Gå til innhold
jasi69

Box of Water II

Anbefalte innlegg

Da var vi i gang med akvarium nr 2. Litt større denne gang, men plassering slik som sist mellom Stua og kjøkkenet.

Målene er 215x80x73

Innsyn fra tre sider og avrenning på hele den ene kortsiden - noe jeg håper skal føre til at jeg kan ha høyere sirkulasjon fra sumpen i kjelleren og opp. Planen er å benytte to Deltec HLP pumper til å forsyne karet med "nytt" vann fra sump. en 8070s og en 8070 som til sammen burde gir 9.000 liter i time på max.

Det blir nok en del oppgradering av utstyr etter hvert starter med det samme som før.

et par bilder at det endelige oppsettet

[ATTACH=CONFIG]n414396[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n414397[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n414398[/ATTACH]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

levering

et par bilder fra leveringen i dag. Trengte et par sterke menn til litt små løfting...

[ATTACH]23469[/ATTACH]

[ATTACH]23470[/ATTACH]

[ATTACH]23471[/ATTACH]

nå får det stå i hagen til jeg har fått bygget ferdig alu rammen som det skal stå på.

IMG_1851.jpg.fcfa8efa65e90aa13309632c0b51fbce.jpg

IMG_1852.jpg.1f1b61d09577f56ba14d1dc6130b9407.jpg

IMG_1853.jpg.47e5b227327e871a9a76500be722b3db.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spennende.

Hva slags rør vil du få ned til sump med 3 63mm hull?

40mm eller 50mm?

blir to avløp og ett nødavløp på 50mm der det ene skal ha fullt/konstant strøm og det andre en Standpipe løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
blir to avløp og ett nødavløp på 50mm der det ene skal ha fullt/konstant strøm og det andre en Standpipe løsning.

Åssen blir det med konstant/full strøm med støy, går dette bra når sumpen ligger i kjelleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var ditt kar dette ja. Måtte være med og flytte og løfte på ett svært kar utfor saltvann tidligere i dag! :)

Gleder meg til og se hvordan dette blir med tanke på hvor bra det andre ditt er! :) Må nesten få sett dette live og en dag! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det jeg ønsker å få til er noe som dette

http://www.glassreef.com/basics_overflow.php

Der det blir ett åpent rør med justering slik at det vil ta nesten alt vannet og Standpipen vil ta resten

Det blir to standpiper hvor den laveste av de 2 har en kran for å begrense mengden vann som blir sugd igjennom denne hvor toppen er tett for å få "suget" (full siphon).

Og den andre standpipen har en lufteslange for å ikke få "suget", men hvor slangen er bøyd ned mot overflata i overrenningsboxen slik at hvis vannet stiger vil denne standpipen også bli (full siphon) for å ev ta unna hvis noe skulle skje.

Det tredje røret er da kun for dobbel sikring.

Rør 2 og 3 har ikke justeringskraner.

Sånn å forstå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det blir to standpiper hvor den laveste av de 2 har en kran for å begrense mengden vann som blir sugd igjennom denne hvor toppen er tett for å få "suget" (full siphon).

Og den andre standpipen har en lufteslange for å ikke få "suget", men hvor slangen er bøyd ned mot overflata i overrenningsboxen slik at hvis vannet stiger vil denne standpipen også bli (full siphon) for å ev ta unna hvis noe skulle skje.

Det tredje røret er da kun for dobbel sikring.

Rør 2 og 3 har ikke justeringskraner.

Sånn å forstå?

Yep.

Vil og prøve om det går å kutte ut den laveste standpipen og bare ha et direkte rør ned til sumpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yep.

Vil og prøve om det går å kutte ut den laveste standpipen og bare ha et direkte rør ned til sumpen.

Tror du ikke vannet vil suge med seg luft ned og dermed lage lyd?

Er vel ikke noe problem å prøve først og ev. sette på den laveste standpipen, bare passe på å ikke lime allt før du vet om det funker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vil bli forsøkt solgt evt brukt som vanntank i sump- rommet hvis jeg klarer å få bært det ned....

Hva tenker du av pris for dette. gjerne send meg en PM med pris og litt nyttig info om det :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu ramme

Da var alu rammen satt opp med dekkplate. [ATTACH]23479[/ATTACH]

Håper å få bært karet inn i morgen. Fikk tilsendt Rowapolitus fra Korallen som jeg tenkte forsøke å ha på glasset for å redusere algeveksten på glasset..

image.jpg.6c71f5045bece635b2fc821a3eb0cf71.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det på plass. Stort og tungt....

[ATTACH]23480[/ATTACH]

Porsa understellet er meget ustabilt så jeg må nok inn med noen avstivere før sideplatene kommer på.

image.jpg.86758684e1ffcbeae1eeac9fdb21e6cf.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porsa understellet er meget ustabilt så jeg må nok inn med noen avstivere før sideplatene kommer på.

Da hadde jeg vært bekymret. Hvor lang avstand har du fra de nedre avstiverne til toppen. Jeg har ca 55cm og mitt er dønn stabilt. Er porsa-knutene nye eller er de brukt? Tror ikke det blir like stabilt hvis de er brukt før eller det er brukt 'uorginale' tynnveggede alu-profiler. Uansett, du bør få bordet 100% stabilt før du fyller vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da hadde jeg vært bekymret. Hvor lang avstand har du fra de nedre avstiverne til toppen. Jeg har ca 55cm og mitt er dønn stabilt. Er porsa-knutene nye eller er de brukt? Tror ikke det blir like stabilt hvis de er brukt før eller det er brukt 'uorginale' tynnveggede alu-profiler. Uansett, du bør få bordet 100% stabilt før du fyller vann.

Alt er helt nytt men det vingler med flere cm fra side til side når man beveger på det. Snakket med leverandør av porsa'n i dag og i henhold til ham så blir det helt stabilt når det kommer sideplater på... Vet ikke helt om jeg tror på det

Hvis jeg må ha det døn stabilt før vann må det lages i tre eller stål. Har ingen tro på at Porsa vil gjøre jobben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg har ingen sideplater, og her er det dønn stabilt. Har du mulighet til å sette på noen avstivere midtveis opp på stenderne? Det vil si, kappe av de vertikale firkantrørene og sette på avstivere. Og jeg ser noe av problemet ditt, du har ingen avstiver nede på ene langsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm, jeg har ingen sideplater, og her er det dønn stabilt. Har du mulighet til å sette på noen avstivere midtveis opp på stenderne? Det vil si, kappe av de vertikale firkantrørene og sette på avstivere. Og jeg ser noe av problemet ditt, du har ingen avstiver nede på ene langsiden.

Har forsøkt avstiver og det hjalp en del men har fremdeles den del svai.

[ATTACH]23497[/ATTACH]

Nå har jeg to avstiver på hver kortside og en avtiver på langs. Planen var å sett opp en til på lengderetningen men det må jeg vente med til jeg har fått trekt rør.

image.jpg.eef2054331b21930a80b4696492ab600.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag ble de nye frontene til akvariet levert så nå er det bare å få bestilt alt som skal benyttes til å henge dem opp og ikke minst få lagt en "reodor felgen" løsning på en løftemekanisme for 2 store luker.

[ATTACH]23902[/ATTACH]

[ATTACH]23903[/ATTACH]

Understellet ble bygget om i julen til tre fundament med 2x4 stendere så nå står det som støpt

004.jpg.fabdea5a61c2dc6b7a8f63c6f344523a.jpg

006.jpg.b692c3ccce0b190fb1ef5c025917ab15.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå