selje 326 Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 Hei, Er det noen som har noen tips til sand som er så grov at den ikke blir blåst vekk av mine to Vortech MP40 ? Den jeg har nå er alt for fin, og det er to digre felt foran på akvariet som står uten sand. Jeg har begge pumpene på bakveggen, så det blir ganske kraftig sirkulasjon fremover mot frontglasset:? Jeg håper å unngå dette Kan det funke med f.eks. 5mm størrelse på korna, eller vil det også fly vekk? Quote Link to post Share on other sites
Rogerh 10 Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 Har du prøvd kjøre pumpene anti sync og med så random flow som mulig? Jeg opplever at det blir snaut med sand midt i frontpartiet av og til i løpet av en syklus med Vortechene, men når sirkulasjonen endrer seg, blåser sanda tilbake. Quote Link to post Share on other sites
selje 326 Posted October 16, 2013 Author Report Share Posted October 16, 2013 Ja men du kjører pumpene mot hverandre i hver sin ende. Jeg kjører begge mot fronten. Tvilsomt at det hjelper å kjøre de asynkront. Det vil fortsatt bli høy flow mot frontglasset uansett hva jeg gjør Quote Link to post Share on other sites
selje 326 Posted October 17, 2013 Author Report Share Posted October 17, 2013 Ingen som vet sånn ca hvordan 5mm sandkorn beveger seg med høy sirkulasjon? Quote Link to post Share on other sites
PaalGisle 170 Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Har dessverre ikke kommet så langt enda etter restart av akvariet. 5 mm sand er innkjøpt men ikke lagt i karret enda. Quote Link to post Share on other sites
selje 326 Posted October 17, 2013 Author Report Share Posted October 17, 2013 Ok, jeg får smøre meg med litt tålmodighet:-) Setter pris på om du sier i fra hvordan det ligger i forhold til flow! Quote Link to post Share on other sites
Vidar Berge 10 Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 sand Hei Selje, jeg kjører en MP10 med moderat fart i et Fluval Edge på 23 liter med grov sand (er nok ca 5 mm) dette går i alle fall bra. Største problemet er pistolreka mi som driver å rydder ganger under Lsen. Quote Link to post Share on other sites
selje 326 Posted December 28, 2013 Author Report Share Posted December 28, 2013 Hvis noen lurte så holdt det ikke med 5mm + Quote Link to post Share on other sites
PaalGisle 170 Posted December 29, 2013 Report Share Posted December 29, 2013 Jeg har etterhvert lagt opp i 3-5 mm og hos meg ligger dette nesten rolig. Men du har da sikkert mer flow enn det jeg har hos meg. Quote Link to post Share on other sites
kimes 31 Posted December 29, 2013 Report Share Posted December 29, 2013 Hvis noen lurte så holdt det ikke med 5mm + Hvor mye strøm har du da? Quote Link to post Share on other sites
selje 326 Posted December 29, 2013 Author Report Share Posted December 29, 2013 2 x Mp40 og en Tunze 6045. Alle pumpene på bakveggen. Er det som er problemet dessverre Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts