Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
stian_michael

Vurdere å starte opp igjen :)

Recommended Posts

Etter flere år uten saltvannskar så vurderer jeg å starte opp igjen. I dag så har jeg Aqua Medic Anthias 130 hvor det går 11 Gibberosa Moba F1 som jeg må kvitte meg med før jeg eventuelt starter opp igjen. Så alt av utstyr har jeg stående :) Men hva koster Ls , Salt, sand osv i dag?. Er en stund siden så kult hvis noen kunne hjulpet meg å "minne" meg på hva jeg trenger før jeg staret opp igjen av diverse stæsj.

Heisan, og velkommen tilbake. Er jo ikke så lenge siden sist ;)

Ang priser er alt relativt. Her nede går LS for rundt 150-200,- kg. Salt rundt 700 for noenogtjuekilo.

Skummer, lys og sirkulasjon er vel det viktigste. Har kommet mye nytt på skummer-fronten, bla Nyos m.fl.

Sirkulasjon så er siste nye wp25 (wp40) fra Hongkong.

Etter flere år uten saltvannskar så vurderer jeg å starte opp igjen. I dag så har jeg Aqua Medic Anthias 130 hvor det går 11 Gibberosa Moba F1 som jeg må kvitte meg med før jeg eventuelt starter opp igjen. Så alt av utstyr har jeg stående :) Men hva koster Ls , Salt, sand osv i dag?. Er en stund siden så kult hvis noen kunne hjulpet meg å "minne" meg på hva jeg trenger før jeg staret opp igjen av diverse stæsj.

Ta deg en spørrerunde her på forumet, ofte folk som har noen død LS liggende til en god pris;-)

Takk for svar:) Jeg har jo 2x250hqi og skummeren som fulgte med karet og 2 tunze 20.000l med kontroller. Så har vel det meste for å starte opp igjen...trur jeg:roll: men trenger jo litt annet levende osv. Hvor mye død og ls kan jeg kompinere? Trenger fort vekk 40-50 kg stein

Det kommer an på hvor god tid du har til innkjøringen ;) når jeg flyttet fra 240 til 540, brukte jrg kunn den LS jeg hadde fra før og kompleterte med keramikk. Økte da ikke bioloaden på over 6mnd. Får jo også bakterier på flaske, zeobak/BioDigest, for å speede opp prosessen.

Men som sagt er jeg nødt til å kvitte meg med gibberosane mine. Dette er jo ikke fisk jeg bare gir vekk da jeg kun veit om 18 til av gibberosa Moba i norge.. Så totalt veit jeg om kun 29 stk i norge,men det er sikkert flere å oppdrive. Hvis noen veit om noen som er interresert i en bytte handel mot noe stein,sand og salt,så kan jeg være interresert:)

Sorry for alt maset herfra.. Men jeg kjenner jeg har mistet så å si all kunskap siden sist jeg drev med saltvann....:mad: Men jeg har skummer,lys og sirkulasjon... Er det noe mer jeg må tenke på før jeg starter opp som jeg har glemt? Har muligens en butikk som er interresert i å ta i mot gruppa med gibberosa og at jeg får stein og salt i retur :)

varmekolbe, automatisk vannpåfylling av osmose, osmose anlegg, diverse kits til å måle vannet, refractometer, uv filter, returpumpe om du bruker sump :lol:

varmekolbe,automatisk vannpåfylling,uv filter og retur pumpe har jeg. Osmose er vel strengt tatt ikke nødvendig,men er gunstig.

Bruker red sea coral pro, er et av de saltene som inneholder mest sporstoffer. 600kr for 25kg. Brukte D-D h2ocean en stund men syns det var mer "dritt" i det som grumset til vannet.

Det er også lett å la seg lure av at man gjerne tror at alle er 25kg.

Red sea er 22kg (max 660L vann) 600,- /22*25= 681,- for 25 kg

D-D er 23 kg

Reef crystals og tropic marin er 25kg

På janholt.no:

25kg instant ocean 550,-

25kg reef crystals 675,-

Holder en liten knapp på reef crystals fremfor Red Sea pro coral, men dette er kanskje litt farget av at jeg ikke er spesielt glad i merkenavnet Red Sea.

Når det er sagt så var jan holt tom for reef crystals sist, så da ble det red sea. Ikke at jeg merket noe stor forskjell altså. De fleste store merkene har bra salt.

Lenger oppe beskrev en også at det var grums i D-D, dette er jernoksid som binder fosfat i vannet (akkurat som rowaphos) noen elsker det, andre misliker det brune slammet.

Bare hyggelig.

Gibberosaene dine ligner sikkert en del på de som jeg hadde for over 10 år siden, men da tror jeg at jeg kalte de for Cyphotilapia frontosa Zaire Blue. Om jeg ikke tar helt feil så går de som gibberosa nå. Uansett flott med tanganyika akvarie også! :-)

Bare hyggelig.

Gibberosaene dine ligner sikkert en del på de som jeg hadde for over 10 år siden, men da tror jeg at jeg kalte de for Cyphotilapia frontosa Zaire Blue. Om jeg ikke tar helt feil så går de som gibberosa nå. Uansett flott med tanganyika akvarie også! :-)

Zaire Blue er fantastiske dem også !!! Ja dem går som Gibberosa nå :D