jeg planlegger en liten test om ikke så lenge for å se om jeg kan bli kvitt grønnalgene på glasset gjennom å ikke fore da jeg må ha all fisk ut i karantene en måneds tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vet ikke hva jeg syns om den enda. Jeg har forsatt mye grønnalger på glasset som jeg forventet at ikke skulle være der med BK skummeren. Utenom det så har jeg fremdeles ikke utslag av nitrit/nitrat.

Jeg ble heller ikke veldig imponert over denne skummeren da jeg kjørte den i min gamle 950 liter.

Uansett, flott oppsett. Dokumenter gjerne videre med tekst og bilder :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gikk det et par timer til reingjøring og vannbytte etter sommerferien.

Hadde fått en del cyano over ferien som lett lot seg suge opp men utenom det så ser det faktisk ganske bra ut til å ha stått uten vedlikehold, kun tilsyn i 3uker.

image.jpg.adfc8abfee6f263afc6d03cd515272be.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå