Jump to content

Hvor ofte bytter vi vann..egentlig.

Recommended Posts

Til dere som har fra 350L og oppover, hvor ofte skifter dere vann egentlig?

Var ganske flink med mitt forrige kar men jeg lurer på om det egentlig er nødvendig å skifte 10% hver uke når man har litt størrelse..? (nå må det sies at mitt nye kar blir et FOWLR kar)

Var ganske flink med mitt forrige kar men jeg lurer på om det egentlig er nødvendig å skifte 10% hver uke når man har litt størrelse..? (nå må det sies at mitt nye kar blir et FOWLR kar)

Jeg har vel etterhvert endret fra ukentlige vannbytter , til mer månedlige vannbytter ...og kan ikke se noe negativt pga. dette ....har vel ca 1000 liter i systemet , og bytter 120-150 liter når jeg først bytter ...

Blir litt som å svare på hvor lang er en pinne eller hvor mye veier en sten...

Det er forskjell på det reelle behov i et lavnærings sps kar, et fiskekar som du har eller et kar med ikke-fotosyntetiske koraller bare for å nevne et par tre ytterpunkter.

Du skal ha et rent fiskekar med levende sten, da er behovet for vannskift først og fremst et spørsmål om næringseksport fordi du ikke trenger å tilføre verken makro- eller mikroelementer (les kalsium/magnesium/karbonat eller sporstoffer).

Hvis du vil begrense algevekst, bør du legge opp til vannskift først og fremst i takt med fóringsintensitet, og hvor god filtrering du har, kapasitet skummer osv.

Blir litt som å svare på hvor lang er en pinne eller hvor mye veier en sten...

Det er forskjell på det reelle behov i et lavnærings sps kar, et fiskekar som du har eller et kar med ikke-fotosyntetiske koraller bare for å nevne et par tre ytterpunkter.

Du skal ha et rent fiskekar med levende sten, da er behovet for vannskift først og fremst et spørsmål om næringseksport fordi du ikke trenger å tilføre verken makro- eller mikroelementer (les kalsium/magnesium/karbonat eller sporstoffer).

Hvis du vil begrense algevekst, bør du legge opp til vannskift først og fremst i takt med fóringsintensitet, og hvor god filtrering du har, kapasitet skummer osv.

Spurte hvor ofte dere skifter vann, folk generellt, jeg vet hvordan mine kar fungerer;-)

Du lurte på om det er nødvendig å skifte 10 % i uken ut fra akvariestørrelsen over 350 liter.

Det er det jeg forsøkte å svare på.

Jeg skifter 15 % hver fjerde uke på et sps kar 400 liter pluss sump.

Sånn da har jeg både svart på det jeg trodde du lurte på og hva jeg selv gjør;-)

Du lurte på om det er nødvendig å skifte 10 % i uken ut fra akvariestørrelsen over 350 liter.

Det er det jeg forsøkte å svare på.

Jeg skifter 15 % hver fjerde uke på et sps kar 400 liter pluss sump.

Sånn da har jeg både svart på det jeg trodde du lurte på og hva jeg selv gjør;-)

Takker:-)

Bytter mindre og mindre.

Byttet ca 100 liter 4 ganger på snart 2 år i mitt midlertidige 500 liter.

Var ikke noe spesielt mere vannbytter ved mitt forrige 900 liter(ca 1200 liter i systemet).

Har hatt generell ok vekst og farger på sps.